کد خبر: 637781
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/ گفت‌وگوی «نامه نیوز» با مصطفی درایتی

ماه‌عسل دولت رئیسی زودتر از سایر دولت‌ها تمام شد

درایتی با اشاره به اختلافات اخیر بین دولت و مجلس گفت: به نظر می‌رسد که ماه‌عسل دولت رئیسی زودتر از سایر دولت‌ها درحال به سر رسیدن است.

ماه‌عسل دولت رئیسی زودتر از سایر دولت‌ها تمام شد
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه نیوز – مجلس شورای اسلامی در روزهای اخیر دو بار به دولت «نه» گفته و یک نطق و چند اظهارنظر انتقادی هم داشته است. رویکردی هم که با توجه به عملکرد مجلس یازدهم از ابتدای کار تا کنون تعجب‌برانگیز بود و هم از یک مجلس همسو با دولت انتظار نمی‌رفت. رسانه‌ها و سیاسیون به خصوص در جبهه اصلاح‌طلبی موارد پیش گفته را آغاز اختلافات مجلس و دولت تلقی کرده‌اند و این متاثر از اخباری است که درباره اختلافات دولت و مجلس در زمینه اقتصاد به گوش می‌رسد. مثلا همین چند روز قبل کانال تلگرامی «عصر ما» خبر داده بود که مجلس همه تلاش خود را کرده و کلی رایزنی انجام داده تا لایحه حذف ارز ترجیحی ارائه نشود چون از آثار اقتصادی و تورمی آن نگران است. در ادامه هم آورده که دولت رئیسی زیر بار توصیه‌های مجلس نرفته و حتی به اینکه برای انجام تغییرات منع قانونی ندارد توجه نکرده و خواسته با ارائه لایحه هزینه اجتماعی این کار را متوجه مجلس کند!

نکته قابل توجه دیگر بعد از بررسی عملکرد مجلس در روزهای اخیر این است که به نظر می‌رسد، مجلسی که در ماه‌های اخیر مدام به خاطر پرداختن به مسائلی مثل طرح صیانت و افزایش جمعیت و سایر مواردی که منطبق با اولویت‌ها و مشکلات مردم نبود، مورد نقد قرار می‌گرفت اکنون در نطق‌ها و رای‌های خود توجه بیشتری به افکار عمومی می‌کند.

اینکه این رویه ادامه خواهد یافت یا همینجا تمام می‌شود البته بعدتر مشخص خواهد شد. مصطفی درایتی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و عضو حزب اتحاد ملت در این باره «نامه نیوز» گفت: «احتمالا مجلس این راه را دنبال خواهد کرد. به هرحال در بین اصولگرایان نیز افراد باتجربه‌ای هستند که بیشتر در جریان مسائل کشور هستند، این صداها از مجلس شنیده خواهد شد اما تصور نمی‌کنم که کلیت مجلس بتواند مسیر خود را تغییر داده و به دولت فشار آورد که یک برنامه مشخص‌تر و دقیق‌تری ارائه کند.»

وی افزود: «آنچه از بررسی عملکرد دولت و مجلس به نظر می‌رسد یک وضعیت سردرگمی نگران کننده است. احساس می‌شود که هیچ یک نمی‌دانند باید چه کار کنند. یک روز چیزی را تصویب می‌کنند، روز دیگر با آن برخورد می‌کنند و ... در مجموع پیداست که هیچ برنامه مشخصی برای عملیاتی کردن وعده‌هایی که داده‌اند، ندارند.»

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب همچنین گفت: « از ابتدا هم پیدا بود که اگرچه مجلس، مجلسی اصولگرا است اما برخی نمایندگان با توجه به تجربه نمایندگی و اطلاعاتی که دارند، در واکنش به این شرایط کشور اعتراضاتی خواهند کرد». 

او تاکید کرد: «به نظر می‌رسد که ماه‌عسل دولت رئیسی زودتر از سایر دولت‌ها درحال به سر رسیدن است.».

درایتی در ادامه به نقد عملکرد دولت و مجلس پرداخت و با اشاره به اینکه «مجموعا یک سردرگمی و ابهام زیاد به خصوص در عملکرد اقتصادی دولت مشاهده می‌شود» گفت: «این وضعیت را البته در مجلس هم شاهد هستیم. مثلا اگر به برخی اظهارات در جریان مخالفت با دو فوریت لایحه حذف ارز ترجیحی نگاه کنیم، حرف برخی‌ها این بود که دولت برای این کار نیازی به قانون ندارد و دستش باز است. اما احتمالا به این نتیجه هم رسیده‌اند که اگر این اتفاق بخواهد ایجاد شود، مشکلات زیادی در عرصه اقتصادی بروز خواهد کرد به خصوص با این عدم آمادگی که دولت و کشور دارد لذا به این نتیجه رسیدند که حداقل دوفوریتی بودن آن را رد کنند تا به صورت عادی بررسی شود.»

وی افزود: «آنچه که من در مجموع و بعد از رصد این چند ماه تصور می‌کنم این است که علی‌رغم همه آن شعارها، هیچ برنامه مشخصی ندارند. در این مدت فقط به یک سری قوانین و ضوابطی که ربطی به شعارهای خودشان و اقتضائات کشور و تقاضاهای مردم ندارد، پرداخته‌اند. بعد از روی کار آمدن دولت ، این وضعیت تشدید شده و نوعی از سردرگمی وجود دارد. یعنی بر خلاف اینکه می‌گفتند باید اقتصاد را به تحریم گره نزد، رونق اقتصاد را چنان کرد و ... بعد از سه، چهار ماه شاهدیم که در دولت و مجلس هیچ برنامه دقیقی نیست. مشکلات کشور نیز بیشتر شده که کمتر نشده است. این درحالی است که در این سه ماه حداقل باید برنامه‌ای که امید برای مردم ایجاد کند، ارائه می‌کردید تا مردم احساس کنند که بخشی از این مشکلات ممکن است قابل مدیریت باشد.»

 

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها