کد خبر: 633012
تاریخ انتشار :

خبرهای خوب از مذاکرات هسته ای ایران

به نظر می رسید که تمامی پیش بینی هایی که رسانه ها انجام داده بودند، از این موضوع حکایت داشته باشد که تهران بعد از تغییر دولت دیگر علاقه ای به توافق با آمریکا نداشته باشد.

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

دیپلماسی ایرانی: سعید خطیب زاده، سخنگوی دولت گفت که ایران آمادگی از سرگیری گفت وگوهای  هسته ای را دارد. این سخن بسیار حائز اهمیت است زیرا این شایعه جریان یافته بود که گفت وگویی که در وین با آمریکا آغاز شده بود، نزدیک بود نقش بر آب شود و پیامدهای اسفباری برای خاورمیانه و کل جهان به همراه داشته باشد. 

به نظر می رسید که تمامی پیش بینی هایی که رسانه ها انجام داده بودند، از این موضوع حکایت داشته باشد که تهران بعد از تغییر دولت دیگر علاقه ای به توافق با آمریکا نداشته باشد. 

ترور ژنرال قاسم سلیمانی و لغو بی دلیل توافق هسته ای از سوی ایالات متحده آمریکا و تشدید تحریم ها باعث ایجاد فضایی از بی اعتمادی نسبت به غرب در میان مردم ایران شده بود.

سپس راستگرایان روی کار آمدند که این امر مورد استقبال محافل بین المللی قرار گرفت که از مدت ها قبل بر مسألۀ جنگ علیه ایران به عنوان یک پیروزی فشار می آوردند. در واقع آنها مطمئن بودند که تندروی دولت جدید پرونده گفت وگوی وین را می بست و درها را به روی سناریوهای جنگ افروزانه علیه تهران باز می کرد. 

مسأله ای که با مسائل بغرنج دیگر در هم می پیچید و همچنین با گنجانده شدن عناصر جدید دیگر به برجام که مورد قبول تهران نبود، اوضاع سخت تر می شد. مانند محدودیت در برنامه موشکی و قطع کامل روابط این کشور با نیروهای سیاسی و نظامی دارای گرایش شیعه در عراق و لبنان.

به نظر می رسید که این گفت وگوها به بن بست رسیده بود طوری که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده امریکا طی سخنانی اعلام کرده بود که چیزی نمانده بود که آمریکا گفت وگو را  تمام شده تلقی کند. این سخنان بلینکن از ضرورت یافتن روزنه ای برای خروج از این بن بست پرمخاطره خبر می داد و ایران نسبت به آن روی خوش نشان داد.

این پاسخ بعد از دیدار رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی از تهران صورت گرفت که به یک بازوی آهنین میان ایران و این سازمان که ممکن بود باعث بسته شدن این پرونده شود، پایان بخشید. همچنین سخنان تنش زدایانۀ وزیر دفاع اسرائیل نیز بود که علناً طرفداری اش را به احیای برجام ابراز داشته بود.

اخیرا نیز ایالات متحده اعلام آمادگی کرده است که واشنگتن می تواند تحریم های مرتبط با برجام را لغو کند. بنابراین انتظار می رود مذاکرات به زودی از سر گرفته شود و ناامیدی ها در این باره از بین برود.

منبع: ایل جورناله / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها