کد خبر: 647940
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/ گفت‌وگوی «نامه نیوز» با احمد شیرزاد ؛

مجلسی با انگیزه اما ضعیف

احمد شیرزاد، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و نماینده پیشین مجلس، مجلس یازدهم را باانگیزه توصیف کرده و این را یک ویژگی مثبت می‌داند اما تاکید می‌کند که این کافی نیست و ناپختگی نمایندگان فعلی را یک ضعف جدی تلقی می‌کند.

مجلسی با انگیزه اما ضعیف
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه نیوز – آخر سال که می‌شود اصولا آدم‌ها به مرور کارهای سال قبل پرداخته ، بد و خوب‌شان را ارزیابی کرده و به فکر رفع کاستی‌ها و حل مشکلات می‌افتند. در عرصه سیاست و رسانه نیز رویکرد مشابهی وجود دارد. نگاهی عملکرد یک ساله هر کدام از بخش‌های حاکمیت، این فرصت را می‌دهد که یک بار دیگر از در مطالبه‌گیری درآمده و بر خواست جامعه و لزوم توجه به آن تاکید کنید. یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی که باید به آن پرداخت هم مجلس است.  از این رو طی سلسله گفت‌وگوهایی با سیاسیون و نمایندگان سابق مجلس به ارزیابی عملکرد مجلس یازدهم طی سال 1400 پرداخته‌ایم. 

یکی از این افراد احمد شیرزاد، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و نماینده پیشین مجلس است که به مجلس یازدهم نقدهایی دارد اما نقاط مثبت آن را نیز نادیده نمی‌گیرد. او در گفت‌وگو با «نامه نیوز» گفت: «مجلس یازدهم در مقایسه با مجالس گذشته مجلس ضعیفی است که البته فرآیند انتخابات آن نیز چنین چیزی را اقتضا می‌کرد. در واقع اغلب نمایندگانی که به این مجلس راه پیدا کردند، تجربه‌ی کافی برای نمایندگی ندارند و تنها تعداد محدودی از نمایندگان با تجربه هستند».

وی افزود: «ضمن اینکه نمایندگان مجلس متاسفانه بسیار درگیر فضای شعاری هستند. عنوان مجلس انقلابی و چنین اسم‌گذاری‌هایی خودش حاکی از همین فضای شعاری است. در واقع متناظر با همین اسم نیز شاهد عجله‌هایی در ایجاد تغییر و تحولات هستیم که گاها ممکن است فرآیندهای قانونی لازم را به‌طور پخته و دقیق طی نکنند».

شیرزاد در ارزیابی عملکرد یکساله مجلس گفت: «درمجموع در سال گذشته ما قانون، شاخصه‌ی ویژه و یا تحرکی که حاکی از قدرت این مجلس در قانون‌گذاری و تبیین قوانین باشد را شاهد نبودیم.  البته خودشان می‌گویند که درحال تقویت بعد نظارتی هستند که درخصوص همین بعد نظارتی هم حرف‌های بسیاری وجود دارد.»

این نماینده پیشین مجلس گفت: «در کنار این نقاط ضعف نباید نادیده گرفت که این مجلس بسیار باانگیزه، پر انرژی، علاقمند و وقت‌گذار است. با اینکه داشتن انگیزه برای یک عملکرد خوب کافی نیست ولی به‌طور کلی می‌توان گفت که این مجلس خسته نیست.»

شیرزاد درباره طرح‌ها و لوایح و اتفاقاتی که در مجلس رخ می‌دهد نیز گفت: «برخی از این‌ها صرفا در سطح نخبگان سیاسی و یا اجرایی قابل درک است ولی طرح‌هایی مانند طرح صیانت از فضای مجازی که من آن را بازی با دم شیر تلقی کردم، برای مردم آزاردهنده است. در جامعه‌ی کنونی که حتی ضعیف‌ترین اقشار آن نیز برای دلایل گوناگونی مثل کسب و کار و یا کسب اطلاعات ساعتی از روز را در فضای مجازی سپری می‌کنند، دست بردن به این فضا و یا محدود کردن کانال‌های اطلاعاتی به‌شدت روح و روان مردم را آزار می‌دهد. حتی اگر قرار است فضای مجازی را سامان دهند، به‌گونه‌ای باشد که توام از تنگنا و محدودیت برای مردم نباشد».

وی همچنین گفت در کشور ما مشکلات و نقاط ضعف جدی وجود دارد که رفع آن نیاز به تصمیم‌گیری‌های بزرگ و مهمی دارد که در قد و قواره این مجلس نیست. 

 

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها