کد خبر: 637179
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/ گفت‌وگوی «نامه‌نیوز» با هادی حق‌شناس

اقتصاددان‌ برجسته‌ای در دولت رئیسی دیده نمی‌شود

هادی حق‌شناس گفت: در اینکه آقای رئیس‌جمهور اراده و عزم راسخی برای حل مشکلات اقتصادی دارد و همه تلاشش را به کار گرفته است تا شرایط بهتر شود، شکی نیست اما دولت فعلا و بعد از گذشت سه ماه هنوز مشغول عزل و نصب است.

اقتصاددان‌ برجسته‌ای در دولت رئیسی دیده نمی‌شود
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه‌نیوز: هنوز مهم‌ترین مشکل کشور اقتصاد است و در عین حال که دولت هم عوض شده اما تغییر محسوسی در سفره مردم دیده نمی‌شود. اما راه حل چیست و چه باید کرد؟

هادی حق‌شناس، تحلیلگر مسائل اقتصادی، درباره این موضوع به «نامه‌نیوز» گفت: «پیش از هر چیز باید بررسی کنیم که چه پیش آمد که شرایط کشور به وضعیت کنونی رسید؟ به یاد داریم که در دولت اول آقای روحانی تا سال 96 مشکلی نداشتیم و نرخ تورم پایین بود و حتی دو سال پیاپی نرخ تورم یک‌رقمی بود. در سال‌های 95 و 96 هم رشد اقتصادی خوبی داشتیم اما بعد از خروج آمریکا از برجام وضعیت به گونه‌ای دیگر شد. بعد از مدتی هم شیوع ویروس کرونا عملا ضربه سنگینی بر اقتصاد کشور وارد کرد».

او ادامه داد: «حالا اگر دولت آقای رئیسی بتواند در مذاکرات تحریم‌ها را سر ایران بردارد و از آن‌سو آرام‌آرام کرونا به پایان برسد و آثارش نیز کم‌رنگ شود، می‌توان انتظار داشت که شاخص‌های اقتصادی به سمت خوبی حرکت کنند. متأسفانه اکنون دولت با 30درصد کسری بودجه مواجه است که بخش اعظم آن مربوط به حوزه نفت و پتروشیمی می‌شود. درست است که سه‌ماه از کار دولت گذشته است و باید به مسئولان زمان داد اما حتما اگر تحریم‌ها رفع نشود، بسیار بعید است که تغییر شایانی در حوزه اقتصادی ببینیم».

این تحلیلگر مسائل اقتصادی بیان کرد: «در اینکه آقای رئیس‌جمهور اراده و عزم راسخی برای حل مشکلات اقتصادی دارد و همه تلاشش را به کار گرفته است تا شرایط بهتر شود، شکی نیست اما دولت فعلا و بعد از گذشت سه ماه هنوز مشغول عزل و نصب است و می‌بینیم که هنوز استاندارها و معاون وزیرها می‌روند و می‌آیند و تا اینجای کار هیچ اتفاق خاصی در حوزه اقتصاد رخ نداده است. البته این را هم از نظر دور نداریم که دولت سیزدهم در شرایطی عادی روی کار نیامد و عملا فروش رسمی نفت ایران نزدیک به صفر است و آمریکایی‌ها همه توان خود را به کار گرفته‌اند که ایران قادر به فروش نفت نباشد».

حق‌شناس در پایان درباره نظریه اقتصادی دولت رئیسی گفت: «کسانی مانند آقای نیلی که پشت دولت آقای روحانی بودند باور داشتند که اقتصاد باید باز باشد و دولت کمترین دخالت را در بازار داشته باشد. این نظریه تا سال 96 هم جواب داد. اکنون اقتصاددان‌های برجسته‌ای در دولت آقای رئیسی نمی‌بینیم و نمی‌توانیم بگوییم که دوت سیزدهم قائل به اقتصاد آزاد است، قائل به اقتصاد دولتی است یا می‌خواهد ترکیبی از این دو را به کار گیرد. هنوز ستاد اقتصادی برجسته‌ای در دولت نمی‌بینیم که از یک نظریه مستحکم اقتصادی پیروی کنند».

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها