کد خبر: 642929
تاریخ انتشار :

ایران به دنبال توافقی پایدار و قابل اتکاست، نه موقت

در حالی که برخی رسانه‌ها با انتشار مطالبی غیرواقعی از مذاکرات جاری در وین به دنبال تحت الشعاع قرار دادن این مذاکرات هستند، ولی آنگونه که مقامات ایرانی بارها اعلام کرده‌اند جمهوری اسلامی در وین به دنبال توافقی پایدار و قابل اتکاست.

ایران به دنبال توافقی پایدار و قابل اتکاست، نه موقت
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

در حالی که رایزنی‌ها در چارچوب دور هشتم مذاکرات وین به منظور رفع تحریم‌ها در سطوح مختلف بین ایران و گروه ۱+۴ (آلمان، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) در شهر وین پایتخت اتریش در جریان است، گاه و بی‌گاه برخی رسانه‌ها با انتشار مطالبی غیرصحیح از جمله بحث توافق موقت یا نزدیک بودن حصول توافق و ... در تلاش برای تحت الشعاع قرار دادن مذاکرات هستند.

چندی پیش بود که روزنامه الکترونیک «رأی‌الیوم» که دفتر آن در لندن قرار دارد، با انتشار خبری مدعی شد که توافق در وین تکمیل شده و موانعی که در مسیر مذاکرات در دورهای قبلی وجود داشت، برداشته شده است که در همین خصوص یک منبع نزدیک به تیم مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگو با فارس این ادعا را کذب محض خواند و گفت: به نظر می‌رسد این روزنامه با انتشار این خبر به دنبال اهداف دیگری است.

حال شبکه آمریکایی «ان بی سی نیوز» به نقل از دو تن از مقام‌های ارشد آمریکا از جمله یک مقام کنگره و یک مقام سابق آمریکایی و چهار منبع آگاه از مذاکرات وین مدعی شده که روسیه در هفته‌های اخیر به عنوان بخشی از تلاش برای احیای برجام، در خصوص یک توافق موقت احتمالی هسته‌ای با ایران گفت‌وگو کرده که شامل رفع محدود تحریم‌ها در قبال وضع مجدد برخی محدودیت‌ها بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران می‌شود.

این شبکه آمریکایی مدعی شده است که طبق یکی از پیش‌نویس‌های توافق موقت، ایران ملزم به توقف غنی‌سازی اورانیوم با غنای ۶۰ درصد و کنار گذاشتن ذخایر فعلی اورانیوم ۶۰ درصد شده و احتمالاً آن را به روسیه صادر کند و علاوه بر آن یکسری محدودیت‌های دیگری برای ایران وضع شده و در عوض آن قادر خواهد بود به یک میلیارد دلار از درآمدهای نفتی خود که در حساب‌های بانکی در کره جنوبی مسدود شده، دسترسی پیدا کند.

البته نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل روز جمعه اعلام کرد که «ایران به دنبال یک توافق قابل اعتماد، اما در عین حال پایدار است که با وعده‌هایی که در برجام داده شده، سازگاری داده باشد و هرگونه توافقی که این دو شرط را محقق نکند، در دستور کار جمهوری اسلامی ایران قرار ندارد».

این تلاش‌ها در حالی صورت می‌گیرد که «سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه ۲۷ دی ماه درباره مذاکرات وین با بیان اینکه اختلافات مهمی باقی مانده و البته بن‌بست لاینحلی نداریم، گفت:‌ بسیاری از جداول و ستون‌های این جداول آماده شده و بخشی از پرانتزها نیز پاک‌سازی و توافقات درباره ایده‌ها تا حدود بسیار زیادی انجام شده و در حال تبدیل به جملات و کلمات هستند. البته آن‌چه باقی مانده موضوعات مهم و کلیدی است که به صورت ویژه تصمیمات خاص سیاسی را می‌طلبد و به ویژه واشنگتن باید تصمیمات خودش را درباره رفع تحریم‌ها و مسائل باقیمانده که برخی موضوعات جدی است، اعلام کند. اگر این اتفاقات در بازگشت از پایتخت‌ها بیفتد می‌توان گفت با سرعت خوبی در حال رسیدن به توافق پایدار و قابل اتکار در حرکت هستیم.

خطیب‌زاده درباره برخی مطالب رسانه‌ای مبنی بر احتمال کوتاه آمدن ایران از برخی مواضعش در وین نیز اظهار داشت: اگر قرار بود ایران از خطوط قرمز خود کوتاه بیاید در ۶ دور اول حتما توافقی حاصل می‌شد. برای رسیدن به توافق، محورها و خطوط قرمز خودمان را فراموش نمی‌کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: توافقی که ایران به دنبال آن است دو ویژگی اصلی دارد قابل اتکا و پایدار باشد و ترجمه این دو در اتاق‌های مذاکرات به طرف‌های اروپایی و آمریکا گفته شده است. هیچ اختلافی درباره اصل تضامین و راستی آزمایی وجود ندارد. تضمین‌های سه گانه‌ای که آمریکا که در آینده مجددا نظام و حقوق بین‌الملل را به سخره نخواهد گرفت و تضمین‌هایی که حاکی از آن باشد که هیچ دولتی در آمریکا از سازوکارهای برجام بر ضد برجام استفاده نکند و تضمین‌هایی که انتفاع اقتصادی ایران را تضمین کند. این‌ها موضوعات بسیار جدی هستند که در هر توافقی این‌ها باید باشد.

به گزارش فارس، سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه ۲۰ دی ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران در پاسخ به سؤالی درباره توافق موقت در مذاکرات وین تصریح کرده بود: ما به دنبال یک توافق پایدار و قابل اتکا هستیم و هیچ توافقی که این دو مولفه را نداشته باشد در دستورکار ما نیست. همه باید تلاش کنیم که بازگشت آمریکا به برجام همراه با اخذ تضامین لازم و راستی آزمایی است و چرخه‌ای از رفع تحریم‌ها هم باید انجام شود. این با هیچ توافق موقتی حاصل نمی‌شود. 

حسین امیرعبداللهیان رئیس دستگاه دیپلماسی ۱۵ آذر ماه در نشست خبری مشترک با «فیصل المقداد» همتای سوری عنوان کرد: ما توافق موقت را یک توافق خوب برای کشورمان نمی‌دانیم. توافق باید جامع باشد و توافقی باید باشد که جمهوری اسلامی ایران و مردم به صورت ملموس از مزایای اقتصادی برجام و رفع تحریم‌ها استفاده کنند.

در همین خصوص یک منبع نزدیک به مذاکرات به فارس گفت که در حال حاضر به هیچ‌وجه موضوع توافق موقت در مذاکرات وین مطرح نیست و هیأت ایرانی بر دستیابی به توافقی پایدار و قطعی متمرکز است.

به گزارش فارس، مذاکرات وین به منظور رفع تحریم‌ها در دولت سیزدهم هشتم آذر ماه آغاز و ۱۲ آذر برای مشورت‌ طرف‌های اروپایی درباره دو پیشنهاد طرف ایرانی با تنفسی چند روزه متوقف شد و دوباره ۱۸ آذر ماه از سر گرفته شد. نیمه دوم مذاکرات نیز از ۱۸ آذر ماه آغاز و جمعه ۲۶ آذر ماه با برگزاری نشست اختتامیه کمیسیون مشترک برجام پایان یافت و مقرر شد که هیأت‌ها به پایتخت‌ها مراجعت کنند و بزودی به وین بازگردند. دور هشتم مذاکرات نیز ششم دی ماه شروع و تا نهم دی ماه ادامه یافت و بعد از تنفسی سه روزه به مناسبت سال نو میلادی مجددا روز دوشنبه ۱۳ دی ماه از سر گرفته شد و کماکان در وین در جریان است البته ۲۴ دی ماه براساس توافق حاصله روسای هیأ‌ت‌های مذاکره کننده ایران و سه کشور اروپایی برای مشورت‌ها به پایتخت‌ها مراجعت کردند و دوشنبه ۲۷ دی ماه دوباره مذاکرات از سرگرفته شد که در فرمت‌ها و سطوح مختلف کماکان در پایتخت اتریش جریان دارد.

دیروز جمعه نیز نشست دوجانبه‌ای بین علی باقری مذاکره‌ کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران و انریکه مورا هماهنگ‌کننده مذاکرات در هتل کوبورگ وین برگزار شد و پس از آن نیز باقری با میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در مذاکرات نشستی دوجانبه داشت.

قرار است امروز نیز رایزنی‌ها در سطوح و فرمت‌های مختلف ادامه یابد.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها