کد خبر: 639382
تاریخ انتشار :

خبر خوش مقام ارشد اروپایی از مذاکرات هسته‌ای وین

خبرنگار روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» گزارش داد یک مقام ارشد اتحادیه اروپا گفته بعد از بیان نکات مورد نظر هیأت جدید ایران، تصور وی این است که مذاکرات وین در مسیر منطقی در حال پیشروی است.

خبر خوش مقام ارشد اروپایی از مذاکرات هسته‌ای وین
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

«لارنس نورمن» خبرنگار روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» در رشته توییتی گزارش داد که یک مقام ارشد اتحادیه اروپا گفت تصورش این است که مذاکرات وین در مسیر منطقی در حال پیش رفتن است. 

وی در این خصوص نوشت: یک مقام ارشد اتحادیه اروپا در خصوص گفت‌وگوها اظهار داشت «تصور من این است که ما درست در مسیر کاملاً منطقی مذاکرات پیش می‌رویم. انتظار می‌رفت که یک دولت جدید، یک هیأت جدید (ایرانی) چند روز را در آغاز این دور جدید (مذاکرات در وین) به بیان نکات سیاسی خود اختصاص دهد.»

این مقام اروپایی افزود: آن‌ها این کار را کردند. و بعد وارد جزئیات بیشتر شدیم. اکنون تقریباً همه ما در حال مشارکت بیشتر در جزئیات بیشتر مذاکرات هستیم.

مقام ارشد مذکور سپس با اشاره به اینکه ۷ یا ۸ نکته هنوز در متن ژوئن (متن شش دوره قبل) باز است (به سرانجام نرسیده)، گفت: بدیهی است که متن ۲۰ ژوئن زمینه مشترک کار است. اما این مانع نمی‌شود که هر هیأتی پیشنهادهای خود برای تغییر را ارائه کند. اما آن متن، آینده هر توافقی در اینجا در وین است.

پیش‌تر خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری فارس بر اساس شنیده‌ها گزارش داد در دور جدید مذاکرات ایران و گروه ۱+۴ (آلمان، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) برای رفع تحریم‌ها که دیروز (پنجشنبه) با نشست کمیسیون مشترک برجام آغاز شد، طرف‌های غربی در مقابل ابتکار عمل ایران دست بسته ماندند.

بعد از اینکه هیأت ایرانی در دور قبلی مذاکرات در چهارشنبه شب دهم آذر ماه دو سند شامل رفع تحریم‌ها و اقدامات هسته‌ای را به طرف‌های مقابل ارائه داد و طرف‌های اروپایی عضو برجام برای مشورت با کشورهای متبوع و به درخواست آمریکا به پایتخت‌هایشان مراجعت کردند و عملا جلسات کارگروه‌ها متوقف ماند، حال از روز گذشته بعد از نشست کمیسیون مشترک برجام باز هم به میز مذاکره بازگشته‌اند.

علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه نیز دیشب در اظهاراتی اعلام کرد «آن‌چه امروز احساس کردم با چیزی که روز جمعه احساس کردم متفاوت بود. احساسم این بود که طرف مقابل اراده جدی‌تر برای ورود به گفت‌وگوهای موثر و نتیجه بخش را پیدا کرده است».

در همین خصوص نیز خبرنگار فارس مطلع شد که طرف‌های مقابل به خصوص اروپایی‌ها در حال گفت‌وگو درباره پیشنهادهای ایران هستند و در مقابل عملگرایی ایران مجبور به پذیرش واقعیات شده‌اند.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه نیز شب گذشته در پستی در اینستاگرام با بیان اینکه «امروز وقت عمل است و برای رسیدن به توافقی جدی و خوب تلاش می‌کنیم»، اعلام کرد: اگر غرب با حسن نیت، ابتکار عمل و ایده‌های سازنده در ادامه مذاکرات حضور یابد، یقینا شاهد پیشرفت سریع خواهیم‌ بود. 

منبع: فارس

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها