کد خبر: 632507
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/گفتگوی نامه نیوز با ناصر ایمانی

میراث هاشمی احیا نخواهد شد

تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: امروز می بینیم که جذب چهره های اصولگرا نه تنها نتیجه خوبی برای اصلاح طلبان نداشت بلکه به آنها ضربه زد بنابراین تصور می کنم با وجودی که اصلاح طلبان آماده بازگشت به قدرت هستند، دیگر تجربه سال 92 در آینده نخواهد افتاد.

میراث هاشمی احیا نخواهد شد
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

ناصر ایمانی درباره احتمال احیای ائتلاف اعتدالیون و اصلاح‌طلبان که میراث هاشمی شناخته می‌شود، به نامه نیوز گفت: این اتفاق نمی افتد چون چیزی به نام اعتدال در آینده سیاسی ایران وجود نخواهد داشت. حتی معتقدم دولت آقای رئیسی هم بیشتر به دفن پسمانده های اعتدال کمک خواهد کرد.

وی افزود: دولت آقای رئیسی کاملا معتدل و به دور از جنجال ها و فضاسازی های سیاسی خواهد بود، به همین دلیل یک جریان فکری خردگرا و معتدل را در کشور شاهد خواهیم بود. از این رو تحلیلم آن است که عنوانی به نام اعتدالیون در عرصه سیاسی کشور باقی نمی ماند. نکته دیگر آنکه اساسا نطفه ای به نام اعتدال در زمان ریاست جمهوری آقای روحانی منعقد نشد که الان بخواهد فرزندی از آن به دنیا بیاید.

این تحلیلگر مسائل سیاسی یادآور شد: اصلاح طلبان برخلاف اعتدالیون جریانی هستند که در لایه های اجتماعی صاحب پایگاه فکری هستند. به لحاظ تاکتیکی و مبانی نظری حرف برای گفتن دارند اما هم اکنون به دلیل عملکرد دولت آقای روحانی و پیروزی آقای رئیسی در اوج دوران حضیض خود به سر می برند. با این وجود آن طور نیست که دیگر هیچ گاه نتوانند در آینده کشور ایفای نقش کنند.

وی درباره پیوند خوردن برخی چهره های اصولگرا مثل علی لاریجانی با اصلاح طلبان افزود: احتمال این اتفاق را خیلی ضعیف می دانم چون از حدود 10 سال پیش چنین تجربه ای مکرر تکرار شد. نمونه بارزش پیوند جریان اصلاحات با آقای روحانی بود که اصلاح طلبان سال 92 روی او سرمایه گذاری و چهره اش را اصلاح طلب کردند اما آنها از این کار نتیجه خوبی نگرفتند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی اعلام کرد: اصلاح طلبان درباره چند نفر دیگر همچون آقای مطهری نیز چنین تاکتیکی را آزمودند. مورد اخیر هم آقای دکتر علی لاریجانی بود. در مجموع آنها به این نتیجه رسیدند که قاپیدن چهره هایی از جناح مقابل نتیجه خوبی برای شان در برندارد بنابراین تجربه بزرگی برای آنها شد.

وی افزود: البته آن سو هم نتیجه خوبی گرفته نشد مثلا آقای علی لاریجانی از اتفاقات چند ماه گذشته آسیب دیده است و این مسئله شاید منجر به آن نشود که او بخواهد جذب اصلاح طلبان شود. او قبلا هم که در قدرت بود خیلی تلاش کرد اگر از اصولگرایان فاصله می گیرد، فاصله خود را با اصلاح طلبان نیز حفظ کند چون می داند اگر اصلاح طلبان به او نزدیک می شود صرفا برای بهره برداری سیاسی است و بعد هم او را کنار خواهند گذاشت.  

ایمانی گفت: سال 92 اگر کسی اعلام می کرد جذب آقای روحانی پروژه خوبی نیست شاید حرف غیرقابل باوری بود اما امروز می بینیم که جذب چهره های اصولگرا نه تنها نتیجه خوبی برای اصلاح طلبان نداشت بلکه به آنها ضربه زد بنابراین تصور می کنم با وجودی که اصلاح طلبان آماده بازگشت به قدرت هستند، دیگر تجربه سال 92 در آینده نخواهد افتاد.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها