کد خبر: 638999
تاریخ انتشار :

بیگدلی: معافیت عراق برای واردات انرژی نشانه نرمش آمریکا است

«باتوجه به نرمش فراوان طرف امریکایی و خبرهای تاییدشده و تاییدنشده ازجمله بحث تمدید معافیت عراق جهت خرید انرژی از ایران، انتظار می‌رود جمهوری اسلامی نیز از این فرصت استفاده کند.»

بیگدلی: معافیت عراق برای واردات انرژی نشانه نرمش آمریکا است
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

عصر ما نوشت: علی باقری و تیم 40 نفره هیات مذاکره‌کنندگان هسته‌ای ایران بالاخره هفته پیش روبروی گروه 1+4 نشستند تا با ازسرگیری مذاکرات احیای برجام در دولت ابراهیم رئیسی، روزنه امیدی نسبت‌به دستیابی طرفین به توافق به‌وجود بیاد. با این حال فعلاً مذاکرات متوقف شده و درحالی که باقری با تاکید بر مشخص شدن روز ازسرگیری مجدد مذاکرات در انتهای جلسات هفته گذشته، گفته مذاکرات طی همین هفته جاری از سر گرفته خواهد شد اما بنابر توافق طرفین قرار بر این است که این روز پیشاپیش اعلام نشود، معاون پارلمانی رئیس دولت سیزدهم روز گذشته در سخنانی در یک جمع دانشجویی در کرمان، ضمن تاکید بر اینکه دولت با قدرت در زمینه مذاکرات و رفع تحریم کار می‌کند، گفته حتی اگر توافق صورت نگیرد، می‌توانیم در توسعه مسائل اقتصادی با شرق تفاهم کنیم.

این البته نخستین بار نیست که مقامات سیاسی و به‌خصوص این طیف از اصولگرایان که هم‌اکنون در بخش‌های مختلف حاکمیت فعالند، از سیاست «گردش به شرق» می‌گویند. حال آن‌که به باور بسیاری از تحلیلگران و کارشناسان مقابل بسیاری از ناظران از این می‌گویند که چین و روسیه به عنوان دو قدرت شرقی بارها در بزنگاه‌های حساس، همچون قدرت‌های غربی، جز برای تحقق اهدافشان حاضر به همکاری با جمهوری اسلامی نشده‌اند. 

نکته‌ای که یک تحلیلگر روابط بین‌الملل و سیاست خارجی با اشاره به آن، نسبت‌به عواقب تعلل بیشتر در مذاکرات هشدار داده و به «عصر ما» گفته است: «باتوجه به نرمش فراوان طرف امریکایی و خبرهای تاییدشده و تاییدنشده ازجمله بحث تمدید معافیت عراق جهت خرید انرژی از ایران، انتظار می‌رود جمهوری اسلامی نیز از این فرصت استفاده کند.» 

علی بیگدلی که تقابل دولت ایالات متحده و چین را ازجمله دلایل نرمش بیشتر مقامات کاخ سفید در مذاکرات هسته‌ای با ایران می‌داند، می‌گوید: «امریکا خواهان توافق با جمهوری اسلامی است؛ چراکه همان‌طور که بارها از روسای جمهور اخیر این کشور شنیده‌ایم، تمایل دارند امور منطقه خاورمیانه را از طریق کشورهای منطقه پیش برده و در این زمینه هزینه‌ای نپردازند.»

این کارشناس روابط بین‌الملل و سیاست خارجی با بیان این‌که عمده تمرکز ایالات متحده طی سال‌های اخیر بر چین متمرکز است، گفت: «اگر به یاد داشته باشید اوباما هم در مقطعی اعلام کرد که امریکا دیگر منافع عمده‌ای در خاورمیانه ندارد. درواقع از مدت‌ها پیش کاخ سفید دریافته مسئله اصلی چین و قدرتگیری روزافزون این کشور است. چنان‌که این راهبرد در زمان ترامپ هم به نحوی دیگر ادامه یافت و حالا بایدن شاید صریح‌تر از روسای جمهوری پیشین امریکا این مسئله را دنبال می‌کند.» 

بیگدلی می‌گوید: «نگرانی امریکا در منطقه شاید تنها بحث امنیت اسرائیل باشد. بجز این سعی دارد مباحث دیگر منطقه را ازطریق کشورهای منطقه مدیریت کند که ائتلاف غیررسمی میان اسرائیل، عربستان و شیخ‌نشین‌های خلیج فارس و البته مصر در همین راستاست.»

 او معتقد است: «درواقع ایالات متحده می‌خواهد هرچه سریع‌تر خاورمیانه را رها کند تا با تمام تمرکز برای مقابله با شرق آسیا فعالیت کند.» 

بیگدلی بر این اساس می‌گوید جمهوری اسلامی باید این نکته را درنظر داشته باشد که همه کشورها ازجمله چین و روسیه جز در راستای منافع‌شان حاضر به همکاری با ایران نبوده و چنان‌که بارها شاهد بودیم منافع‌شان را به‌خاطر ایران به خطر نمی‌اندازند.

او تاکید کرد: «بنابر این ما باید با تمرکز بر منافع خود، برای رفع‌ هرچه سریع‌تر تحریم‌ها ازطریق مذاکرات احیای برجام تلاش کنیم و به‌خصوص از فرصتی که به‌وجود آمده، استفاده کنیم.»

 

منبع: کانال تلگرامی عصر ما

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها