کد خبر: 637750
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/ گفت‌وگوی «نامه‌نیوز» با غلامرضا ظریفیان

دولت نگاه واقع‌بینانه‌ای به مشکلات اقتصادی ندارد

غلامرضا ظریفیان گفت: اقتصاد ایران به شدن سیاسی است و لازم است علاوه بر فهم علمی و دقیق مشکلات اقتصادی ایران، درک عمیقی از اقتصاد سیاسیِ ایران وجود داشته باشد و تلاش شود تا اقتصاد از مسیر سیاست ناسالم جدا شود.

دولت نگاه واقع‌بینانه‌ای به مشکلات اقتصادی ندارد
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه‌نیوز: مشکلات اقتصاد ایران هنوز حل‌نشده باقی مانده است و در دولت رئیسی نیز تا اینجای کار اقدامی خاص برای کم‌کردن فشارهای اقتصادی بر مردم رخ نداده است؛ اما مشکل در چست؟

غلامرضا ظریفیان، فهال و تحلیلگر مسائل سیاسی درباره این موضوع به «نامه‌نیوز» گفت: «اگر انصاف بدهیم باید بگوییم که اقتصاد ایران با مشکلات چندلایه‌ای و انباشته‌ای که دارد به این زودی‌ها درمان نمی‌شود و نمی‌شود از دولت انتظار داشت که در سه‌ماه مشکلات را رفع کند؛ بنابراین باید واقع‌بینانه به این موضوع نگاه کرد و همه‌چیز را بر دوش دولت نینداخت».

او ادامه داد: «اما این ماجرا یک سوی دیگر هم دارد؛ اینکه دولت به این پیچیدگی‌ها واقف نیست و در نوعی توهم به سرمی‌برد و تصور می‌کند یک اختیارات یا منابع ویژه‌ای دارد که هیچ دولتی نداشته است یا یک طرح‌هایی دارد که به فکر هیچ‌کس نمی‌رسیده است و حالا می‌تواند مانند سوپرمن بیاید و ناگهان همه مشکلات اقتصادی را رفع کند».

این فعال سیاسی بیان کرد: «دولت بدون توجه به مشکلات کنونی اقتصادی و بدون توجه به عمق فاجعه اقتصادی در ایران تصمیم‌گیری می‌کند که نتیجه‌اش همین می‌شود که می‌بینید».

او مطرح کرد: «به نظرم آرام‌آرام همه به این نتیجه می‌رسند که یک‌دست‌شدن قوا و هماهنگی کامل میان آنها و اینکه گروه‌هایی خاص همه ارکان تصمیم‌گیری را به عهده بگیرد تا مشکلات اقتصادی حل شود، نتیجه‌بخش نبوده است».

این تحلیلگر سیاسی افزود: «حالا تصور کنید که تمام پیچیدگی‌های اقتصاد ایران با نگاه غیرواقع‌بینانه دولت درهم‌آمیخته شود تا نوعی ناکارآمدی به وجود آید. اینکه تیم اقتصادی دولت نمی‌تواند تصمیم‌های اساسی و منسجمی بگیرند، ریشه در همین مسئله دارد».

ظریفیان در پایان گفت: «به نظر می‌رسد که راه درمان اقتصاد کشور رجوع به نخبگان اقتصادی با گرایش‌های مختلف و نه صرفا از گروهی خاص است. از طرفی اقتصاد ایران به شدن سیاسی است و لازم است علاوه بر فهم علمی و دقیق مشکلات اقتصادی ایران، درک عمیقی از اقتصاد سیاسیِ ایران وجود داشته باشد و تلاش شود تا اقتصاد از مسیر سیاست ناسالم جدا شود».

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها