کد خبر: 647937
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/ گفت‌وگوی «نامه نیوز» با جلال‌ جلالی‌زاده

پارلمان و مساله طرح مشکل‌گشا

جلال جلالی‌زاده فعال سیاسی اصلاح‌طلب به مجلس یازدهم در یک سال گذشته نمره قبولی نمی‌دهد و معتقد است که حتی یک طرح مشکل‌گشا ارائه نکرده‌اند.

پارلمان و مساله طرح مشکل‌گشا
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه نیوز – آخر سال که می‌شود اصولا آدم‌ها به مرور کارهای سال قبل پرداخته ، بد و خوب‌شان را ارزیابی کرده و به فکر رفع کاستی‌ها و حل مشکلات می‌افتند. در عرصه سیاست و رسانه نیز رویکرد مشابهی وجود دارد. نگاهی عملکرد یک ساله هر کدام از بخش‌های حاکمیت، این فرصت را می‌دهد که یک بار دیگر از در مطالبه‌گیری درآمده و بر خواست جامعه و لزوم توجه به آن تاکید کنید. یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی که باید به آن پرداخت هم مجلس است.  از این رو طی سلسله گفت‌وگوهایی با سیاسیون و نمایندگان سابق مجلس به ارزیابی عملکرد مجلس یازدهم طی سال 1400 پرداخته‌ایم. 

یکی از این افراد جلال جلالی‌زاده، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و نماینده پیشین مجلس است که نمره خوبی به این مجلس نمی‌دهد. او از جمله منتقدان عملکرد مجلس یازدهم است. او در گفت‌وگو با «نامه نیوز» گفت: «به نظر مجلس یازدهم تا حالا هیچ کار مهم و تاثیرگذار که در جامعه ارزشمند باشد، انجام نداده است به خصوص در یک سال اخیر. در مرور کارنامه یک ساله مجلس حتی یک طرحی که مشکل‌گشا و حلال مشکلات مردم باشد نمی‌بینیم».

وی در پاسخ به اینکه به نظر شما بدترین اقدام مجلس در سال گذشته چه بود؟ گفت: «بدترین اقدام مجلس هم طرح صیانت بود که جامعه را از نظر روحانی و روانی درگیر کرد».

جلالی‌زاده، در واکنش به اینکه «اما در رسیدگی به طرح صیانت اکثریت نمایندگان با اقلیت تندرو نظر متفاوتی داشتند، آیا نباید حساب آنها را از هم جدا کرد؟» گفت: «ساختار مجلس فعلی به گونه‌ای است که نمی‌تواند مستقلا عمل کرده و آنچه به نفع مردم است را انجام دهد. با این حال برخی از نمایندگان مجلس تلاش می‌کنند که رضایت موکلان خود را در حوزه انتخابیه به دست آوردند. البته آنها هم با توجه به فضای حاکم بر مجلس که فضای تندروی است، موفق نمی‌شوند».

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پاسخ به پرسش دیگری درباره عملکرد مجلس در موضوع حذف ارز 4200 تومانی نیز گفت: «یکی از کارها و وظایف مجلس رسیدگی به بودجه سالانه است. نمایندگان مجلس در کمیسیون تلفیق و بعد هم در صحن ضمن همکاری و هم‌اندیشی با کارشناسان دولت تلاش می‌کنند که بودجه‌ای مصوب شود که با دخل و خرج دولت تناسب داشته باشد و به ضرر ملت هم تمام نشود. اما مجلس فعلی یک مجلس کارشناسی نیست. یعنی اگر سابقه خیلی از این نمایندگان را بررسی کنیم خواهیم دید که خیلی از آنها یا اولین بار است که وارد مجلس شده‌اند یا قبلا اصلا کار سیاسی نکرده‌اند. این یکی از ضعف‌های جدی مجلس است. از آنجایی که این افراد از نظر فکری هم مستقل نیستند، نمی‌توانند به نحوی عمل کنند که طرح و مصوبات مترقی از مجلس بیرون آید».

وی افزود: « از این رو معتقدم که این مجلس تا پایان دوره خود همین طور ادامه خواهد داد و عملکرد موفقی نخواهد داشت».

جلالی‌زاده در ارزیابی عملکرد مجلس در بعد نظارتی وظایف قوه مقننه نیز گفت: «آنچه در این مجلس دیدیم این بود که در بعد نظارتی نیز به خاطر دخالت‌های شخصی عمل کردند و نه نظارت بر حسن اجرای امور. تلاش برخی نمایندگان بیشتر در راستای استقرار نیروهای نزدیک به خود در ادارات و وزارتخانه‌ها و ... بود. یعنی در این بخش هم با هدف تامین منافع شخصی عمل کردند.»

این نماینده پیشین مجلس تاکید کرد: «ما تا امروز هیچ حرکت و جهشی در جامعه که ناشی از عملکرد مجلس باشد ندیده‌ایم».

 

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها