کد خبر: 643646
تاریخ انتشار :

ناطقیان خبر داد

موج ششم کرونا؛ افزایش مراجعه سرپایی و بستری در کودکان

دکتر علیرضا ناطقیان گفت: خانواده‌ها را برای حضور کودکان در مدارس تحت‌فشار نگذاریم

موج ششم کرونا؛ افزایش مراجعه سرپایی و بستری در کودکان
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

یک فوق تخصص عفونی کودکان می گوید: علائم اومیکرون و سرما خوردگی در روزهای اول بسیار بهم نزدیک هستند. هر چه علائم مربوط به بینی واضح تر باشد یعنی کیپ شدن بینی و آبریزش و عطسه و همچنین نداشتن تب آنچنانی و بی حالی و بدن درد و سردرد و علائم گوارشی و بخصوص خشکی زبان و گلو وجود نداشته باشد بیشتر احتمال سرماخوردگی مطرح است. امسال مشکلات تشخیصی ما از سال گذشته بیش تر است چون اطرافیان یا کاملا واکسن زده اند یا کرونا را گرفته اند و پیدا کردن کسی که مبتلا و در تماس با کودک باشد بسیار سخت است.

افزایش موارد مراجعه سرپایی و بستری در گروه سنی کودکان از شیرخوارگی تا نوجوانی 

در آمریکا حدودا ۵۰ درصد کودکان زیر ۵ سال و در حدود ۷۰ درصد در بین ۵تا۱۲ سال افزایش موارد بستری وجود دارد

دکتر علیرضا ناطقیان در گفت وگو با خبرنگار شفقنا زندگی در پاسخ به این سوال که وضعیت ابتلا به اومیکرون در بین کودکان چگونه است؟ گفته می شود بخش کودکان بیمارستان ها پر شده است آیا این خبر صحیح است؟ اظهار داشت: این روزها موارد مراجعه سرپایی و بستری در گروه سنی کودکان و در هر مقطعی از شیرخوارگی تا دوره نوجوانی افزایش پیدا کرده است. در آمریکا حدودا ۵۰ درصد کودکان زیر ۵ سال و در حدود ۷۰ درصد در بین ۵تا۱۲ سال افزایش موارد بستری وجود دارد. در آمارهای دنیا موارد بستری بین ۵۰ تا ۶۰ درصد بالا رفته است.

خانواده ها را برای حضور کودکان در مدارس تحت فشار قرار ندهیم

تا جاییکه ممکن است باید از تجمع و جمع شدن تعداد بالایی در یک فضای بسته اجتناب کرد

وی در خصوص اینکه آیا باز بودن مدارس بر افزایش ابتلا تاثیر دارد؟ گفت: من فکر می کنم باید با توجه به شرایط روز تصمیم گرفت، حداقل کاری که می توان کرد این است که قوانین مربوط به حضور فیزیکی کودکان در محیط های شلوغ باید آزادتر شود و خانواده ها را برای حضور کودکان در مدارس تحت فشار قرار ندهیم. باید دید آیا مدارس ما و کلاس های درسی امکان حضور دانش آموزان را دارند؟! در برخی نقاط کشور بالای بیست دانش آموز در کلاس هایی کوچک می نشینند. تعداد دانش آموزان در برخی نقاط کمتر و بیشتر است. هر کجا فرم خاص خود را دارد. اما تا جاییکه ممکن است باید از تجمع و جمع شدن تعداد بالایی در یک فضای بسته اجتناب کرد.

علائم اومیکرون و سرما خوردگی در روزهای اول بسیار بهم نزدیک هستند

اگر بتوان برای کودکان هم واکسیناسیون داشت از جهت کنترل پیک قابل موفقیت آمیز خواهد بود

دکتر ناطقیان در مورد اینکه علامت های شاخص ابتلای کودک به اومیکرون چیست؟ تصریح کرد: اگر کسی بگوید که ابتلای کودک به اومیکرون از ابتدا مشخص است، این اغراق است. علائم اومیکرون و سرما خوردگی در روزهای اول بسیار بهم نزدیک هستند. هر چه علائم مربوط به بینی واضح تر باشد یعنی کیپ شدن بینی و آبریزش و عطسه و همچنین نداشتن تب آنچنانی و بی حالی و بدن درد و سردرد و علائم گوارشی و بخصوص خشکی زبان و گلو وجود نداشته باشد بیشتر احتمال سرماخوردگی مطرح است. امسال مشکلات تشخیصی ما از سال گذشته بیش تر است چون اطرافیان یا کاملا واکسن زده اند یا کرونا را گرفته اند و پیدا کردن کسی که مبتلا و در تماس با کودک باشد بسیار سخت است. بچه ها به مهد کودک و مدرسه می روند و ممکن است آنجا در معرض هر نوع ویروسی قرار گرفته باشند. پس بنابراین توصیه به این است که اگر در کودکی علائم سرفه بعد از دو سه روز از شروع علائم رو به بدتر شدن رفت بخصوص که سرفه ها حالتی خروسکی گرفت و تب به جای کاهش رو به افزایش رفت و احساس بی حالی و ضعف و بدن درد او به طور افزایش یابنده ای بعد از یکی دو روز اول رو به بالا بود باید مشکوک قلمداد شوند و پزشک معالج یا باید از کودک پی سی آر انجام بدهد و یا با آزمایش خون تشخیص بدهد. بنابراین اگر بتوان برای کودکان نیز واکسیناسیون داشت از جهت کنترل پیک قابل موفقیت آمیز خواهد بود.

منبع: شفقنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها