کد خبر: 637940
تاریخ انتشار :

پمپئو: نشست بایدن و شی تنها به تقویت موضع چین کمک کرد

مایک پمپئو وزیر خارجه جنگ طلب دولت دونالد ترامپ، جو بایدن رئیس جمهوری کشورش را به مماشات در قبال چین متهم و ادعا کرد که نشست بایدن با رئیس جمهوری این کشور تنها به تقویت موضع تهاجمی چین کمک کرد.

پمپئو: نشست بایدن و شی تنها به تقویت موضع چین کمک کرد
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

 

به گزارش نامه‌نیوز، مایک پمپئو سیاستمدار تندروی جمهوری خواه آمریکایی روز جمعه به وقت محلی در یادداشتی در پایگاه خبری فاکس نیوز مدعی شد: نشست بایدن تنها به تقویت موضع تهاجمی حزب کمونیست چین کمک کرد. این موضع تهاجمی چین، امنیت جهان را کاهش می دهد و اعتبار آمریکا را به عنوان یک نیروی خوب در سراسر جهان تضعیف می کند.

وی افزود: دیدار جو بایدن رییس جمهوری آمریکا و شی جین پینگ رییس جمهوری چین به عنوان "دو دوست قدیمی" در واقع خبری بد برای آمریکا بود.  رییس جمهوری چین در واقع به بایدن زورگویی و قلدری  کرد. اظهارات دوستانه وی در یک لفاظی زورگویانه بود و تنها به نفع چین بود.

وزیر خارجه سابق آمریکا افزود: بایدن با پذیرش دعوت رییس جمهوری چین در واقع به این کشور امتیاز داد و به اعتبار آمریکا آسیب رساند.

پمپئو، جو بایدن رییس جمهوری آمریکا را فردی ضعیف خواند و گفت که با کوتاه آمدن در مقابل شی جین پینگ، وی به قدرت آمریکا صدمه زده است.

وی با تکرار ادعاهای بی اساس خود در مورد منشاء ویروس کرونا اضافه کرد که  تنها موضوعی که جو بایدن با شی جین پینگ مطرح نکرد، منشاء ویروس کرونا بود. بایدن نتوانست شی جین پینگ را برای تحقیقات دقیق‌تر درباره علل همه‌گیری ویروس کرونا تحت فشار بگذارد و خواستار پاسخگویی در مورد شیوع  این ویروس نشد.

پمپئو همچنین بایدن را به بی توجهی به مساله استان سین کیانگ، تحولات تایوان و هنگ کنگ، سرقت مالکیت معنوی، فعالیت های تجاری و اقتصادی چین و آرایش های نظامی جنگ طلبانه متهم کرد.

پمپئو افزود: کشوری که توانایی های اتمی و  ارتش خود را گسترش می دهد و تحقیقات و توسعه نظامی خود را افزایش می دهد و کشوری که اقدامات جاسوسی در قبال اقتصاد آمریکا انجام داده است، رقیب نیست بلکه دشمنی است که باید با آن با حسابرسی برخورد کرد.

این سیاستمدار جمهوری خواه تندروی آمریکایی گفت جو بایدن می پندارد با پذیرفتن و سازگازی با یک قلدر، قلدر نیز دست از اقدامات خود بر می دارد.

این سیاستمدار جمهوریخواه تندروی آمریکایی از سیاست های شکست خورده زورگویانه و یک جانبه دولت دونالد ترامپ دفاع کرد و مدعی شد که ما در دولت دونالد ترامپ می‌دانستیم که مماشات با دشمنان، چه ایرانی‌ها، روس‌ها یا چینی‌ها، به پیامدهایی زیانبار برای ایمنی و امنیت آمریکایی‌ها منجر می‌شود و بنابراین با آنها از موضع قدرت برخورد کردیم و این سیاست منجر به جهانی  صلح‌آمیزتر و نتایجی بهتر برای مردم آمریکا شد.

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا در میان تنش های فزاینده میان واشنگتن - پکن شامگاه دوشنبه به وقت محلی (۱۵ نوامبر) با شی جین پینگ رئیس جمهوری چین بصورت مجازی دیدار و گفت و گو کرد تا طرفین رقابت میان خود را مسوولانه مدیریت کنند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس در باره این دیدار مجازی نوشت: بایدن از پکن به دلیل نقض حقوق بشر، سرکوب اعتراض ها در هنگ کنگ، تحولات در تایوان و موارد دیگر انتقاد کرده است. در همین حال، مقامات دولت شی جین پینگ، کاخ سفید را به دلیل دخالت در امور داخلی چین مورد انتقاد قرار داده اند.
بایدن در آغاز این دیدار گفت: به نظر می رسد این وظیفه ما به عنوان رهبران چین و آمریکا است که اطمینان حاصل کنیم رقابت بین کشورهایمان به جای رقابت ساده و مستقیم، به درگیری عمدی یا ناخواسته منحرف نشود.
اگرچه بایدن علاقه مند به دیدار با شی جین پینگ به صورت حضوری است اما رئیس جمهوری چین از زمان آغاز همه گیری کرونا کشور خود را ترک نکرده است.
کاخ سفید این دیدار مجازی را به عنوان بهترین گزینه بعدی برای یک گفت و گوی  صریح در مورد طرف وسیعی  از تنش ها در روابط معرفی کرد.
رئیس جمهوری چین نیز اعلام کرد که دو طرف باید ارتباطات خود را بهبود دهند.
شی جین پینگ و جو بایدن زمانی که در سمت معاون رییس جمهوری قرار داشتند، سفر با یکدیگر را تجربه کرده اند.
رئیس جمهوری چین خطاب به بایدن گفت: آماده همکاری با شما هستم تا به اجماع برسیم، اقدامات فعال انجام دهیم و روابط چین و آمریکا را در مسیری مثبت به سمت جلو پیش ببریم.
مقامات چینی اعلام کرده اند که تایوان مساله اصلی در گفت و گوی میان روسای جمهوری چین و آمریکا خواهد بود.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها