کد خبر: 638596
تاریخ انتشار :

اوج بدبینی قبل از نشست وین

4 برنامه ای که آمریکا برای فردای شکست مذاکرات دارد

غرب مدعی است ایران فعالیت هسته ای خود را شدت داده و سخت به دنبال این است که موضع خود را برای مذاکرات آینده تقویت کند. اما آمریکا دوست ندارد ایران به این توانایی برسد و از این رو تلاش می کند هر طور که شده این زمان را از ایران بگیرد.

4 برنامه ای که آمریکا برای فردای شکست مذاکرات دارد
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

مذاکرات وین پس از مدتی وقفه قرار است بار دیگر آغاز شود. این نشست در حالی آغاز می شود که حالا کمتر کسی نسبت به آن خوشبین است. شرایط در این مدت چنان تغییر کرده که بسیاری احیای برجام را یک خیال خام می دانند.

رویترز در گزارشی که نوشته، مدعی است ایران شرط احیای برجام را لغو همه تحریم هایی که از سال 2017 علیه ایران وضع شده، می داند و این چیزی است که آمریکا به هیچ وجه آن را نمی پذیرد. از این رو بسیاری بر آنند که شاید نشست وین در دوره جدید مرده به دنیا آمده و بدون ثمره ای به پایان برسد.

در این حین، آمریکا از همین حالا به فکر فردای پایان نشست وین است. غرب مدعی است ایران فعالیت هسته ای خود را شدت داده و سخت به دنبال این است که موضع خود را برای مذاکرات آینده تقویت کند. این در حالی است که آمریکا دوست ندارد ایران به این توانایی برسد و از این رو تلاش می کند هر طور که شده این زمان را از ایران بگیرد.

عرب نیوز در گزارشی به سیاست ها و راهکارهای احتمالی واشنگتن، در صورت شکست مذاکرات وین پرداخته است. در زیر به برخی از این راهکارهای احتمالی ایالات متحده می پردازیم:

الف. رسیدن به یک توافق کوتاه مدت

یک گزینه که رویترز نیز در گزارش دیروز خودش به آن اشاره کرده است، تلاش برای رسیدن به یک توافق کوتاه مدت است. آمریکا به دنبال این است که از طریق توافق با ایران، فعلا مسائل کلان از جمله بازگشت به برجام یا لغو همه تحریم ها را کنار بگذارد و فقط  با یک توافق کوتاه مدت و برداشتن بخشی از تحریم ها، ایران را قانع کند که فعالیت هسته ای خود را معلق کند. کارشناسان معتقدند بعید است این پیشنهاد مورد پذیرش ایران قرار بگیرد. چراکه همانطور که عرب نیوز گفته، گفته ها و وعده های آمریکا دیگر برای ایران اعتبار ندارد و نمی تواند به آنها اطمینان و اعتماد کند.

ب. اعطای امتیاز به ایران برای خریدن زمان

روش دیگر، برداشتن بخشی از تحریم ها توسط آمریکا ( بدون گرفتن امتیاز) است. برخی معتقدند این اتفاق باعث جلب اعتماد ایران شده و روند مذاکرات را تسریع می کند. با این حال، اگر آمریکا بخواهد این کار را بکند باید با طوفان انتقادها از سمت مخالفان داخلی و به خصوص جمهوری خواهان و اعضای دولت ترامپ مواجه شود. ضمن اینکه این اتفاق مشخص نیست به ثمر برسد و احتمالا آمریکا را در موضع ضعف قرار می دهد و این چیزی است که دولت بایدن سخت از آن گریزان است.

ج. بازگشت به گزینه جنگ

بازگشت گزینه نظامی احتمال دیگری است که می تواند مطرح شود. این گزینه چیزی است که در این چند روزه توسط برخی مقامات آمریکایی مطرح شده و به خصوص اسرائیل نیز از آن حمایت کرده است. با این حال، بعید است این گزینه نیز واقعا دنبال شود. آمریکای بایدن به خوبی می‌داند اقدام نظامی علیه ایران هیچ فایده ای ندارد و اگر هم این اقدام نظامی تبدیل به یک جنگ تمام عیار شود، دو طرف ضرر و زیان بسیار شدیدی خواهند دید.

د. بازگشت به سیاست فشار حداکثری

بازگشت به سیاست فشار حداکثری ترامپ یکی دیگر از گزینه های جایگزین مذاکره است. عرب نیوز البته معتقد است بازگشت این کمپین با مشکلات زیادی همراه است. اولا بایدن آن شخصیت و اقتدار ترامپ را ندارد و شاید نتواند همه متحدان آمریکا را ترسانده و با خود همراه کند و ثانیا، کشوری مثل چین شروع به خرید نفت ایران کرده و شواهد نشان می دهد که حتی اگر آمریکا این کشور را هم تحریم کند، باز بعید است از معامله با ایران دست بکشد.

بنابراین، مشخص است که آمریکا حتی در صورت شکست مذاکرات وین، نمی تواند به یک راه حل درست و جامع در قبال مساله هسته ای ایران برسد و این در حالی است که عنصر زمان در این مورد حرف اول و آخر را می زند. از این رو آمریکا سعی می کند هر چه سریعتر تصمیم بگیرد. احتمالا تا چند ماه آینده مساله تعامل هسته ای ایران و غرب وارد فاز جدیدی می شود.

منبع: خبر فوری

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها