کد خبر: 646845
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/ گفت‌وگوی «نامه نیوز» با حسن بهشتی‌پور

اختلافات با آژانس مانع اصلی برای توافق است

حسن بهشتی‌پور هم به تفاهم ایران و آژانس در جریان سفر امروز گروسی امیدوار است و هم معتقد است که اگر این تفاهم امروز صورت بگیرد، مانع جدی در مسیر توافق نخواهد بود.

اختلافات با آژانس مانع اصلی برای توافق است
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه نیوز – رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز در تهران است و با مقامات کشورمان اعم از رئیس سازمان انرژی اتمی و وزیر خارجه گفت‌وگو می‌کند. این سفر همانطور که خودش هم قبل از عزیمت به تهران گفته بود در یک مرحله حساس انجام می‌شود. تحلیلگران معتقدند که نتیجه رایزنی‌های او در تهران بر روند مذاکرات برجامی در وین اثرگذار است. البته برخی هم معتقدند که حتی اگر بین ایران و آژانس تفاهم حاصل شود هنوز مسائل و موارد اختلافی در وین باقی مانده که درباره کی و چگونگی آن فعلا نمی‌توان اظهارنظر کرد.  

حسن بهشتی‌پور، تحلیلگر مسائل بین‌المللی اما معتقد است که راضی رفتن گروسی از تهران ما را تا حد زیادی به توافق نزدیک می‌کند. او در گفت‌وگو با «نامه نیوز» گفت: «من در بطن مذاکرات نیستیم اما اخباری که منتشر شده و موثق هم هست، حکایت از آن دارد که مشکل اساسی خواست ایران برای حل شدن پرونده‌ای است که جدیدا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه ایران باز شده است. در این پرونده چهار سوال از ایران پرسیده شده و ایران هم پاسخ داده اما آژانس با سیاسی‌کاری که تحت فشار آمریکا و ... است این پاسخ‌ها را قانع‌کننده ندانسته و موضوع را کش می‌دهد».

وی افزود: «ایران میخواهد که همزمان با حصول توافق در یک اقدام سیاسی پرونده این چهار سوال هم بسته شود و شاهد این نباشیم که دوباره و به بهانه‌های جدید پیگیری شود. به خصوص که موضوعات آن هم به قبل از 2003 مربوط است و اهمیت چندانی هم ندارد. مثلا اروانیومی که ادعا می‌کنند ما داریم زیر 5 درصد است و همه این ها نشان می‌دهد که مساله فقط یک بحث سیاسی است».

بهشتی‌پور تاکید کرد: «گفته می‌شود که اگر این مساله حل شود دیگر مشکلی در کار نیست و همه چیز برای اینکه توافق اعلام شود و بیانیه صادر کنند، فراهم خواهد بود. منتها اول باید ایران و آژانس به توافق برسند و این مساله روشن شود. بعد از آن احتمالا مشکل دیگری باقی نخواهد بود».

این تحلیلگر مسائل بین‌المللی در پاسخ به اینکه «به این فرض ما بعداظهر امروز که گروسی ایران را ترک کند یا نهایتا وقتی به وین برسد می‌توانیم حدس بزنیم که توافق شدنی است یا خیر؟» گفت: «بله، البته گروسی معمولا در تهران دوپهلو صحبت کرده و در وین حرف‌های اصلی خود را می‌زند. گویا بعد از ایران به اوکراین می‌رود و بعد وین اما قاعدتا یک مصاحبه مطبوعاتی خواهد داشت و اگر به تفاهم برسند، فکر می‌کنم که مشکل دیگری داشته باشند».

وی در پاسخ به اینکه «یعنی ایران و طرف‌های برجامی درباره مسائلی مثل تحریم و تضمین به توافق رسیده‌اند و گره اصلی اختلافات با آژانس است؟» گفت: «بله، به نظر نمی‌رسد که فعلا مانع دیگری باشد. با این حال باید منتظر صدور بیانیه بود و دید که درباره چه مسائلی توافق شده است».

بهشتی‌پور در پیش‌بینی نتیجه احتمالی سفر گروسی نیز گفت: «شواهد و قرائن نشان می‌دهد که ایران و آژانس دنبال حل مسائل هستند و نه پیچیده کردن آن. به نظر من هم ایران و هم آژانس دنبال یک راه حل منطقی برای حل مسائل هستند.»


 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها