کد خبر: 637932
تاریخ انتشار :

نظر ضرغامی درباره رختشویخانه زنجان

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با گرامیداشت نام و یاد سازندگان رختشویخانه زنجان گفت: این بنای ١٠٠ ساله در عین زیبایی و معماری تحسین برانگیز، خدمت بزرگی به مردم شهر بود.

نظر ضرغامی درباره رختشویخانه زنجان
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

 

به گزارش نامه‌نیوز، سیدعزت‌الله ضرغامی پس از دیدار از رختشویخانه زنجان در صفحه خود در شبکه اجتماعی توییتر نوشت: ۱۰۰ سال پیش، در شهر زنجان رختشویخانه‌ای دائر کردند که در عین زیبایی و معماری تحسین برانگیز خدمت بزرگی به مردم شهر بود.

وی افزود: ‌خداوند مشهدی اکبر (معمار) و مشهدی اسماعیل (بنا) سازندگان آن را رحمت کند.

وزیر میراث فرهنگی تصریح کرد:‌ ‌در این محل با پیشکسوتان ملیله کاری ملاقات کردم.

به گزارش ایرنا، سیدعزت‌الله ضرغامی وزیر میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی روز  پنجشنبه ۲۷ آبان‌ سال ۱۴۰۰ در جریان سفر رئیس‌جمهوری به استان زنجان از بنای تاریخی رختشویخانه شهر زنجان بازدید کرد.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در سفر به استان زنجان به عنوان نماینده ویژه رییس جمهوری به مناطق مختلف شهرستان های سلطانیه و زنجان سفر کرد و از نزدیک با فعالان این عرصه دیدار کرده و در جریان مشکلات آنان قرار گرفت.

بازدید از پایگاه جهانی گنبد سلطانیه، بازدید از موزه رختشویخانه و دیدار با هنرمندان صنایع دستی، بازدید از عمارت ذولفقاری و رونمایی از نمایشگاه اشیاء معدن اتریش،  افتتاح موزه مشارکتی میراث و خانواده مرحوم مقدم از جمله برنامه‌های سفر وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در سفر به استان زنجان بود.

ضرغامی همچنین در این سفر کتاب دو زبانه و جامع «ملیله زنجان» را که با هدف شناساندن این هنر ظریف و ارزشمند تدوین شده، رونمایی کرد.

رختشویخانه زنجان با شماره ۱۷۴۷، در فهرست آثار ملی قرار گرفته است. امروزه از رختشویخانه زنجان به‌عنوان موزه مردم‌شناسی این شهر استفاده می‌شود که این تغییر کاربری بسیار کم‌نظیر است. از نظر تشابه کاربری در هیچ قسمتی از ایران، چنین بنایی به این شکل دیده نشده است.

اندیشه‌ ساخت بنایی صرفاً برای شست وشوی لباس و نظافت وسایل خانه و نیز در انحصار زنان، برای اولین‌بار در ایران، در شهر زنجان شکل‌گرفته و با کمک حاکم وقت و مردم خیر به بهترین شکل ممکن طراحی و ساخته شد.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها