کد خبر: 644242
تاریخ انتشار :

واکنش آنی بازارها به لغو تحریم

بازارهای طلا و دلار امروز در واکنش به لغو تحریم‌ها، واکنش نزولی نشان دادند و بورس به صورت محدود رشد کرد. بررسی واکنش بازارها به لغو تحریم‌ها نشان می‌دهد که این اتفاق نتوانسته بازارها را متاثر کند.

واکنش آنی بازارها به لغو تحریم
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

در راستای مذاکرات وین، امروز اعلام شده آمریکا برخی از تحریم‌های ایران را لغو کرد. آنگونه که رویترز و آسوشیتدپرس گزارش داده‌اند آمریکا تحریم‌هایی که پیش از این روی برخی فعالیت‌های هسته‌ای ایران نظیر پروژه اتمی بوشهر، نیروگاه آب سنگین اراک و تحقیقات هسته‌ای وضع کرده بود را لغو کرده است.

قاعدتا لغو تحریم‌ها تاثیر اولیه خود را روی بازارهای مالی می‌گذارد، اما بررسی واکنش بازارها به لغو تحریم‌ها نشان می‌دهد که این اتفاق نتوانسته بازارها را به طور قابل ملاحظه‌ای متاثر کند.

البته مقایسه واکنش بازارهای امروز با روزی که برجام امضا شد نیز این موضوع را تایید می‌کند که لغو تحریم‌ها چه به صورت محدود مثل امروز و چه به صورت امضای یک توافق مثل برجام در سال ۹۴، نمی‌تواند تاثیر فوری شدیدی روی قیمت‌ها داشته باشد.

براساس آخرین نرخ‌های اعلامی دلار امروز ۲۷ هزار و ۵۰ تومان شد. دلار نسبت به آخرین قیمت هفته قبل افت ۰٫۷ درصدی داشت، یعنی حدود ۲۱۵ تومان کاهش قیمت داشت.

وضعیت در بازار طلا نیز به همین شکل است، قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار امروز ۱۲ هزار تومان کاهش یافت و از یک میلیون و ۲۱۰ هزار تومان به یک میلیون و ۱۹۸ هزار تومان رسید. در واقع به نظر می‌رسد که لغو سه تحریم هسته‌ای ایران فقط ۰٫۹ درصد روی کاهش قیمت دلار تاثیر گذاشته است.

تاثیر مثبت بورس در بازار سرمایه باید برعکس دیگر بازارها باشد، یعنی در حالی که قیمت دلار و طلا کاهش می‌یابد، بورس باید افزایشی باشد.

شاخص کل بورس امروز حدود چهار هزار واحد رشد کرد. این شاخص با رشد حدود ۰٫۳ درصدی از کف سطح یک میلیون و ۳۰۱ هزار واحد به سطح یک میلیون و ۳۰۵ هزار واحدی رسید.

مقایسه بازارها پس از لغو تحریم‌های امروز با امضای برجام در تیر ماه ۱۳۹۴

واکنش بازارها پس از برجام

مقایسه واکنش بازارها در دو مقطع فعلی و زمان امضای برجام نیز از واکنش مشابه بازارها حکایت می‌کند.

در روز ۲۴ تیر ماه سال ۱۳۹۴ یعنی یک روز بعد از برجام، طلا ۰٫۹ و دلار ۰٫۷ درصد افت کردند. این واکنش از نظر افت شبیه امروز است. این موضوع که میزان افت دلار و طلا در تیر ۱۳۹۴ بیشتر از امروز بود را می‌توان اینطور تحلیل کرد که، در حال حاضر فقط سه تحریم لغو شد و هنوز توافق نهایی وجود ندارد.

درباره بازار سرمایه اما وضعیت فرق می‌کند. در حالی که بورس امروز به صورت محدود رشد کرد، این بازار در تیر ۱۳۹۴ روند نزولی داشت. بورس در آن زمان حدود ۰٫۹ درصد افت کرده است.

در خصوص آخرین وضعیت مذاکرات وین نیز باید گفت که موقتا متوقف است اما به زودی از دوباره آغاز می‌شود. آغاز دور جدید مذاکرات در هفته جاری، می‌تواند به توافق نهایی ختم شود. بعد از آن مشخص می‌شود که هر کدام از تحریم‌هایی که آمریکا علیه ایران وضع کرده چگونه و تحت چه شرایطی رفع می‌شود.

منبع: تجارت نیوز

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    Markets

    دیگر رسانه ها