کد خبر: 634700
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/گفتگوی نامه نیوز با محمدعلی پورمختار

مجلس وکیل‌الدوله چشم بر کوتاهی‌ها و خطاهای دولت می‌بندد

فعال سیاسی اصولگرا گفت: اگر نمایندگان در مجلس از دولت انتقاد کنند یا از وزیر سئوال بپرسند یا درصدد استیضاح برآیند، معمولا مغضوب دولت می شوند.

مجلس وکیل‌الدوله چشم بر کوتاهی‌ها و خطاهای دولت می‌بندد
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه نیوز: مجلس یازدهم با شعارهای انقلابی سرکار آمد و اکنون در نیمه راه قرار دارد. برخی به این مجلس نمره قبولی می دهند چراکه با پیگیری های مستمر مانع بی تحرکی دولت روحانی شد اما در مقابل کسانی هستند که معتقدند فعالیت های مجلس بعد از تشکیل دولت جدید افت کرد.

محمدعلی پورمختار در گفتگو با نامه نیوز درباره افت فعالیت مجلس یازدهم بعد از روی کارآمدن دولت سیدابراهیم رئیسی گفت: نگاه مجلس یازدهم با دولت آقای روحانی متفاوت بود، لذا طبیعی بود که کارها و اقدامات و تصمیمات دولت آقای روحانی در مجلس به چالش کشیده شود اما با روی کار آمدن دولت آقای رئیسی گرایش های سیاسی مجلس و دولت یکسان شد.

وی افزود: وقتی گرایش های سیاسی مجلس و دولت یکسان است، نمایندگان با ملاحظه بیشتری موضع می گیرد که بخشی از این مسئله به هماهنگی بیشتر با دولتمردان و بخشی به قرار داشتن در یک جبهه و جناح بر می گردد. از آغاز دولت سیزدهم زمان کوتاهی می گذرد بنابراین تصمیمات و اقداماتش خیلی قابل ارزیابی نیست چون بیشتر تا به حال در قالب حرف بیان شده اند، باید منتظر ماند و دید در صحنه عمل چه نتیجه ای از اجرای آن تصمیمات به دست می آید.

این فعال سیاسی اصولگرا با اشاره به مشکلات و مسائل اقتصادی کشور و مردم یادآور شد: اگر تصمیمات دولت در پیگیری این مسائل نتیجه دهد، قاعدتا مجلس نیز حمایت خواهد کرد اما اگر اقدامات دولت جواب ندهد آن زمان باید ببینیم واکنش مجلس چه خواهد بود و چه رفتاری را در پیش می گیرد.

وی افزود: توقع از مجلس با رویکرد انقلابی آن است که بدون ملاحظه و توجه به همسویی سیاسی با دولت، بتواند مطالبات مردم را در جهت حل مشکلات پیگیری کند و با ابزارهای نظارتی و قانونی که در اختیار دارد دولت را مکلف کند تا به وظایفش در جهت حل مشکلات اقتصادی عمل کند.

این نماینده ادوار مجلس درباره وکیل‌الدوله شدن نمایندگان مجلس یازدهم بعد از روی کارآمدن دولت سیدابراهیم رئیسی اظهار کرد: در مقاطعی که مجلس و دولت با هم همسو بودند به همین عنوان قالبیت نامگذاری را داشته اند چون چشم هایش را بر مسائل و مشکلات و کوتاهی ها و تصمیمات غلط دولت می بندند.

وی افزود: یک واقعیت تلخ آن است که در حوزه های انتخابیه بیشتر مطالبات از نمایندگان جنبه اجرایی دارد. اگر نمایندگان در مجلس از دولت انتقاد کنند یا از وزیر سئوال بپرسند یا درصدد استیضاح برآیند، معمولا مغضوب دولت می شوند. لذا عموم نمایندگان شهرستان ها مجبورند به نوعی با دولت تعامل داشته باشند بنابراین نمایندگان معمولا تحفظ از خود نشان می دهند تا بتوانند مسائل و مشکلات حوزه های انتخابیه شان را حل کنند.

پورمختار تأکید کرد: اگر نمایندگان دیگر مسئول پیگیری مسائل و مشکلات اجرایی حوزه های انتخابیه خود نباشند این می تواند مجلس را کارآمدتر کند چراکه بدون هیچ ملاحظه ای به وظایف نظارتی خود می پردازند.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها