کد خبر: 632614
تاریخ انتشار :

واکنش رسانه‌های جهان به عضویت ایران در شانگهای

ایران روز جمعه به عضویت دائم سازمان همکاری شانگهای درآمد. بسیاری از رسانه های خارجی ضمن اعلام این خبر تاکید کردند که عضویت در این سازمان راه را برای بی اثر کردن تحریم های غرب علیه ایران هموار می کند.

واکنش رسانه‌های جهان به عضویت ایران در شانگهای
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

عضویت دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان همکاری شانگهای روز جمعه ٢٦ شهریور ماه در جریان نشست سران این اتحادیه چندجانبه در دوشنبه، پایتخت تاجیکستان به تصویب رسید. در همین حال رسانه های متعددی عضویت ایران را بازتاب داده و آن را کمکی برای تهران به منظور رفع تحریم های آمریکا تلقی کردند.

 ایسنا به نقل از شبکه بلومبرگ نوشت: عضویت ایران در این باشگاه رو به رشد اوراسیایی که هدایت آن بر عهده چین و روسیه است به تهران برای رفع تحریم های آمریکا کمک خواهد کرد.

نشریه نیکِی آسیا هم با اشاره به تلاش چند ساله ایران برای به دست آوردن عضویت دائم در سازمان شانگهای نوشت که اکنون این عضویت نفوذ جمهوری اسلامی در منطقه آسیای میانه، به ویژه همسایه اش افغانستان را افزایش خواهد داد.

همچنین خبرگزاری آناتولی در این باره گزارش داد: ایران در ژوئن ٢٠٠٥ به عنوان عضو ناظر در سازمان شانگهای انتخاب شد. این کشور سرانجام پس از گذشت بیش از ١٥ سال با کمک روسیه به عضویت دائم این اتحادیه درآمد.

آناتولی نوشت: ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در سخنرانی خود در نشست روز جمعه در دوشنبه که به صورت ویدئو کنفرانس انجام شد، تاکید کرد که ایران نقش مهمی در منطقه ما ایفا می کند و از نزدیک با سازمان شانگهای همکاری دارد.

شبکه فرانس٢٤ در این باره گزارش داد: جمهوری اسلامی ایران با استقبال از عضویت دائم در سازمان همکاری شانگهای، آن را چرخشی به سمت شرق برای دسترسی به بازارهای جهانی و مقابله با تحریم های سخت غرب می بیند.

این شبکه در ادامه تصریح کرد که عضویت دائم ایران با کمک روسیه و چین انجام گرفت، چراکه آنها انتظار دارند مذاکرات هسته ای با تهران برای احیای برجام به نتیجه برسد.

فرانس٢٤ همچنین گزارش داد که عضویت ایران در سازمان شانگهای و رفع تحریم های این کشور فرصتی برای سرمایه گذاری در ایران ایجاد می کند.

شبکه بی بی سی فارسی هم در گزارش با تاکید بر اینکه سازمان همکاری‌های شانگهای آغوش خود را به سوی ایران باز کرده نوشت که این کار گام تازه ایران به سوی شرق است.

بی بی سی نوشت: سازمان همکاری‌های شانگهای سرانجام درهایش را به روی جمهوری اسلامی ایران باز کرد؛ تحولی که اگرچه بیش از یک دهه طول کشید، اما در زمانی رخ داد که ایران بیش از همیشه به اقدامات مشروعیت‌زای بین‌المللی نیاز دارد و در جریان مواجهه‌ با آمریکا و مجادله برنامه هسته‌ای، روزهایی سرنوشت‌ساز پیش رویش قرار گرفته است.

دویچه وله آلمان هم در گزارشی نوشت که ایران با حمایت روسیه و چین عضو دائم سازمان همکاری شانگهای شد. نشست سازمان همکاری شانگهای هم‌زمان با بیستمین سالگرد تاسیس این سازمان روز جمعه ۲۶ شهریور در شهر دوشنبه، پایتخت تاجیکستان آغاز شد. 

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها