کد خبر: 632949
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/ گفت‌وگوی «نامه نیوز» با قنادباشی

آمریکا درصدد تغییر مواضع است

جعفر قنادباشی خوشبین است که غربی‌ها و مشخصا آمریکایی‌ها مواضع برجامی خود را تغییر دهند و توافق حاصل شود.

آمریکا درصدد تغییر مواضع است
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه نیوز – تکلیف مذاکرات برجامی و زمان دور بعدی آن هنوز معلوم نیست اما با توجه به مواضع و اظهارات مقامات در دو طرف می‌توان چشم‌اندازی را ترسیم کرد. چشم اندازی که البته تحت تاثیر نگاه‌ها و تمایلات سیاسی تحلیگران متفاوت است. مثلا برخی معتقدند که سرسختی ایران ما را با مشکل مواجه می‌کند چون طرف آمریکایی هم قصد کوتاه آمدن ندارد. برخی دیگر اما از زاویه دیگری نگریسته و معتقد هستند که اتفاقا پافشاری ایران بر مواضع خود سبب تغییر رویه طرف غربی می‌شود. 

جعفر قنادباشی، دیپلمات پیشین که در گروه دوم جای دارد، در گفت‌وگو با «نامه نیوز» گفت: «مساله تازه‌ای که الان در قضیه برجام و مواضع غربی‌ها مشاهده می‌شود، وجود سیگنال‌هایی است که نشان دهنده تمایل آنان به تغییر مواضع و دست برداشتن از سیاست‌های گذشته است».

وی افزود: «در اظهارات بایدن در سازمان ملل متحد و در اظهارات برخی مقامات اروپایی نکاتی و نشانه‌هایی مبنی بر تاثیر‌پذیری آنان از موفقیت ایران در شانگهای است. یعنی عضویت ما در شانگهای آن‌ها را به این فکر انداخت که بیش از این بازنده نباشند. اینکه امریکا صراحتا می‌گوید ما درصدد بازگشت به برجام هستیم یعنی می‌خواهند مواضع خود را تغییر دهند».

این کارشناس مسائل بین‌المللی خاطرنشان کرد: «البته در اینجا دو مساله موجود داد. یک اینکه تمایل به تغییر مواضع ناشی از نگرانی آنها از شکست بیشتر است اما در کنار این شاهد فعالیت‌های لابی‌های صهیونیسی و عربی هستیم که امریکا را به تشدید فشار علیه ایران تشویق می‌کنند، در کنار این دو لابی یک گروه‌های ذی نفوذ اسرائیلی هستند که علیه ایران خصومت ورزی می‌کنند و سعی دارند که در مسیر بازگشت به برجام و عقب‌نشینی آمریکا سنگ‌اندازی کنند».

قنادباشی گفت: «تصور آمریکایی‌ها این بود که بتوانند با تحریم اعمالسیاست فشار حداکثری علیه ایران، ما را به شرکت در مذاکرات برجام دو و سه راضی کنند. الان اما کاملا معلوم شده که این تصور نادرست است. مخصوصا که ایران با پیویستن به شانگهای، همچنین با مقاومت تحسین برانگیز مردم ایران در برابر فشارهای اقتصادی آنها به این نتیجه رسیده‌اند که اعمال فشار اقتصادی بر ایران نتیجه‌ای ندارد و حتی آنها را دچار ضرر و زیان می‌کند».

 وی تاکید کرد: «مساله اصلی همین است که غربی‌ها و آمریکایی‌ها امروز دیگر به تشدید فشارها اعتقادی ندارد و می‌دانند که تشدید فشار بر ایران به زیان آنان تمام می‌شود».

این کارشناس مسائل بین‌المللی همچنین گفت: «البته این به معنی آن نیست که سنگ اندازی و مانع‌تراشی لابی‌های صهیونیستی و ... کمتر می‌شود».

وی در پاسخ به اینکه در وضعیت موجود، احیای توافق چقدر زمان می‌برد؟ گفت: «غربی‌ها در مجموع در موضع سلطه گر هستند. یعنی هم فرانسه و هم انگلستان و آمریکایی‌ها نگاهشان به جهان بر مبنای سلطه‌گری است. فقط هم مختص ما نیست و الان 39 کشور را تحریم کرده‌اند یعنی فکر می‌کنند که با اعمال تحریم سلطه‌گری خود را پیش می‌برند. این خوس سلطه‌گر اجازه نمی‌دهد که خیلی سریع مواضع خود را تغییر دهند لذا در قضیه برجام هم خیلی زود تغییر موضع 180 درجه‌ای نمی‌دهند. بلکه تمایل دارند که باز هم ما را به میز مذاکره کشانده و زمان بخرند».

وی در پاسخ به این سوال که مردم و اقتصاد ایران چقدر تاب تحمل شرایط موجود را دارد؟ گفت: «در ایران اکنون یک امیدواری قابل توجه ایجاد شده است. بر اساس نظرسنجی‌ها بعد از تسریع واکسیناسیون در ماه اول دولت جدید، همه ناامیدی‌های قبلی رفع شده است. تغییرات دیگری مثلا تغییر در شوراهای شهر نیز مردم را امیدوار کرده است. به اضافه اینکه پذیرش در شانگهای آنهایی که روزنامه‌های خود را پر کرده بودند که ما گرفتار تحریم و نپیوستن به FATF  هستیم را رسوا کرد و با توجه به همه این‌ها می‌توان گفت که طاقت مردم به تناسب افزایش امیدواری‌ها بیشتر شده است».

 

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها