کد خبر: 640968
تاریخ انتشار :

فعال شدن جبهه روسی ـ آمریکایی در مذاکرات وین

ایسنا/ خبرها از وین حاکی از آن است که مذاکرات در سطح کارشناسی و سیاسی در قالب های مختلف در سومین روز از دور هشتم همچنان رو به جلو و مثبت پیش می‌رود.

فعال شدن جبهه روسی ـ آمریکایی در مذاکرات وین
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

هشتمین دور گفت‌وگوهای ایران و ۱+۴ برای رفع تحریم‌ها و بازگشت همه طرف‌ها به برجام روز دوشنبه با برگزاری نشست کمیسیون مشترک به ریاست علی باقری مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران و انریکه مورا معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا آغاز شد.

در این دور از مذاکرات، طرف‌ها گفتگوها بر سر محتوای پیش‌نویس مشترک به دست آمده در دور هفتم را آغاز کردند. گفت‌وگوها طی روزهای سه شنبه و چهارشنبه در سطوح مختلف کارشناسی و سیاسی در چارچوب دیدارهای دوجانبه و چند جانبه برگزار شده است و تا روز جمعه ادامه دارد.

گفت‌وگوها در سه روز گذشته بر موضوع رفع تحریم‌های ایران در چارچوب برجام و تحریم های مغایر با برجام متمرکز بوده است. در عین حال کارگروه مرتبط با موضوعات و اقدامات هسته‌ای تشکیل شد.

علی باقری رئیس تیم مذاکره کننده کشورمان روز چهارشنبه با انریکه مورا معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا و نمایندگان سه کشور اروپایی عضو برجام جداگانه دیدار کرد.

به نظر می آید در این دور از گفت‌وگوها نسبت به دور قبل، نمایندگان سه کشور اروپایی نسبت به حفظ آرامش مذاکرات و پرهیز از فضاسازی‌های غیرسازنده تمایل بیشتری نشان داده‌اند.

با شروع دور هفتم مذاکرات، ایران به همراه روسیه و چین نسبت به رویکرد غیرسازنده سه کشور اروپایی و کشاندن مباحث مذاکراتی به فضای رسانه‌ای، انتقادات جدی را مطرح کرده بودند، اما به نظر می رسد این کشورها در رویکرد خود تا حدود زیادی در دور هشتم تجدیدنظر کرده اند. این انتظار از سه کشور اروپایی عضو برجام است که اگر واقعا آنطور که می‌گویند برای احیای برجام احساس اضطرار می کنند، از انفعال و انتقال دهنده صرف پیام، خارج شوند و برای پیشبرد مباحث به ابتکار عمل سازنده دست بزنند.

در همین حال، میخاییل اولیانوف نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین روز چهارشنبه در توییتی از دیدار خود با رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران با محوریت موضوع برجام خبر داد.

وی گفت: امروز با رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران دیدار کردم. هماهنگی و رایزنی‌های نزدیک میان هیات‌های روسیه و آمریکا در جریان مذاکرات وین پیش‌شرطی مهم برای پیشرفت جهت احیای برجام است.

مذاکره کنندگان ارشد روسیه و آمریکا عصر روز چهارشنبه برای دومین بار نیز با یکدیگر در چارچوب برجام و موضوعات مطرح در مذاکرات دیدار کردند.

هم چنین نمایندگان کشورهای  ۱+۴ به علاوه آمریکا بدون حضور ایران عصر روز چهارشنبه با یگدیگر دیدار کردند و درخصوص شرایط کنونی مذاکرات به تبادل نظر پرداختند.

به گفته اولیانوف نماینده روسیه در مذاکرات "تمامی آن‌ها با خشنودی از روند مثبت و جو اداری مذاکرات جاری یاد کردند."

مذاکرات در دور هشتم تا روز جمعه ادامه دارد و از روز جمعه تا دوشنبه برای سه روز به مناسبت سال نو میلادی و تعطیلی بخشی از اتاق های هتل کوبورگ ـ محل برگزاری مذاکرات، متوقف و سپس روز دوشنبه هفته آینده از سر گرفته می شود.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها