کد خبر: 646404
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/ گفت‌وگوی «نامه نیوز» با فریدون مجلسی

توجه به منافع به معنی تایید جنگ نیست

فریدون مجلسی با اشاره به فرصت‌ها و تهدیداتی که ممکن است جنگ در اوکراین برای ما داشته باشد، گفت که توجه به منافع احتمالی کشور در این مقطع، به معنی تایید جنگ یا حمایت از آن نیست.

توجه به منافع به معنی تایید جنگ نیست
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه نیوز- ایران در طی روزهای اخیر که روسیه به اوکراین حمله کرده و جنگ راه انداخته سعی کرده بی‌طرف بماند و حتی اعلام کرده آمادگی لازم را برای میانجگیری و برقراری صلح دارد. برداشته دنیا و حتی بسیاری از تحلیلگران و کارشناسان داخلی اما این است که ایران به صورت تلویحی اقدام روسیه را تایید می‌کند یا حداقل میلی به محکوم کردن آن ندارد. رویکردی که با در نظر گرفتن روابط رو به تعمیق ایران و روسیه و همچنین تلاش روس‌ها برای نمایندگی ایران در جریان مذاکرات هسته‌ای اصلا عجیب به نظر نمی‌رسد. از این رو است که برخی کارشناسان نیز به برشمردن فرصت‌ها و تهدیدات این جنگ برای ایران پرداختند.

فریدون مجلسی، تحلیلگر مسائل بین‌الملل نیز از جمله کسانی که اعتقاد دارد با توجه به تحولات اخیر و جاری ممکن است منافعی برای ایران وجود داشته باشد، که حتما باید به آن توجه کرد. او در گفت‌وگویی با «نامه نیوز» ضمن ابراز ناامیدی به وجود عقلانیتی که به فکر استفاده از منافع مورد بحث باشد، گفت: «نباید تصور کنیم که اگر ایران به فکر منافع خود باشد، یعنی جنگ و درگیری و خونریزی را تایید می‌کند. باید توجه داشت که همین روس‌ها وقتی ایران تحت فشار تحریم‌ها قرار گرفت و منزوی شد و در سختی قرار گرفت، به فکر منفعت خود بوده و از آن بهره‌مند شدند. بنابراین ایران باید منافع خود را دنبال کند».

و افزود: «اکنون دو ملت در یک جنگ ناعادلانه با هم درگیر شده‌ و آسیب دیده‌اند، امیدوارم که هر چه زودتر به این خونریزی و تخریب پایان داده شود و اوکراین در آرامش بماند اما اینها به ما ربطی ندارد و نباید آتش‌نشان روسیه باشیم، همانطور که روس‌ها قبلا به صراحت گفتند که آتش‌نشان ایران در منطقه نخواهند بود».

مجلسی گفت: «روسیه از غیبت ایران در بازار نفت و گاز بین‌المللی کمال بهره‌برداری را کرد، پس ما هم باید منافع خود را دنبال کنیم، اما من امیدی ندارم که بتوانیم از این موقعیت در وین برای پایان دادن هر چه زودتر به تحریم‌ها استفاده کنیم. فکر نمی‌کنم ما در این شرایط که غرب به شدت نیازمند تنوع منابع تامین انرژی است، بتوانیم از این موقعیت استفاده کنیم.»

این دیپلمات پیشین درباره اینکه جنگ اوکراین چه تاثیری  بر مذاکرات هسته‌ای ایران خواهد داشت نیز گفت: «در این بین موضوعی و جود دارد که من را خیلی نگران می‌کند. جناح‌هایی از نظام این را ابرار می‌کنند که دیدید که اوکراین تجهیزات اتمی خود را به روسیه داد و این نتیجه را گرفت. آنها می‌گویند که اگر اوکراین الان بمب اتم داشت وضعیت این نبود. این آقایان بی‌اطلاع هستند و خبر ندارند که اولا عامل اصلی واگذاری تجهیزات اتمی خود آمریکا و غرب بودند که اطمینان نمی‌کنند کشور دست سومی مثل اوکراین بمب اتمی داشته باشد. چون کشور دست سوم مسوولیت‌های بین‌المللی را هم درک نمی‌کند. دوم اینکه اگر قرار به تحویل ندادن تجهیزات اتمی بود اصلا اوکراینی به وجود نمی‌آمد. لذا این تفسیر بسیار خطرناکی است که می‌گوید ایران هم باید دنبال بمب اتمی را بگیرد و جلو برود و این رویکرد به ویرانی ایران منجر خواهد شد.»

 

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها