کد خبر: 637697
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/ گفت‌وگوی «نامه نیوز» با ابوذر ندیمی

دولت هنوز برگ‌های اقتصادی خود را رو نکرده

ابوذر ندیمی، کارشناس مسائل اقتصادی معتقد است که برای روشن شدن وزن هر یک از دستگاه‌ها و چهره‌های اقتصادی در تصمیمات دولت در این حوزه باید تا ارائه بودجه صبر کرد چون دولت هنوز برگ‌های اقتصادی خود را رو نکرده است.

دولت هنوز برگ‌های اقتصادی خود را رو نکرده
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه نیوز – تقریبا صد روز از شروع به کار دولت گذشته و غیر از آن لایحه اصلاح ارز ترجیحی که مجلس به دو فوریت آن رای نداد، هیچ تصمیم اقتصادی جدی از دولت ندیده‌ایم. یعنی با وجود اینکه اغلب وعده‌ها و شعارهای اقتصادی حول محور اقتصاد و حل مشکلات این حوزه بود، تمام اقدامات دولت در این زمینه به بازدیدها و قیمت‌گذاری‌های دستوری که به گفته کارشناسان موثر هم نیست، محدود شده است. در این شرایط لازم است که مشخص شده و بدانیم که تصمیم گیرنده اصلی در تیم اقتصادی دولت کیست و باید از چه کسی یا کسانی مطالبه‌گری کنیم؟ خاصه با در نظر گرفتن تفاوت‌ها اعضای تیم اقتصادی دولت از نظر نگرش و دیدگاه‌های اقتصادی باید این ابهام هرچه سریعتر برطرف شود.

ابوذر ندیمی، کارشناس مسائل اقتصادی و نماینده پیشین مجلس البته معتقد است که پاسخ به این سوالات را بعد از ارائه بودجه سال 1401 می‌توان داد. او در گفت‌وگو با «نامه نیوز» گفت: «به طوری طبیعی در اقتصاد کشور و اقتصاد دولتی و بودجه عمومی بیشترین نقش را سازمان برنامه و بودجه و وزارت امور اقتصادی و دارایی دارند چرا که یکی منشا وصول و یکی هم منشا تقسیم است».

وی افزود: «بنابراین اگر بخواهیم بگوییم که بیشترین نقش را در اقتصاد کشور کدام دستگاه دارد باید به وزارت اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه اشاره کنیم اما از نظر منشا کسب وزارتخانه‌های اقتصادی اعم از صمت، جهاد کشاوزی، تعاون و کار و امور اجتماعی نیز هستند. به عبارتی ما با سه جریان رو به رو هستیم. یک جریانی که خزانه دارد یعنی وزارت امور اقتصاد و دارایی که همه مجموعه های مالی مهم مالیات، گمرک، بیمه و بانک و ... زیر نظر آن است و یکی هم سازمان برنامه و بودجه که همه ردیف‌ها و اعتبارات و ... را تعیین می‌کند. اما نقش تولیدی سه وزارتخانه مطروحه را هم نمی توان انکار کرد.»

این نماینده پیشین مجلس گفت: «واقعیت این است که هم الان نمی‌توان مشخص کرد که کدام یک از اینها در کشور غالب هستند مگر آنکه بودجه اذر ما تعریف شود. در بودجه آذر ماه است که عملا متوجه شیوه حکمرانی و هم تولیت می‌شویم. چراکه اگر مثلا نقش معاون اول رئیس جمهور یا معاون اقتصادی رئیس جمهور و دیگر مجموعه ها پررنگ باشند، در آنجا وزن آنها مشخص خواهد شد.»

وی با اشاره به اینکه «ما برای تشخیص پروزنی و گردانندگی باید به بودجه برگردیم» گفت: «اگر در بودجه مثلا نقش معاون اول یا اقتصادی ترجیح پیدا کند، می‌توان گفت که دو مجموعه دیگر تحت تاثیر قرار می‌گیرند. در هر حال آنچه که اکنون اتفاق می‌افتد این است که هنوز برگ های اقتصادی دولت رو نشده . بخشی از آن به خاطر روابط بین الملل است چراکه تا آن معلوم نشود، ما هم نمی‌توانیم شکل درآمدی را مطرح کنیم»

ندیمی افزود: «به عنوان نمونه الان شایعه شده که بخش عمده ای از اقتصاد ایران را تحت تاثیر مالیات قرار خواهند داد و تا چهار برابر پیش بینی درآمد شده است . اگر چنین باشد که فشار زیادی به مردم وارد شده و مشکلاتی ایجاد می کند.»

وی همچنین گفت: «اگر بخش اقتصادی را با نگاه عدم النفع و منشا درآمد و درآمد برون مرزی تعریف کنیم، در این صورت بخشی از وزارتخانه های دیگر هم ذی سهم خواهند بود.»

 

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها