کد خبر: 631848
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/ در گفت‌وگوی «نامه‌نیوز» با جلال‌ جلالی‌زاده مطرح شد

فرصت‌ها و تهدیدهای سفرهای استانی

جلال جلالی‌زاده گفت: سفرهای استانی همان‌قدر که می‌توانند خوب باشند، اگر به دستوران بی‌عمل منجر شود و برای مردم نوعی تظاهر را تداعی کند، به ضد خود تبدیل می‌شود و مردم را نسبت به دولت ناامید می‌کند.

فرصت‌ها و تهدیدهای سفرهای استانی
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه‌نیوز: سید ابراهیم رئیسی با شعار «دولت مردمی» به سفرهای استانی می‌رود تا از مشکلات مردم به طور مستقیم باخبر شود اما این شیوه که پیشتر در دولت محمود احمدی‌نژاد می‌دیدیم، چه قدر در رفع مشکلات مردم مؤثر است؟

جلال جلالی‌زاده درباره این موضوع به «نامه‌نیوز» گفت: «اگر هدف از سفرهای استانی ابراز شعار و تظاهر به کار باشد، به جایی نمی‌رسد اما اگر هدف دیدن مردم برای در جریان مشکلات قرار گرفتن است و متعاقبش اقدام و عمل باشد، خوب است. به هر حال رئیس‌جمهور با سفر استانی به طور مستقیم در جریان امور قرار می‌گیرد و می‌تواند دستور به اخذ تصمیمات استانی دهد. مثلا آقای رئیسی در جریان سفر به چابهار و دیدن کپرنشین‌ها دستور داد تا بیناد مسکن، تمام کپرنشین‌های آن منطقه را خانه‌دار کند. این تصمیم خوب است اما باید دید دولت قدرت و امکانات لازم را دارد یا خیر؟»

او ادامه داد: «حالا همین‌قدر که سفرهای استانی می‌توانند خوب باشند، اگر به دستوران بی‌عمل منجر شود و برای مردم نوعی تظاهر را تداعی کند، به ضد خود تبدیل می‌شود و مردم را نسبت به دولت ناامید می‌کند».

این فعال سیاسی با اشاره به استان محل تولد خود یعنی کردستان، مطرح کرد: «مثلا همین کردستان خودمان را در نظر بگیرم. در کردستان مشکلات عدیده‌ای مانند بیکاری، فقر، ناهنجاری‌ها و... وجود دارد. اگر آقای رئیسی به کردستان سفر کند و دستوری لازم‌الاجرا برای رفع مشکلات کولبرها صادر کند یا زمینه حل مشکلات سیاسی و اجتماعی را فراهم کند یا بعد از سفر او شرایطی فراهم شود که از نیروهای بومی برای کارهای در استان استفاده شود، حتما مردم نسبت به دولت آقای رئیسی امیدوار می‌شوند و حتما سفرهای استانی را مثبت ارزیابی می‌کنند. حالا روی دیگر سکه این است که آقای رئیسی شعارهایی کلی به مردم کردستان بدهد و برود که امیدواریم چنین نباشد از سوی دیگر به نظر می‌رسد بعد از مدتی سفرهای استانی برای رؤسای جمهور خسته‌کننده می‌شود و شاید چون آقای رئیسی در ابتدای کار قرار دارد، به این میزان سفر می‌رود. حالا باید دید که این سفرها تا چه زمانی ادامه می‌یابد و نتایجش چه خواهد شد».

جلالی‌زاده همچنین درباره شباهت سفرهای استانی رئیسی با احمدی‌نژاد، بیان کرد: «به هر حال هم آقای رئیسی و هم آقای احمدی‌نژاد قائل به سفرهای استانی بودند و هستند اما باید دید نتایج سفرهای آقای رئیسی مانند سفرهای دوره احمدی‌نژاد می‌شود یا نه؟ یک نکته دیگر هم هست؛ آنکه برخی از وزرای دولت آقای رئیسی همان وزرای احمدی‌نژاد هستند که به نظر من آقای رئیسی می‌توانست به جای آنها از افراد کارکشسته و باتجربه‌ای استفاده کند که تجربیات شکست‌خورده‌ای نداشته باشند».

او در پایان گفت: «همه اینها در حالی است که دولت آقای رئیسی یک ویژگی مثبت نسبت به دولت پیش از خود دارد؛ آنکه احتمالا کابینه هماهنگی خواهد داشت و در اجرای تصمیم‌ها به مشکل برنمی‌خورد اما مسئله این است آن تصمیم‌ها چه‌قدر درست خواهد بود که برای قضاوت این موضوع زود است و باید منتظر باشیم و نتیجه تصمیم‌های دولت را مشاهده کنیم».

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها