کد خبر: 636335
تاریخ انتشار :

واکنش تند بانوی نماینده مجلس به اظهارات پرحاشیه ایزدخواه

انتخاب/ سخنگوی کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس درباره اظهارات ایزدخواه که گفته بود «برخی نمایندگان به شوخی می‌گویند ما شب اخبار را نگاه می‌کنیم، می‌فهمییم به چه رای داده‌ایم» عنوان کرد: «اینکه بیایند و تنها یک حرفی بزنند، فکر می‌کنم برای مشهور و مطرح کردن خودشان است.»

واکنش تند بانوی نماینده مجلس به اظهارات پرحاشیه ایزدخواه
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

چندی پیش روح‌الله ایزدخواه نماینده مردم تهران در مجلس عنوان کرده بود: «برخی نمایندگان نمی‌دانند به چه طرحی رای داده‌اند! برخی نمایندگان به شوخی می‌گویند ما شب اخبار را نگاه می‌کنیم، می‌فهمییم به چه رای داده‌ایم... نماینده‌ای در مجلس می‌آید که در هیچ چیزی هیچ تخصصی ندارد و آدم کاملا معمولی است.» او همچنین در بخشی دیگر از صحبت‌های خود گفته بود: «نماینده سایپا و ایران‌خودرو دو نماینده دارند آزادانه در مجلس هر روز حضور دارد. این‌ها اجازه می‌دهند در مورد مافیای خودرو سخنی گفته شود؟»

سمیه محمودی، نماینده مردم رضا‌شهر در مجلس که سابقه نمایندگی در مجلس پیشین را هم دارد، درباره این اظهارات ایزد‌خواه به «انتخاب» گفت: «نماینده‌های دستگاه‌هایی همچون سایپا و ایران خودرو مثل پارلمانی‌ها در مجلس می‌آیند کما اینکه در مجالس قبلی هم حضور داشتند. اما از آقای ایزد‌خواه باید پرسید که اگر می‌گویند نماینده‌ها اینچنین هستند، بیایند قانون انتخابات را اول تغییر دهند. قانون انتخابات ما می‌گوید که اگر شخصی ۳۰ سال سن و مدرک فوق لیسانس داشته باشد و یک سری مسائل عقیدتی را دارا باشد، می‌تواند نماینده شود. با این تفاسیر ایراد به خود مجلس وارد است و باید قانون را درست کند. به این شکل که بگوید هر کسی می‌خواهد نماینده شود، باید حتما فلان تخصص‌ها را داشته باشد. مثلا تخصص آقای ایزدخواه چه بوده که به کمیسیون صنایع رفته است؟»

وی در ادامه اظهار کرد: «به باور من اولین کاری که آقای ایزد‌خواه می‌تواند انجام دهد این است که قانون انتخابات را تغییر دهند. از الان تا انتخابات بعدی دو سال فرصت باقیست بنابراین ایشان می‌توانند به جای صرفا حرف زدن، عمل کنند. سوال بعدی من از ایشان این است که در حقیقت چند نفر از نمایندگان هستند که به این شکل که ادعا کرده‌اند کار می‌کنند؟ من اتفاقا در بحث نظارت بر رفتار نمایندگان، که قرار است قانونش تصویب شود، حتما در صحن علنی اعلام می‌کنم که اگر ادعایی دارند اسم بیاورند؛ از که می‌ترسند؟ اینکه همکاری می‌گوید در مجلس قبل یک نفر معتاد بوده و این گفته در فضای مجازی و رسانه‌ها می‌چرخد آن هم در صورتی که در یازده دوره تنها یک نفر این شرایط را داشته است. به خاطر یک نفر به کلیت مجلس خدشه وارد نمی‌کنند.»

محمودی عنوان کرد: «اگر رانتی وجود دارد، تنها نباید در رسانه‌ها مطرح کنیم و بعدش تمام شود، خیر چرا که الان قانون نظارت بر رفتار نمایندگان وجود دارد، ولی ما باید اصلاحش کنیم. فکر می‌کنم بعد از رتبه‌بندی فرهنگیان، قانون نظارت بر رفتار نمایندگان در دستور کار قرار می‌گیرد. یک قانون کلی درست کنند که هر نماینده‌ای که خطا کرد، به جای اینکه آقای ایزد‌خواه و امثال ایشان بروند جایی و فقط حرفی بزنند، بر اساس مستندات و نام افراد، هیئت نظارت بر نمایندگان پیگیری کند و حتی در مواقعی بتوانیم نماینده را سلب عضویتش را بگیریم. اما اینکه تنها یک حرفی بزنند، فکر می‌کنم برای مشهور و مطرح کردن خودشان است.»

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه برخی از این دست ادعا‌ها، اعتماد عمومی را از بین می‌برند و از سوی دیگر هم حیثیت نمایندگان را خدشه‌دار می‌کند، گفت: «من نمی‌گویم که این مشکلاتی که آقای ایزد‌خواه مطرح کردند وجود ندارد؛ مسلما در هر خانواده‌ای خوب و بد هست. مجلس هم ۲۹۰ نماینده دارد و ممکن است یک عده‌ای هم متاسفانه در این بین باشند که هدفشان از نمایندگی چیز دیگری باشد، اما نمی‌توانیم بگوییم که کلیت نمایندگان به دنبال رانت و رانت‌خواری هستند.»

سخنگوی کمیسیون آئین نامه داخلی مجلس ادامه داد: «اگر واقعا آقای ایزد‌خواه یا هر نماینده دیگری صحبت و ادعایی دارند، اسم بیاورند. سال گذشته هم آقای ابوترابی گفته بودند یک فهرستی از نمایندگان آپارتمان گرفتند در صورتی که با ایشان تماس گرفتم و گفتند فقط دونفر از مجلس نهم بودند که این کار را انجام دادند که به ایشان گفتم فقط به خاطر دو نفر کلیت مجلس را زیر سوال می‌برید؟ این صحبت‌ها باعث می‌شود که اعتماد مردم به نظام از بین ببرد. اگر آقای ایزدخواه مستنداتی دارند، این‌ها را بیان کنند؛ مثلا بگویند فلان نماینده، فلان سفر خارجه را به چه دلیلی گرفته است. مستندات باید شفاف اعلام شود نه اینکه به خاطر مثلا ده نفر، ۲۹۰ نماینده را زیر سوال ببریم. بلکه باید آن ده نفر اسمشان آورده شود تا حوزه انتخابیه‌شان بدانند به چه کسی رای داده‌اند از آن طرف هم نماینده خاطی به صورت قانونی مجازات خود را بکشد. نه اینکه‌تر و خشک به پای هم بسوزند.»

محمودی تاکید کرد: «من این صحبت‌ها را این هفته در صحن علنی مجلس حتما عنوان می‌کنم. چرا که یکی از مواردی که به زعم من باید اتفاق بیافتد، همان نظارت بر رفتار نمایندگان است که باید تقویت شود و افراد را با مستندات به این مرجع معرفی کنند و این مرجع هم نظارت کند و مجازاتی را برای نمایندگان خاطی داشته باشد. اگر این کار را کنیم، می‌توانیم بگوییم که گام اصلی و مهمی را در جهت اصلاح برداشته‌ایم.»

وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به مشارکت پایین و اینکه بسیاری از نمایندگان پیش از این چندان شناخته شده نبودند، آیا می‌توان گفت که این مجلس نسبت به مجلس پیشین نمایندگانش آشنایی کمتری با ساز و کار‌های امور کشور دارند، گفت: «این صحبت را زیاد نمی‌پذیرم. چون اگر نگاه کنیم میزان تعداد افرادی که وزیر یا استاندارد بودند و به طور کل سمت‌های بالایی در کشور داشته‌اند، در مجلس یازدهم بیشتر است و افرادی هستند که در نظام حضور داشته‌اند و کسانی بوده‌اند که کار اجرایی و سیاسی انجام داده‌اند و نسبت به امور آگاه هستند. می‌خواهم بگویم که سطح این مجلس هم بالا‌ست. من نمی‌گویم مشکلی نیست، قطعا هست، اما در مجالس پیشین هم همین موارد مطرح بوده. این را هم در نظر بگیرید که مثلا من در کمیسیون اقتصادی کار می‌کنم و کمیسیون عمران یک طرحی را می‌آورد، من کار کارشناسی شده را در کمیسیون اقتصادی دنبال می‌کنم و برای کار کمیسیون عمرانی، نگاه به نظر سخنگو، رییس کمیسیون و نظر دولت می‌کنم و بعد رای می‌دهم یعنی یک سری از این اتفاقات طبیعی است و گرنه نماینده که بحر العلوم نیست. بالاخره کمیسیون‌های تخصصی، دیدگاه‌های تخصصی می‌دهند، نه من نماینده که هیچ جلسه‌ی تخصصی از آن کمیسیون را شرکت نکردم. اما یک سری نماینده هم در همه مجالس هستند که نسبت به طرح‌ها و لوایح بی تفاوت هستند و این چیز جدیدی نیست و قبلا هم بوده.»

محمودی با تاکید بر اینکه اصلاح این موارد صرفا با تغییر قانون انتخابات میسر است، عنوان کرد: «باید یک سری شروط دیگری برای نمایندگی بگذاریم. حداقل کار این است که مثل مجلس خبرگان رهبری که هر سال یکبار آزمون می‌دهند، از نمایندگان هم حداقل قانون اساسی را هر چند وقت یک آزمون بگیرند. تا قانون اصلاح نشود، همین شرایط وجود دارد.»

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها