کد خبر: 646601
تاریخ انتشار :

درخواست جدید شاه عربستان درباره پرونده هسته‌ای ایران

فارس/ شاه سعودی و شاه بحرین در بیانیه‌ای مشترک بر اهمیت همکاری و تعامل جدی و مؤثر با پرونده هسته‌ای و موشکی ایران تأکید کردند.

درخواست جدید شاه عربستان درباره پرونده هسته‌ای ایران
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

«حمد بن عیسی آل خلیفه» شاه بحرین که هفته جاری به عربستان سعودی سفر کرده با «سلمان بن عبدالعزیز» شاه این کشور دیدار  و گفت‌وگو کرد. پس از دیدار مذکور و در پایان این سفر رسمی، بیانیه‌ای مشترک صادر و در آن به موضوعات مختلف اشاره شد.

بر اساس گزارش «الخلیج آنلاین»، دو طرف سعودی و بحرینی بر اهمیت همکاری و «تعامل جدی و مؤثر با پرونده هسته‌ای و موشکی ایران با همه مؤلفه‌ها و پیامدهای آن به نحوی که به تحقق امنیت و ثبات بین‌المللی و منطقه‌ای کمک کند»، تأکید کردند.

بر اساس این گزارش، در ادامه این بیانیه بر ضرورت تعهد به محتوای بیانیه «العلا» صادر شده در ژوئن ۲۰۲۱ که اختلافات بحرانی عربستان با قطر را تمام کرد، تأکید کردند.

دو طرف سعودی و بحرینی سپس  بر ادامه تلاش‌ها برای حصول راه‌حل سیاسی فراگیر در یمن فراخواندند و در خصوص سوریه نیز گفتند، راه‌حل سیاسی تنها راه‌حل برای بحران سوریه است.

از دیگر بحث‌هایی که در این بیانیه به آن پرداخته شده مسأله فلسطین است که بر اهمیت دستیابی به حل و فصل فراگیر و عادلانه برای نزاع فلسطینی-اسرائیلی بر اساس راهکار دو دولتی تأکید شده است.

دو طرف در اشاره به موضوع لبنان ضمن اتهام‌زنی به حزب‌الله مدعی شدند: «لبنان نباید خاستگاه اقدامات تروریستی و پناهگاه سازمان‌ها و گروهک‌های تروریستی مانند حزب‌الله که امنیت و ثبات منطقه را هدف می‌گیرند، باشد... همچنین نباید منبع مواد مخدر که سلامت جوامع را تهدید می‌کند، باشد».

شاه سعودی در حالی اتهام قاچاق مواد مخدر به لبنانی‌ها می‌زند که سال ۲۰۱۵ مقامات بیروت یکی از بزرگ‌ترین محموله‌های قاچاق مواد مخدر را از یک شاهزاده سعودی در فرودگاه بیروت کشف کردند. در پی این ماجرا، عبد المحسن بن ولید آل سعود در رسانه‌ها به «شاهزاده کپتاگون» معروف شد.

طرف بحرینی و سعودی در این بیانیه همچنین درباره سودان نیز بر ادامه حمایت از هر آنچه که امنیت و ثبات سودان را تأمین می‌کند، تأکید کردند.

در این بیانیه اصلا به درگیری‌های اخیر اوکراین و روسیه که واکنش‌های جهانی را در پی داشت، اشاره نشده است.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها