کد خبر: 648086
تاریخ انتشار :

چراغ سبز کاخ سفید درباره برجام + جزئیات

ایسنا/ سخنگوی کاخ سفید تاکید کرد، ما همچنان بر این باوریم که دیپلماسی بهترین مسیر پیش‌رو در تعامل با ایران است.

چراغ سبز کاخ سفید درباره برجام + جزئیات
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

جن ساکی سخنگوی کاخ سفید در نشست خبری هفتگی خود در پاسخ به سوالی درباره تاثیر درخواست جدید روسیه بر روند مذاکرات وین و توقف چند روزه آن تصریح کرد: همان‌طور که می‌دانید مذاکره‌کنندگان به پایتخت‌های خود بازگشته‌اند. باید ببینیم طی چند روز آینده دیپلماسی پیرامون برجام به کجا می‌رسد.

بنابر گزارش وب سایت رسمی کاخ سفید، جن ساکی همچنین در پاسخ به این سوال که "آیا مذاکرات با ایران پایان یافته است؟" اظهار داشت: ما کماکان معتقدیم که دیپلماسی بهترین مسیر پیش رو است. اما این بخشی طبیعی از فرایند مذاکره است. مهم‌ترین و مشکل‌ترین بخش مذاکرات در مراحل پایانی رخ می‌دهد.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه "باتوجه به حمله روسیه به اوکراین، آیا کشورهایی همچون ایران با موشک‌هایش، چین در رابطه با مساله تایوان و کره شمالی در حال آزمودن آمریکا و غرب هستند؟" گفت: ما رفتارهای این کشورها را مرتبط نمی‌دانیم. مثلا اگر ایران را در نظر بگیرید در حمله موشکی اخیر این کشور هیچ تاسیسات آمریکایی هدف قرار نگرفته و نیروهای آمریکایی آسیب ندیده‌اند. ما هدف این حمله نبودیم.

به گزارش ایسنا، با آغاز حمله روسیه به اوکراین در دو هفته گذشته و اعمال بی سابقه‌ترین تحریم‌های یک‌ و چند جانبه علیه روسیه از سوی آمریکا و کشورهای اروپایی، مسکو با این ادعا که بخشی از تحریم‌ها بر تعهدات روسیه در چارچوب برجام تاثیر می‌گذارد، درخواست های جدیدی را برای مستثنی شدن از تحریم‌های آمریکا مطرح کرد.

موضوع درخواست های روسیه خیلی سریع در ادبیات مقامات حاضر در مذاکرات وین جا گرفت. این در حالی بود که از همان شروع جنگ روسیه و اوکراین بسیاری از تحلیل‌گران بر این مساله تاکید کردند که جدای از محتوای مذاکرات و چالش‌های میان ایران و آمریکا بر سر بازگشت به برجام، این جنگ نیز تاثیر بسیاری بر مذاکرات خواهد داشت تا جایی که ممکن است سرنوشت مذاکرات را با ابهامی جدی رو به رو کند.

مقامات ایران نیز در رابطه با مواضع اخیر روسیه تأکید کردند، چیزی نباید مانع از اجرای مفاد توافق احتمالی در وین باشد و در این زمینه باید مفاد توافق احتمالی، برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ باید مبنا قرار گیرد. ایران معتقد است منافع ملی و حقوق ملت ایران تنها عامل تعیین‌کننده موضع تهران در مذاکرات بوده و خواهد بود.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها