کد خبر: 645188
تاریخ انتشار :

هشدار؛ مرگ‌ومیر بالا در کودکان مبتلا به کرونا

فلوشیپ فوق تخصصی بیماری‌های عفونی بیمارستان مسیح دانشوری گفت: ما در حال حاضر بیماران بدحال زیادی داریم، در بیمارستان مسیح دانشوری بیمارانی داریم که باید بستری شوند، اما تخت خالی نیست که بستری‌شان شوند و مجبور هستند که برای بستری در لیست بمانند.

هشدار؛ مرگ‌ومیر بالا در کودکان مبتلا به کرونا
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

«زهرا ابطحیان»، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و فلوشیپ فوق تخصصی بیماری‌های عفونی بیمارستان مسیح دانشوری درباره وضعیت مراجعه مبتلایان کرونا به این بیمارستان گفت: متاسفانه آمار مراجعان به صورت مداوم در حال بالا رفتن است. هرچند تظاهر کلی اومیکرون در افرادی که سیستم ایمنی سالمی دارند، خفیف بوده، اما به طور کلی افراد دچار بیماری‌های زمینه‌ای همچنان در معرض خطر هستند و قسمت اعظم بیماران ما که با حال بد بستری می‌شوند، بیماری‌های زمینه‌ای دارند که با مرگ و میر هم می‌تواند همراه باشد و متاسفانه در کودکان نیز با مرگ و میر همراه بوده است.

او افزود: شاید به طور کلی بگوییم میزان مرگ و میر سویه دلتا بیشتر از اومیکرون است، اما از آنجا که جمعیت زیادی با اومیکرون آلوده می‌شوند، در نهایت مرگ و میر ناشی از اومیکرون کم نخواهد بود. ما در حال حاضر بیماران بدحال زیادی داریم و شخصا در بیمارستان مسیح دانشوری، بیمارانی داریم که باید بستری شوند، اما تخت خالی نیست که بستری‌شان بکنند و مجبور هستند که برای بستری در لیست بمانند. شرایط متاسفانه خوب نیست.

ابطحیان گفت: ما هنوز به پیک نرسیده‌ایم و در شیب صعودی موج ششم هستیم و براساس تجربه‌ای که از پیک‌های قبلی داشته ایم، چند هفته‌ای طول می‌کشد که این پیک سیر نزولی پیدا کند. همچنان با روند افزایشی بستری‌ها مواجهیم و بیمارستان‌هایی که پذیرش کرونا نداشته‌اند مجبور شده‌اند دوباره بخش‌هایشان را برای کووید باز کنند، ما نیز بخش‌های کووید را گسترش داده ایم.

او افزود: درحال حاضر متاسفانه گزارش مرگ و میر ناشی از کرونا در کودکان را از شهر‌های مختلف داریم. از آنجا که وضعیت کودکان به گونه‌ای است که بدن آن‌ها مایعات زیادی را از دست می‌دهد، احتمال شدت گرفتن این بیماری در کودکان بیشتر است و خصوصا در سنین پایین‌تر موارد نیاز به بستری در کودکان رخ می‌دهد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: از طرفی تعداد زیادی از افرادی که درحال حاضر بستری شده اند، کسانی هستند که واکسیناسیونشان را کامل نکرده بودند. برای مثال مدت زیادی از دز دوم واکسنشان گذشته بوده است، اما دز یادآور را تزریق نکرده اند.

ابطحیان گفت: افرادی به صورت خفیف دچار اومیکرون می‌شوند که هیچ بیماری زمینه‌ای ندارند و سه نوبت واکسیناسیونشان را به صورت کامل انجام داده اند؛ یعنی یک فرد جوان که چاق نیست و هیچ بیماری زمینه‌ای از جمله دیابت ندارد. من همین امروز در کلینکم مراجعی داشتم که هیچ بیماری زمینه‌ای نداشت و تنها چاق بود و متاسفانه به فرم شدید اومیکرون مبتلا شده و بستری شد. این ویروس هزار و یک چهره است و می‌تواند غیرقابل پیش بینی باشد.

او افزود: این سویه در افرادی که از نظر ایمنی شرایط طبیعی دارند، بیشتر قسمت‌های فوقانی دستگاه تنفسی را درگیر می‌کند و علایم عطسه، آبریزش بینی و درگیری‌های سینوسی دارند. هرچند پیشرفت به سمت درگیری ریه را نیز در آن‌ها دیده‌ایم و گاهی برخی از این افراد بستری می‌شوند. به طور کلی اختلال بویایی و چشایی و درگیری ریه در این سویه نسبت به دلتا کمتر است. تظاهر این سویه کاملا مانند سرماخوردگی است و حتی بسیاری تصور می‌کنند، آلرژی است که این سویه را از دیگر سویه‌ها متمایز می‌کند، اما در موارد بستری علایم مانند سویه دلتاست.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: ما زمانی توصیه به مراجعه به پزشک می‌کنیم که تب افراد طول کشیده و بیش از سه یا چهار روز درگیر این علامت هستند، افرادی که بعد از یک بهبودی اولیه دوباره با برگشت تب و سرفه یا علایم جدید مواجه می‌شود یا فردی که احساس فشار برروی قفسه سینه، تنگی نفس و درد قفسه سینه دارد نیز باید به پزشک مراجعه کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درارتباط با خوددرمانی کرونا از طریق مصرف آنتی بیوتیک افزود: آنتی بیوتیک اصلا درمان کرونا نیست. اگر قبلا گفته می‌شد افراد بستری کرونا، آنتی بیوتیک بگیرند درحال حاضر حتی برای افراد بستری که به آی سی یو نمی‌روند نیز این دارو‌ها تجویز نمی‌شوند. مراحل اولیه درمان در افرادی که بیماری زمینه‌ای ندارند تنها مایع درمانی و درمان علامتی است.

او افزود: براساس مطالعات انجام شده در کشور‌های اروپایی و آمریکایی، مشاهده شده است که پس از پنج روز میزان ویروس به اندازه‌ای در بدن کاهش پیدا می‌کند که شاید بتوان با زدن ماسک جلوی انتقال بیماری در افراد را گرفت. اما این حالت مربوط به افرادی است که علایم بسیار خفیفی داشته که بعد از چهل و هشت ساعت کاملا برطرف شده است. تا زمانی که فرد علایم دارد، بیماری مسری است و عاقلانه این است که ده روز برای قرنطینه درنظر گرفته شود.

ابطحیان درارتباط با میزان گریز سویه اومیکرون از تست پی سی آر و تکیه برخی کارفرمایان به ارائه تست مثبت برای مرخصی استعلاجی گفت: نه در مورد اومیکرون بلکه در مورد تمام سویه‌های کرونا تست‌ها براساس اینکه در چه مرحله‌ای از بیماری گرفته شده باشند، فرق می‌کند. در ایده آل‌ترین حالت در هر ده نفر سه نفر از مبتلایان به کرونا تشخیص داده نمی‌شوند.

او افزود: بنابراین احتمال منفی کاذب نه درمورد اومیکرون بلکه درمورد همه سویه‌ها وجود دارد و براساس منفی بودن تست نمی‌توانیم در مورد بیماری قضاوت کنیم. از طرفی مثبت بودن تست برای برگشت به سرکار روش مناسبی نیست، زیرا تست پی سی آر قسمتی از ژنوم ویروس را شناسایی می‌کند و نمی‌تواند ویروس زنده را از مرده افتراق دهد و اگر بخواهند به تست پی سی آر تکیه کنند، درصد زیادی منفی و مثبت کاذب درنظر گرفته می‌شود.

منبع: ایلنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها