کد خبر: 634208
تاریخ انتشار :

غلامحسین مصباحی مقدم :

جنجال غیبت هاشمی در مراسم تنفیذ احمدی‌نژاد | روحانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌شود؟

غلامحسین مصباحی مقدم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفتگو با خبرفوری به بیان جزئیاتی از برخی وقایع تاریخ معاصر ایران پرداخت که واکنش برانگیز شد.

جنجال غیبت هاشمی در مراسم تنفیذ احمدی‌نژاد | روحانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌شود؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

غلامحسین مصباحی مقدم از چهره های خبرساز اصولگراست. این عضو جامعه روحانیت مبارز که به واسطه عضویت در ججمع تشخیص مصلحت نظام و مجلس خبرگان، اخباری شنیدنی دارد، در گفتگو با خبر فوری برای اولین‌بار برخی مسائل سیاسی از جمله درباره وقایع سال ۸۸ را بازخوانی کرده است.

محورهای اصلی این گفتگو را در ادامه بخوانید:

- در دولت قبل به دروغ مسئله واردات واکسن را به FATF ربط دادند.

- اگر CFT و پالرمو را می‌پذیرفتیم نمی‌توانستیم تحریم‌ها را دور بزنیم.

- تکیه کردن دولت قبل روی مسئله FATF نوعی فرافکنی بود؛ دروغ می‌گفتند که اگر FATF تصویب شود مشکلات حل خواهد شد.

- سخنگوی دولت قبل می‌گفت چون ما FATF را نپذیرفته‌ایم به ما واکسن نمی‌دهند دیدیم که این دروغ محض بود و ما توانستیم میلیون‌ها واکسن وارد کنیم.

- آمریکا به ناحق ما را تحریم کرده است و می‌خواست با این تحریم‌ها ما را فلج کند .

- علت اینکه فلج نشدیم این بود که ما تحریم‌ها را دور زدیم؛ هم CFT و هم پالرمو صریح هستند در اینکه باید معاملات شفاف شود

- در شرایط تحریمی ما ناچاریم داد و ستاد پوششی داشته باشیم؛ اگر بنا باشد طرف معامله ما مشخص شود کسی با ما معامله نمی‌کند.

- علی لاریجانی ۳دوره رئیس مجلس بود و همچنین نماینده رهبری در شورای عالی امنیت ملی بوده است و هم‌اکنون عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و مشاور رهبری است؛ شورای نگهبان کسی را با این سوابق تایید صلاحیت نکند برای من تعجب آمیز است.

- واقعا برخورد آقای لاریجانی در این موضوع بسیار خوب بود. من تحلیلم این بود که رهبری نسبت به اتفاقی که رخ داد ناخوشنود هستند؛ برداشت من این بود که واکنش رهبری به اصل عدم احراز صلاحیت لاریجانی بود.

- در موضوع عدم احراز صلاحیت آقای لاریجانی، رهبر انقلاب ضرورت ندانستند که حکم حکومتی بدهند.

- برای من قابل قبول نبود که آملی لاریجانی ولو نسبت به یک مسئله‌ای اعتراض داشته باشد، حضور در جلسات شورای نگهبان را رها کند

- گمان می‌کنم شان آملی لاریجانی این بود که در شورای نگهبان ادامه کار بدهد.

- بعد از اعلام نظر شورای نگهبان درباره علی لاریجانی، آقای آملی لاریجانی در جلسه مجمع تشخیص به این مسئله واکنش نشان داد و اظهار ناراحتی کرد.

- برخی از اعضای مجمع تشخیص این اظهارات را نپذیرفتند و البته خیلی‌ها هم تایید کردند.

- ما شکی نداریم که به هیچ یک از قدرت‌ها به صورت مطلق نمی‌توانیم اعتماد کنیم و اصلا شعار نه شرقی و نه غربی حکایت همین مسئله است.

- امروز هم که حرف از روابط راهبردی با چین و روسیه می‌زنیم به خاطر این است که ما بتوانیم روی طرف مقابل بلند مدت حساب کنید. دل بستن به هر قدرتی بی‌معنا است.

- بانکداری اسلامی در ایران داریم اما خیلی ناقص است؛ فاکتورها خیلی موارد در بانک‌ها صوری است.

- قرارداد مشارکتی که بانک تنظیم می‌کند اصلا مشارکت نیست و کاملا یک طرفه است.

- امام خمینی(ره) فرمودند که بروید کاری کنید که پول سود نکند؛ اما ما الان کاری کرده‌ایم که پول سود کند.

- مسئله بانکداری بدون ربا حل نشد چون هم اراده قوی وجود نداشت و هم دست‌هایی پشت پرده‌ای وجود داشت که نگذاشتند.

- حضور روحانی در مجمع تشخیص‌ فعلا گمانه‌‌زنی رسانه‌ای است.

- رهبر معظم انقلاب افرادی را که در جایگاه ریاست جمهوری بودند را برای مجمع تشخیص دعوت می‌کردند؛ حالا ممکن است این دعوت با موافقت یا مخالفت روبرو می‌شد.

- آقای خاتمی ظاهرا دعوت رهبری برای عضویت در مجمع تشخیص را نپذیرفت و رهبری هم حکم نزدند و آقای احمدی‌نژاد موافق کرد و رهبری حکم زدند.

- اگر قرار باشد حکمی برای آقای روحانی زده شود در زمان تجدید دوره اعضای مجمع تشخیص این اتفاق رخ می‌دهد.

- هاشمی در سال ۸۴ گفت سن من برای ریاست جمهوری بالاست اما با این حساب چرا سال ۹۲ کاندیدا شد؟!

- هاشمی گفت اگر کاندیدا شوم به خاطر فداکاری برای نظام است.

- هاشمی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۴ گفت نباید اجازه دهیم کوتوله ها روی کار بیایند. دیدارهایی انجام شد تا هاشمی رفسنجانی را از کاندیداتوری در سال۸۴ منصرف کنند اما او قبول نکرد.

- اصلاح طلبان بعد از خاتمی به دنبال هاشمی رفتند.

- در ستادهای انتخاباتی هاشمی در سال ۸۴ روی سینه دختران جوان نوشتند هاشمی ۲۰۰۵؛ تبلیغات انتخاباتی هاشمی در سال ۸۴ خیلی‌ها را از او دور کرد.

- این تغییر تحت تاثیر حزب کارگزاران و بعضی فرزندان ایشان بود.

- هاشمی پس از انتخابات قبول نکرد از احمدی‌نژاد حمایت کند و حتی در مراسم تنفیذ شرکت نکرد.

- از دفتر آقا با بالگرد رفتند شمال تا هاشمی را برای مراسم تنفیذ به تهران بیاوردند اما او رفته بود، دختر هاشمی هم گفته بود پدر من را نمی‌توانید پیدا کنید.

به دنبال اظهارات مصباحی مقدم درباره مراسم تنفیذ احمدی‌نژاد در سال ۸۸ و غیبت روحانی، فاطمه هاشمی دختر مرحوم هاشمی رفسنجانی چنین واکنش نشان داد: چند روز قبل از برگزاری مراسم تنفیذ، آیت الله خامنه ای از آیت الله هاشمی درخواست می کنند که در مراسم تنفیذ احمدی نژاد شرکت کرده و حکم تنفیذ را به وی بدهد که آیت الله هاشمی پاسخ می دهند، توقع نداشته باشید در مراسم شرکت کنم و این کار را انجام دهم، چون ایشان را اصلاً قانونی نمی دانم. بنابراین آیت الله هاشمی رفسنجانی در هفته منتهی به مراسم،عازم سفر به منطقه شمال( بابل ) می شوند.

وی افزود: در شب قبل از تنفیذ، آقای محسن رضایی از طریق مسوول تشریفات مجمع تشخیص، تلفن محل استقرار آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را جویا و تماس می گیرد و اظهار می دارد: بنده به همراه آقای آقا محمدی، می خواهیم به شمال بیاییم و با آیت‌الله هاشمی برای مراسم تنفیذ به تهران برگردیم.

فاطمه هاشمی در ادامه گفت: دلایل آیت الله هاشمی به آقای رضایی گفته شد از جمله این که: ایشان علاقه ای به حضور در این مراسم ندارند، چون انتخاب احمدی‌نژاد را قانونی نمی‌داند.

بنابراین نه در آن مراسم شرکت می‌کنند و نه حکم تنفیذ را می‌دهد.

فاطمه هاشمی‌ رفسنجانی در پایان گفت: اصل ماجرا به همین شکل بوده و حاشیه ها و شایعات دیگری که در این خصوص مطرح می‌شود خلاف واقع است. بنابراین از آقای مصباحی مقدم انتظار می رود در کسوت یک روحانی، در صحت مطالب خود دقت بیشتری بفرمایند.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها