کد خبر: 643405
تاریخ انتشار :

خروج عضو ایرانی‌تبار از تیم مذاکره‌ کننده آمریکا ! + جزئیات

فارس/ یک رسانه آمریکایی گزارش کرد که در پی اختلافات عمیق میان اعضای تیم مذاکره‌کننده آمریکا در مذاکرات وین درباره برجام، یک عضو ایرانی‌تبار این تیم خارج شد.

خروج عضو ایرانی‌تبار از تیم مذاکره‌ کننده آمریکا ! + جزئیات
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

در پی شکاف عمیق میان اعضای تیم مذاکره‌کننده آمریکا در مذاکرات «وین» برای رفع تحریم‌های یکجانبه علیه ایران، «آرین طباطبایی» مشاور ارشد دفتر کنترل تسلیحات وزارت خارجه ایالات متحده نیز به دلیل اختلاف نظر با «راب مالی» نماینده آمریکا در امور ایران از تیم آمریکا در مذاکرات وین جدا شده است.

«لورا روزن» خبرنگار آمریکایی وبگاه «دیپلماتیک» به نقل از برخی منابع گزارش کرد که خروج دو نفر از تیم مذاکره‌کننده آمریکا در گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران در نتیجه اختلافات سیاسی است که مدتی بین اعضای تیم آمریکایی به وجود آمده است.

بر اساس این گزارش، «ریچارد نفیو» معاون نماینده آمریکا در امور ایران در ماه دسامبر از تیم مذاکره‌کننده آمریکا در مذاکرات هسته‌ای ایران کناره‌‌گیری کرد و در وزارت خارجه ایالات متحده باقی ماند.

از طرف دیگر، طباطبایی که بعنوان مشاور ارشد دفتر کنترل تسلیحات وزارت خارجه آمریکا فعالیت دارد نیز از تیم راب مالی جدا شد و هم‌اکنون به کار خود در دفتر معاونت کنترل تسلیحات و امنیت بین المللی وزارت خارجه آمریکا ادامه می‌دهد.

بر اساس گزارش وبگاه دیپلماتیک، نفیو و طباطبایی حاضر به اظهارنظر درباره این خبر نشدند.

بر اساس این گزارش، منابع دیپلماتیک آمریکا می‌گویند که در پاییز امسال، نفیو به این باور رسید که به جای دنبال کردن سیاست بازگشت به برجام، آمریکا باید به دنبال مذاکره برای یک توافق متفاوت با ایران باشد که این باور در تضاد با سیاست‌های آمریکا به رهبری راب مالی بود که بر این باور است که در صورت امکان، تلاش برای بازگرداندن محدودیت‌های برجام در کوتاه‌مدت در راستای منافع ملی آمریکا است.

یکی از مقام‌های ارشد وزارت خارجه آمریکا که خواست نامش فاش نشود درباره این موضوع این گونه گفته است: هیچ اختلاف شخصی وجود نداشته است. اگر هر اختلافی وجود داشت، اختلاف با سیاست‌های دولت آمریکا بوده است بنابراین موضوع چیزی که هر کس در تیم (مذاکره‌کننده آمریکا) باور دارد، نیست».

دیپلماتیک گزارش داده است که این اختلافات در تیم مذاکره‌کننده آمریکا اندکی پس از آن به اوج خود رسید که مذاکرات برای لغو تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران در اواخر نوامبر، پس از یک وقفه پنج ماهه، در وین آغاز شد.

بر اساس این گزارش، خروج نفیو پس از آن صورت گرفت که طرف‌های مذاکره‌کننده در وین، دور هفتم مذاکرات وین را ترک کردند تا با وقفه‌ای کوتاه مجدداً آن را آغاز کنند و طباطبایی نیز ظاهراً به دلیل اختلافات با راب مالی از تیم مذاکره‌کننده آمریکا در وین استعفا داده است.

دور فعلی مذاکرات وین در حالی پیش می‌رود که وبگاه دیپلماتیک به نقل از یک دیپلمات اروپایی از روند این مذاکرات گزارش کرد: «تاکنون، خوب بوده است».

طبق این گزارش، این دیپلمات اروپایی گفته است که طرف‌های مذاکره‌کننده در حال آماده‌سازی پیش‌نویس هستند.

از طرف دیگر، «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید در دیدار مجازی با «ایال هولاتا» مشاور امنیت داخلی رژیم صهیونیستی در عین حال که بر تعهد واشنگتن بر استفاده از دیپلماسی در قبال ایران تأکید کرد، در جمله دیگری لحنی تهدیدآمیز گرفت و گفت که واشنگتن در حال آماده‌سازی جایگزین‌ها در صورت شکست مذاکرات وین است.

اواخر اسفند سال گذشته، وزارت خارجه آمریکا طباطبایی از حلیلگران مسائل ایران در آمریکا را به عنوان مشاور ارشد معاون وزارت خارجه آمریکادر امور کنترل تسلیحاتی و امور امنیت بین‌الملل  منصوب کرده است. 

وی همچنین عضو سازمانی به نام «ائتلاف تضمین دموکراسی» است که در سال ۲۰۱۷ برای مقابله با تلاش‌های ادعایی روسیه جهت «تضعیف نهادهای دموکراتیک» در آمریکا و اروپا تشکیل شد. روزنامه واشنگتن‌پست ۱۱ جولای ۲۰۱۷ گزارش داده بود این گروه توسط مقام‌های سابق وزارت اطلاعات و وزارت خارجه آمریکا راه‌اندازی شده است.

روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال اخیراً گزارش کرد که چند عضو تیم مذاکره‌کننده آمریکایی در مذاکرات هسته‌ای وین به دلیل اختلاف با راب مالی از تیم آمریکا جدا شده‌اند.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها