کد خبر: 645985
تاریخ انتشار :

طرح صیانت، از تصویب صبحگاهی تا ابطال شبانه

سیر تا پیاز طرح صیانت / کش و قوس‌ها در همدستی مجلس و دولت برای محدودسازی اینترنت!

دیروز مجلسی‌ها پس از ماه‌ها بحث و جدل، کلیات طرحی را تصویب کردند که منتقدان آن را زمینه‌سازی برای مسدودسازی اینترنت می‌نامند. تلاش ۴۵ دقیقه‌ای برای تصویب اما در نخستین گام نافرجام ماند و پس از چند ساعت، رای‌گیری ابطال شد.

سیر تا پیاز طرح صیانت / کش و قوس‌ها در همدستی مجلس و دولت برای محدودسازی اینترنت!
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

طرح مشهور به صیانت، که البته بارها تغییر نام داده، در ماه‌های نخست فعالیت مجلس انقلابی کلید خورد اما با نزدیک شدن به ایام انتخابات ریاست جمهوری، از ترس تاثیر منفی بر سبد رای اصولگرایان، از دستورکار خارج شد.

حتی وقتی که در روزهای انتخابات، خبرگزاری تسنیم به تقل از یک چهره نزدیک به ابراهیم رئیسی، خبر از احتمال تصویب آن داد، تقی‌پور به رد آن پرداخت و اساسا طراحی چنین طرحی را منکر شد!

با این حال پس از پیروزی ابراهیم رئیسی، این طرح به جریان افتاد و حتی مجلسی‌ها می‌خواستند پیش از روی کار آمدن دولت رئیسی رای به آن بدهند که در فرجام ممکن نشد.

پس از تشکیل دولت، وزارت ارتباطات دولت رئیسی برخلاف وزیر جوان روحانی، در عمل گام در مسیر اجرای همین طرح گذاشت و درحالی‌که مجلس در یک کمیسیون ویژه این طرح را بررسی می‌کرد، دولت رئیسی در عمل آن را به اجرا گذاشته بود.

کمیسیون ویژه طرح صیانت که اختیار مجلس برای بررسی طرح در صحن علنی را گرفته بود، به جریان سیاسی خاصی نزدیک بود که با فضای مجازی چندان همراه نبودند. همین شد که از ابتدای تشکیل آن پیش‌بینی می‌شد که طرح، رای خواهد آورد.

با این حال طرح کمیسیون چند باری اصلاح شد و همین امر انگار نمایندگان را دچار سردرگمی کرد که بالاخره باید به چه طرحی رای بدهند. آنچه امروز در مجلس رای آورد، آن نسخه‌ای نبود که مجلس به کمیسیون ویژه ارجاع داده بود و به این ترتیب، رای نمایندگان کمیسیون فعلا از سوی معاونت حقوقی مجلس ابطال شد.

چه طرح صیانت تبدیل به قانون بشود چه نشود، روند بررسی آن نشان می‌دهد که یک جریان تندرو در می قانونی شدن بستن فضای اینترنت به هر شکلی است و برای این کار به هر وسیله‌ای متوسل می‌شود. در برابر این جریان، اکثریت مجلس علاقه‌ای به محدود شدن بستری که رهبر انقلاب از آن به عنوان یک "فرصت" یاد کرده‌اند را ندارند.

در این بین، دولت رئیسی حتی پیش از تصویب طرح مجلس، در عمل اقدام به فیلترینگ گسترده شبکه‌های اجتماعی کرده که برخلاف وعده‌های رئیس‌جمهور منتخب است و انتظار می‌رود رئیسی همانطور که در دوره انتخابات، نامه منسوب به دادستانی برای فیلتر اینستاگرام را تکذیب کرد، حالا هم به وزیر ارتباطات دستور دهد از حقوق مردم در انتخاب بسترهای ارتباطی دفاع کند.

اگر دولت و مجلس برخلاف وعده‌ها، به‌طور هماهنگ اقدام به مسدودسازی فضای مجازی کنند، احتمالا در ادوار بعدی انتخابات کار سختی برای رای گرفتن از مردم خواهند داشت. مردمی که از یاد نمی‌برند، همین نمایندکان و نیز رئیس جمهور وعده داده بودند به جای بستن اینترنت، آن را مدیریت کنند.

شاید برای همین است که برخی نماینده‌ها به دنبال مسکوت گذاشتن طرح و یا بُردن آن به صحن علنی به جای رای در کمیسیون ویژه هستند. با این حال این تلاشها فعلا نتیجه‌ای نداشته و زخم‌خوردگان از شفافیت فضای مجازی مصمم به تصویب طرح محدودسازی اینترنت هستند.

نظر شما درباره این طرح چیست؟ آیا به نمایندگان‌حامی فیلترینگ رای خواهید داد؟ در ادامه کامنت بگذارید و نظر بدهید.

منبع: خبر فوری

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها