کد خبر: 639057
تاریخ انتشار :

نمازی مطرح کرد

احتمال تشکیل حزبی فراگیر در جبهه اصلاحات

علی‌محمد نمازی گفت: دولت باید حامی احزاب و هر دو جناح اصلاح طلب و اصولگرا به نسبت وجود تشکیلاتی و نقش‌شان در کشور باشد و احزاب نیز فعالانه حامی کارهای درست و اصولی و منتقد اشکالات و اشتباهات دولت باشند.

احتمال تشکیل حزبی فراگیر در جبهه اصلاحات
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

خبر سراسری نوشت: وضعیت جبهه اصلاحات از چندمنظر چندان مساعد نیست؛ نخست آنکه سرمایه اجتماعی اصلاح‌طلبان نسبت به گذشته به شدت کاهش یافته است، دوم مشکلات درون‌تشکیلاتی این جبهه سیاسی و سوم محدودیت‌هایی است که آنها برای روانه‌کردن نامزدهای خود به هر انتخابات دارند. حالا در این شرایط در روزهای گذشته شاهد تغییر دو دبیرکل دو حزب مهم اصلاح‌طلب بودیم. سید حسین مرعشی به جای غلامحسین کرباسچی نشست و آذر منصوری جای علی شکوری‌راد را گرفت. برای بررسی اینکه آیا می‌توان این تغییراتی حزبی را نشانه‌ای از نوسازی تشکیلاتی جبهه اصلاحات دانست یا خیر، دقایقی را با علی‌محمد نمازی، از اعضای حزب کارگزاران سازندگی به گفت‌وگو نشستیم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

*تغییر و تحولات اخیر در دو حزب کارگزاران و اتحاد گویا حکایت از نوسازی حزبی در جبهه اصلاحات دارد. این تحولات را چه‌قدر مثبت ارزیابی می‌کنید؟ آیا به پویاشدن تحزب در جبهه اصلاحات کمک می‌کند؟

حرکت درون سازمانی احزاب در نظام های دموکراتیک با رویه های ثابت و تعریف شده نشانگر حرکت رو به جلو با شیب ملایم است. اما در ایران به دلیل عدم حاکمیت کارکرد حزبی روند درونی احزاب تحت تاثیر عوامل و شرایط بیرونی رخ می دهد و حرکت‌ها نیز سینوسی است. اما درباره تحولات دو حزب مهم اصلاح‌طلبان که باید سخنگوی هر کدام توضیح دهند و در حد خودم عرض می‌کنم، در ترکیب شورای مرکزی که منتخب کنگره هستند و هم در هیئت رئیسه تحولات مثبت رخ داده و به  تعداد جوانان اضافه گردیده و انتخاب دبیرکل جدید برای هر دو حزب که امری طبیعی است، آثار مثبت خواهد داشت اما اینکه شما از این تحولات تحت عنوان «نوسازی» نام برده‌اید بیشتر به دلیل روند یک نواخت در کارکرد بیرونی احزاب در در ١۵سال گذشته است.

*برای عبور از شرایط سخت کنونی و بازگردادن اعتماد عمومی چه باید کرد؟

این اتفاق نیازمند همکاری حاکمیت و احزاب با یکدیگر است. حاکمیت باید به این واقعیت معترف باشد، که زمینه فعالیت برابر برای دو جناح اصلی کشور فراهم کند اما جناح اصلاح‌طلب و احزاب تشکیل دهنده آن نیز نباید منتظر حمایت دولت بمانند، بلکه لازم است به دنبال عملی‌شدن فلسفه وجودی خودشان که نقش‌آفرینی در چرخش قدرت و سهیم شدن در قدرت بوده و آماده پرداخت هزینه در این زمینه باشند.

*اصلاح‌طلبان تا اولین انتخابات پیش رو یعنی انتخابات مجلس در سال 1402 چه اقدامات مؤثری برای بازسازی تشکیلاتی و نیز افزایش مقبولیت عمومی می‌توانند به کار گیرند؟

در رابطه با بازسازی تشکیلاتی، اکنون شاهد هستید که فعالیت آغاز گردیده است. ولی برای احیای اعتماد ملت،اولا به میزان فعالیت های خود اضافه کنند، ثانیا به‌طور جدی به دنبال اجرای اصول مربوط به حقوق شهروندی در قانون اساسی باشند، ثالثا امر اصلاح ساختار در قانون اساسی را پیگیر باشند، رابعا درباره موضوعات مهم کشور اتخاذ موضع و بیانیه صادر کنند، خامسا تلاش کنند به طرق ممکن ملت را با خویش همراه کنند.

*به نظر شما این امید وجود دارد که تمام احزاب اصلاح‌طلبان در مسیر پیش رو ذیل یک چتر واحد به سیاست‌ورزی ادامه دهند؟

مرحله تکاملی بعدی همین است که جناح اصلاح‌طلب در چارچوب یک حزب فراگیر ادامه فعالیت دهند.

*اصلاح‌طلبان برای حفظ هویت اصلاح‌طلبانه خود مناسبتشان با دولت را چگونه باید تعریف کنند؟ انتقاد، تعامل یا تعاملِ انتقادی؟

دولت باید حامی احزاب و هر دو جناح اصلاح طلب و اصولگرا به نسبت وجود تشکیلاتی و نقش‌شان در کشور باشد و احزاب نیز فعالانه حامی کارهای درست و اصولی و منتقد اشکالات و اشتباهات دولت باشند.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها