کد خبر: 639431
تاریخ انتشار :

هدایت‌الله آقایی مطرح کرد

انشعاب کارگزاران از اصلاحات

هدایت‌الله آقایی گفت: الان هم کارگزاران از اصلاحات جدا شده‌ است و فاصله اینقدر زیاد است که فکر نمی‌کنم به این سادگی بتوان متحدشان کرد و فقط اعلام رسمی نشده است. در انتخابات هم مشاهده کردید که تناقض در کاندیداها وجود داشت و واگرایی بدتر از این نمی‌شود.

انشعاب کارگزاران از اصلاحات
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

خبر سراسری نوشت: کارگزاران ساز مخالفت می زند، مانند دهه هفتاد که مرز های پررنگی با جبهه اصلاحات به معنای واقعی کلمه در آن زمان ایجاد کرده بود و همیشه این پیام را به سوی حاکمیت با رفتار خود می فرستاد که ما در بحران حسابمان از این ها جداست و اصلاحات دولت محور مسلما نقش بیشتری در اندیشه این حزب دارد. حسین مرعشی دبیرکل جدید این حزب در مصاحبه اخیر با روزنامه «شرق» مطالبی را نسبت به این جبهه سیاسی مطرح کرده است که جای سوالاتی را باقی گذاشته است.

هدایت‌الله آقایی، فعال سیاسی و عضو جداشده حزب کارگزاران، درباره صحبت‌های امروز مرعشی درباره نقش خاتمی در جبهه اصلاحات به «خبر سراسری» گفت: «بحث آقای خاتمی یک مسئله‌ای است که با مسامحه از آن عبور شده است و هیچ حزبی تعریف مشخص و اظهار نظر قطعی و تشکیلاتی درباره موقعیت ایشان نکرده است. آقای خاتمی یک چهره کارزیماتیک در این جبهه است سابقه اجرایی سالم و خوبی داشته‌اند و از پس وظایفشان برآمده‌اند و احترام ویژه‌ای همه نسبت به ایشان دارند اما به لحاظ تشکیلاتی جایی نقشی برای ایشان تعیین نکرده‌اند اما بطور عرفی همیشه آقای خاتمی در تصمیم‌گیری‌ها نقش مهمی داشته‌اند اما همیشه جمعی فراتر از شخص تشکیل داده‌اند؛ مثل شورایی که برای اصلاح‌طلبان تشکیل داده‌اند و از نظرات مختلف استفاده کرده‌اند».

او ادامه داد: «اگر نقش رهبری در همین است که تشکل‌ها را به وحدت برساند آقای خاتمی نقش خود را به خوبی در جبهه اصلاحات انجام داده است اما اگر رهبری یک جبهه سیاسی با رأی‌گیری و تشکیلاتی انجام شود اما در واقع آقای خاتمی نقش رهبر را داشته است و عملا رهبری اصلاحات را بر عهده داشته است؛ به‌نظرم منظور آقایان کرباسچی و مرعشی نیز همین است که از لحاظ تشکیلاتی چنین بحثی تا به حال صورت نگرفته است اما تمامی تشکیلات ها رهبری معنوی آقای خاتمی را پذیرفته اند اگر کسی بگوید نه خب باید جایگزین را بگوید که چه کسی جای آقای خاتمی بیاید؟بدون اینکه یک رهبری وجود داشته باشد نمی توان کار تشکیلاتی انجام داد هر حزبی هم یک فرد تاثیرگذار اصلی دارد. در شرایط فعلی میتوانیم بگوییم آقای خاتمی رهبر جبهه اصلاحات هستند و رقیبی هم ندارند اگر رای گیری هم در جبهه اصلاحات صورت بگیرد باز هم آقای خاتمی رهبر این جریان است».

او در ادامه نسبت به رویکرد کارگزاران و مناسبات آن با مشی اصلاح طلبان گفت: «اساسا این صحبت که یک حزب بخواهد دولت برخواسته از خود داشته باشد درست است. اساسا این حرف می‌تواند درست باشد چون هر حزبی که از نظر تئوری در جامعه تشکیل می شود برای دست‌یابی به قدرت هست. هیچ حزبی نمی‌تواند بگوید من حزب تشکیل دادم که فقط نظر دهم. تمامی احزاب می‌خواهند ایده‌های خود را به کرسی بنشانند. هیچ کسی مبرا از این حرف نیست و یک حرف کلی است. اما چرا این قضیه حتی در دموکراتیک‌ترین کشور ها شکل نمیگیرد؟بخاطر اینکه فصل مشترک همه این ها به یک جا می رسد و مطلق نمی‌تواند باشد و نتیجتا ائتلاف ها صورت میگیرد. این حرف خیلی کلی و قابل ارزیابی است».

این فعال سیاسی بیان کرد: «از هر حزبی هم بپرسید نهایت آرمان شما چیست؟دستیابی به قدرت است. در آمریکا هم همینطور است. مگر حزب مشارکت که در دوم خرداد تشکیل شد و مجلس ششم را در دست گرفت ایده اش این نبود؟حق هم داشتند چون اکثریت با آن ها بود. جریاناتی که حزب تشکیل می دهند معتقدند صدای آن ها صدای درستی است. به هر حال اساس دموکراسی هم همین است که احزاب وقتی ایجاد می شوند میخواهند در یک مبارزه دموکراتیک ایده هایشان را مردم بپذیرند مگر اینکه زورشان نرسد. هرچند انشعاب در جبهه اصلاحات را رد نمیکنم. زیر پوست این جبهه واگرایی های وحشتناکی هست که برخی بدنبال قدرت و برخی در جهت مردم قرار گرفتند».

آقایی در پایان درباره احتمال انشعاب کارگزاران از جبهه اصلاحات گفت: «الان هم کارگزاران از اصلاحات جدا شده‌ است و فاصله اینقدر زیاد است که فکر نمی‌کنم به این سادگی بتوان متحدشان کرد و فقط اعلام رسمی نشده است. در انتخابات هم مشاهده کردید که تناقض در کاندیداها وجود داشت و واگرایی بدتر از این نمی‌شود».

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها