کد خبر: 640429
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/ گفت وگوی «نامه نیوز» با واعظ آشتیانی

پروژه دولت رئیسی بر اساس وعده ها رشد اقتصادی است

امیررضا واعظ آشتیانی فعال سیاسی اصولگرا معتقد است که بر اساس وعده های دولت رئیسی باید پروژه اصلی در دولت او را رشد اقتصادی دانست اما این ناهماهنگی های اقتصادی در دولت، چالش‌ساز خواهد بود.

پروژه دولت رئیسی بر اساس وعده ها رشد اقتصادی است
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه نیوز – نگاهی به دولت های گذشته در تاریخ جمهوری اسلامی نشان می‌دهد که هر کدام روسای جمهور پیشین برای خود یک پروژه و برنامه کلان داشته اند. از سازندگی در دولت هاشمی گرفته تا توسعه فرهنگی در دوران خاتمی، یارانه و اصطلاحا عدالت اجتماعی به سبک احمدی نژاد و تمرکز بر سیاست خارجی و برجام در دوران روحانی. اکنون اما بعد از تقریبا 6 ما از شروع به کار دولت رئیسی به نظر می‌رسد که هنوز برنامه جدی در دولت رئیسی وجود ندارد که بتوان آن پروژه دولت تلقی کرد. 

البته برخی از سیاسیون معتقدند که وعده‌های اقتصادی دولت رئیسی را باید برنامه کلان آن تلقی کرد. مثلا امیررضا واعظ آشتیانی، فعال سیاسی اصولگرا معتقد است که پروژه اصلی در دولت رئیسی، بهبود اوضاع اقتصادی است. او در گفت‌وگو با «نامه نیوز» گفت: «بر اساس شعارهای و آنچه که گفته‌اند و در رسانه‌ها نیز توسط برخی مسئولان دولت و حتی خود آقای رئیسی گفته شده، می‌توان گفت که پروژه دولت رئیسی رشد اقتصادی است». 

او گفت: «گفته شده که بنا دارند تا سال آینده به رشد 8 درصدی برسند اما این هم مستلزم یک سری اقدامات مثل حمایت از تولید است. ما زمانی می‌توانیم بگوییم که تولید ناخالص داخلی بهتر شده که به تولید از نوعی که بتواند موجب افزایش بهره‌وری شود، پرداخته باشیم. البته سایت اکونومیست نشان می‌دهد که رشد 1.8 در هشت ماهه اول امسال وجود داشته است اما ما برای سال بعد نیازمند یک سری سازوکارها هستیم تا هدف رشد هشت درصدی محقق شود».

وی افزود: «به اضافه اینکه انسجام، وحدت و یکپارچگی تیم دولت باید وجود داشته باشد تا این هدف محقق شود. تیم اقتصادی باید مثل یک ارکستر به درستی مدیریت شده و یکنواخت باشد چون در غیر این صورت چالش‌های مهمی خواهیم داشت».

واعظ آشتیانی تاکید کرد: «به اعتقاد من یکی از موضوعات مهم در حوزه اقتصادی کمتر صحبت کردن تیم اقتصادی دولت و پرهیز از اظهارنظرهای متناقض است. چون هر حرف و سخنی با توجه به فضای روانی که بر اقتصاد ما حاکم است می‌تواند در زمینه‌های مختلف آثار منفی داشته باشد. به نظر من دولت ابتدا بای یک هدف گذاری دقیق کند، برنامه ریزی کرده و نیروی انسانی کارآمد را در جایگاه‌های مشخص به کار بگیرد. همچنین باید برنامه قابل اندازه‌گیری باشد و نظارت هم بر آن بشود. تنها در این صورت می‌توان خوشبین بود که در سال 1401 به رشد اقتصادی برسیم. البته رسیدن به رشد هشت درصدی بسیار کار دشواری است. به هرحال این هدف گذاری دولت است و من تصور می کنم که با توجه به شرایط موجود باید منتظر چالش در مسائلی بود».

این فعال سیاسی اصولگرا ادامه داد: «باز هم تاکید میکنم که دولت باید تیم اقتصادی منسجم، یکدست و واحدی داشته باشد و تصمیم گیری ها در یک مسیر باشد. اینگونه نباشد که وزیرصمت بگوید خودرو گران می‌شود، رئیس جمهور بگوید نباید بشود و بعد از مدتی سخنگوی دولت بگوید نگفتیم هیچ وقت گران نمی‌شود. این تناقض‌ها جای بحث می‌گذارد. ضمن اینکه وقتی وزیر صمت به آمار اشاره کرده و می گوید در دولت گذشته بالغ بر نود درصد خودرو گران شده و هم اکنون ما سی درصد کردیم با این آمارها و حرف‌های که شکنندگی به همراه می آورد، چالش برانگیز می شود».

وی ضمن ابراز امیدواری به اینکه دولت بتواند با بودجه سال آتی که صاحب نظران اقتصادی به آن خوشبین نیستند، اتفاقات خوبی رقم بزد.

واعظ آشتیانی در پاسخ به اینکه آیا وعده دولت برای رشد اقتصادی در سال بعد را برنامه کلان دولت رئیسی دانست گفت: «به هرحال با رشد اقتصادی در یک سال مشکل حل نمی‌شود. رشد اقتصادی باید مستمر باشد. فرض کنیم که چهار، پنج سال رشد اقتصادی داشته باشیم اگر یک سال منفی شود، هر چه رشته ایم پنبه می شود پس باید برنامه ریزی بر این باشد که رشد اقتصادی مستمر باشد. این برنامه ریزی هم باید به نحوی باشد که در دولت های بعدی هم ادامه یابد نه اینکه دولت بعدی بیاید و اصطلاحا از اول چرخ را اختراع کند. نظارت مجلس و حرکت در چارچوب چشم انداز بیست ساله هم در این مسیر بسیار اثرگذار است».

 

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    Markets

    دیگر رسانه ها