کد خبر: 634141
تاریخ انتشار :

وزیر دفاع آمریکا: سرمایه‌گذاری در ناتو ادامه یابد

دبیرکل ناتو در مقر پنتاگون با وزیر دفاع آمریکا دیدار کرد و به بررسی آینده این ائتلاف پرداخت.

وزیر دفاع آمریکا: سرمایه‌گذاری در ناتو ادامه یابد
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، ژنرال لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا از ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو بابت همه کارهایی که برای ائتلاف و مدرن کردن آن انجام داد، تشکر کرد.

آستین گفت: قدرت ناتو نه تنها از قدرت نظامی بلکه از وحدت و احساس هدف مشترک ناشی می شود. شما قهرمان برجسته آن نقاط قوت بوده اید و ما این اتحاد را مقاوم، مصمم و متحد نگه می‌داریم.

وزیر دفاع آمریکا همچنین از دبیرکل ناتو بابت کمک به پیشرو بودن و هدایتگری این ائتلاف در زمان خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان و تخلیه از کابل در ماه گذشته میلادی قدردانی کرد و به این نکته اشاره کرد که پس از حمله ۲۰۰۱ القاعده به آمریکا، ناتو قانون پنجم معاهده این ائتلاف نظامی را اجرایی کرد که مربوط به دفاع از کشورهای عضو در زمان وقوع حمله است.

وی افزود: ناتو به عنوان یک ائتلاف متحد وارد افغانستان شد و ۲۰ سال بعد، افغانستان را به عنوان همان ائتلاف متحد ترک کرد و همه اینها به خاطر فداکاری‌های شماست.

آستین از برنامه "ناتو ۲۰۳۰" استولتنبرگ نیز استقبال کرد که رهبران کشورهای عضو درجریان نشست ژوئن بروکسل با آن موافقت کردند و افزود: رهبران کشورهای عضو ناتو یکسری ابتکارعمل‌های بزرگ را برای تضمین این مساله مورد توافق قرار دادند که بر اساس آن، این ائتلاف نظامی به ادامه تامین امنیت برای تمامی شهروندانش تا ۲۰۳۰ و پس از آن ادامه می‌دهد.

وزیر دفاع آمریکا ادامه داد: ما باید به سرمایه‌گذاری در بازدارندگی و دفاع ناتو ادامه دهیم و مفهوم استراتژیک را که رویکرد این ائتلاف را به سمت تکمیل فضایی استراتژیک سوق می‌دهد، مورد بازبینی قرار دهیم.

دبیرکل ناتو نیز گفت: این ائتلاف نظامی همیشه مهم بود چون ما با یک جهان بسیار رقابتی روبرو هستیم. ما روسیه را مسئول اقدامات تهاجمی می دانیم. ما اخیرا با چین نیز روبرو شده ایم که از قدرت و توان اقتصادی و نظامی خود استفاده می کند. ما تهدیدهای سایبری، تهدیدهای دائمی تروریستی و همچنین تاثیر امنیتی تغییرات جوی را نیز داریم.

استولتنبرگ همچنین افزود: هیچ کشوری نمی تواند با چنین تهدیدهایی یک تنه روبرو شود. ما باید با هم باشیم منظورم آمریکای شمالی و اروپا در داخل ناتو است و باید ائتلاف را با فضای در حال تغییر امنیتی سازگار کنیم. این دقیقا چیزی است که به آن نیاز داریم.

وی همچنین خاطرنشان کرد که کانادا و متحدان اروپایی از سال ۲۰۱۴ مبلغ ۲۶۰ میلیارد دلار دیگر به بودجه خود اضافه کرده‌اند. کشورهای بیشتری به هدف ائتلاف دست یافته‌اند که حداقل دو درصد از تولید ناخالص داخلی خود را صرف دفاع کرده‌اند.

دبیرکل ناتو با اشاره به این مساله که ماموریت ها در افغانستان پایان یافته اما بیهوده نبوده، افزود: برای ۲۰ سال، ما توانستیم از هرگونه حمله‌ای سازمان یافته از خاک این کشور علیه کشورهای خودمان جلوگیری کنیم. ما باید به همکاری با هم برای حفظ دستاورهایمان در مقابله با تروریسم ادامه دهیم.

این مقام ارشد ناتو ادامه داد: درس گرفتن از افغانستان و از زمان‌های نامشخص نیاز به وحدت دارد. بحران در افغانستان پیام اصلی را تغییر نمی‌دهد که مربوط به ضرورت اتحاد اروپا و آمریکای شمالی در یک ناتو قوی می‌شود.

وزیر دفاع آمریکا و دبیرکل ناتو همچنین قرار است در پایان ماه جاری میلادی در جریان نشست وزرای دفاع این ائتلاف نظامی با هم دیدار کنند.

 

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها