کد خبر: 631280
تاریخ انتشار :

ایران نگران پنجشیر شد

پس از چند روز اخبار ضد و نقیض درباره پیشروی طالبان در آخرین محور مقاومت نیروهای مردمی افغانستان در پنجشیر، ساعاتی پس از انتشار تصاویر نیروهای طالب بر دروازه ورودی این دره در شبکه‌های اجتماعی، سخنگوی شبه نظامیان صبح دیروز به‌طور رسمی پایان جنگ در همه مناطق این کشور را اعلام کرد.

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش شبکه خبری «الجزیره»، «ذبیح‌الله مجاهد»، سخنگوی طالبان در نشست خبری دیروز گفت: «با این پیروزی، کشور به‌طور کامل از جنگ خلاصی یافت. ما می‌خواستیم مسأله پنجشیر از راه گفت‌و‌گو حل و فصل شود اما مذاکرات نتیجه‌ای نداشت. بزودی حکومت اسلامی در کشور برقرار شده و پاسخگو خواهد بود.» به گزارش «طلوع‌نیوز»، این موضع طالبان در حالی مطرح شد که شماری از عالمان دینی در ولایت‌های مختلف افغانستان ساعاتی قبل از آن گردهم آمده و با توجه به تمایل گروه مقاومت به مذاکره، خواستار آتش‌بس طالبان و جبهه مقاومت شدند.در همین حال گرچه به دلیل قطع ارتباط مخابراتی امکان ارتباط با دره پنجشیر قطع شده بود اما به نوشته «الجزیره»، سخنگوی گروه مقاومت از منابعی دیگر، اخبار پیروزی طالبان را همچنان تکذیب کرد و از استقرار نیروهای «احمد مسعود» در پست‌های استراتژیک دره خبر داد. در عین حال سکوت «احمد مسعود» و «امرالله صالح» دو رهبر اصلی مقاومت پنجشیر در ساعات گذشته، سرنوشت آنها را با اما و اگرهایی همراه کرده و خبرهایی از کشته شدن سخنگو و یکی از فرماندهان ارشد مقاومت در نبردهای آخر منتشر شده است. «مجاهد» به خبرنگاران گفت: «آنها به خواست ما برای مذاکره پاسخ منفی دادند اما ما بدون حتی یک تلفات غیرنظامی پنجشیر را گرفتیم.»

دیدار جنجالی رئیس اطلاعات پاکستان با طالبان

تشکیل دولت جدید طالبان برخلاف پیشروی سریع شبه‌نظامیان در افغانستان به کندی و با ابهامات بسیاری همراه است. اما همزمانی سفر ناگهانی رئیس قدرتمند سازمان اطلاعات نظامی پاکستان به کابل و به تعویق افتادن تشکیل دولت وعده داده شده طالبان تا یک هفته دیگر، گمانه‌زنی‌ها درباره اختلافات داخلی شبه‌نظامیان برای تعیین رئیس دولت جدید و نقش مهم پاکستان در روند تحولات آتی کشور همسایه‌اش را قوت بخشیده است.

به گزارش «بیزینس استاندارد»، «فیض حمید» برای این دیدار یک روزه که نخستین سفر مقامات بلندپایه پاکستانی به افغانستان پس از سقوط دولت «اشرف غنی» به شمار می‌رفت، درست در زمانی در رأس هیأتی وارد کابل شد که «ذبیح‌الله مجاهد»، سخنگوی طالبان، تشکیل دولت را به دست‌کم یک هفته دیگر موکول کرد. این در حالی است که «هندوستان تایمز» به نقل از «مایکل روبین» از افسران سابق پنتاگون اعلام کرد: «براساس گزارش منابع افغانستانی، سفر ناگهانی «حمید» به کابل در پی منازعه «ملاعبدالغنی برادر» و پیروان «حقانی» از مقامات عالیرتبه طالبان برنامه‌ریزی شده است. «روبین» معتقد است گرچه محور این سفر در رسانه‌های دو کشور، بررسی تحولات اخیر افغانستان عنوان شده اما بسیاری از تحلیلگران این سفر را اثباتی بر فرضیه سلطه سازمان اطلاعات نظامی پاکستان(ISI) بر طالبان می‌دانند. موضوعی که با توجه به تأخیر در اعلام دولت جدید افغانستان گمانه‌زنی‌ها در این باره را تقویت کرده است. از طرفی این مقام سابق پنتاگون از مخالفت شماری از رهبران طالبان برای رهبری «ملاهیبت‌الله آخوندزاده» و اختلاف‌شان با «ملاعبدالغنی برادر» پرده برداشت. گفته می‌شود این اختلافات به قدری جدی شده که «برادر» در اوج درگیری‌های پنجشیر، نیروهای خود را از خط مقدم نیز عقب کشیده است.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها