کد خبر: 638383
تاریخ انتشار :

تظاهرات اردنی‌ها علیه توافق اخیر امان و تل‌آویو در زمینه تبادل انرژی و آب

اردنی‌ها امروز(جمعه) تظاهراتی را در امان در مخالفت با امضای توافق اخیر اردن، امارات و رژیم صهیونیستی در زمینه تبادل انرژی و آب برگزار کردند.

تظاهرات اردنی‌ها علیه توافق اخیر امان و تل‌آویو در زمینه تبادل انرژی و آب
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه‌نیوز، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، اردنی‌ها با تجمع در امان مخالفت خود را با توافق اخیر میان اردن، امارات و رژیم صهیونیستی درباره تبادل انرژی و آب اعلام کردند.

امان و تل‌آویو روز دوشنبه قراردادی را امضا کردند که بر اساس آن، این کشور عربی انرژی خورشیدی را برای رژیم صهیونیستی تامین می‌کند و این رژیم هم در مقابل آب شیرین برای اردن می‌فرستد.

این توافقنامه روز دوشنبه ۲۲ نوامبر و در حاشیه اکسپو دبی و با حضور جان کری، نماینده ویژه رئیس جمهوری آمریکا در امور تغییرات اقلیمی به امضا رسید.

طبق بیانیه صادره دو طرف، قرار است یک مجموعه تولید انرژی خورشیدی در اردن با ظرفیت ۶۰۰ مگاوات برق سبز به فلسطین اشغالی صادر کند و در مقابل رژیم صهیونیستی تا ۲۰۰ میلیون متر مکعب آب شیرین برای اردن بفرستد.

وزارت منابع آبی اردن جزئیات توافقنامه‌ای را که با امارات و اسرائیل برای همکاری در زمینه آب و انرژی امضا کرده است، فاش کرد و گفت که این پروژه بدون دستیابی اردن به ۲۰۰ میلیون متر مکعب سالانه آب اجرا نمی‌شود.

سخنگوی این وزارتخانه تأکید کرد که ایده این پروژه ناشی از نیازهای فزاینده اردن در آینده به منابع دائمی آب است که به دلیل رشد جمعیت در حال افزایش است.

وی با اشاره به اینکه کسری آب سال به سال بدتر می‌شود و تنها در بخش آب شرب در سال آینده به ۴۵ میلیون مترمکعب خواهد رسید، خاطرنشان کرد: اردن براساس معاهده صلح سالانه ۳۵ میلیون مترمکعب آب دریافت می‌کند و ۱۰ میلیون متر مکعب هم خارج از معاهده سال ۲۰۱۰ دریافت می‌کند.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها