کد خبر: 648139
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/گفتگوی نامه‌نیوز با حسن رسولی

تصمیم شجاعانه دولت رئیسی

فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: از آنجا که دولت آقای رئیسی و مجلس یکدست تصمیم بر حذف شجاعانه ارز ترجیحی دارند، معتقدم رویکردهای مبنایی این تصمیم درباره آینده خوشبینانه بوده است.

تصمیم شجاعانه دولت رئیسی
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه نیوز: بسیاری از کارشناسان اقتصادی حذف ارز ترجیحی را یک جراحی اقتصادی مهم می دانند اما در عین حال نسبت به پیامدهای آن هشدار می دهند.

حسن رسولی در گفتگو با نامه نیوز درباره تصمیم دولت سیدابراهیم رئیسی برای حذف ارز ترجیحی گفت: این ارز با هدف پایین نگه داشتن قیمت کالاهای عمومی و دارویی پرداخت می شد. امروز درباره حذف آن دیدگاه های مختلفی مطرح می شود. دیدگاه اجتماعی محور براساس سفره و سبد مصرفی خانوارها این اقدام را مضر به تأمین معیشت و سلامت طبقه زیر خط فقر قلمداد می کند اما دیدگاه اقتصادمحور بر این باور است که تداوم تأمین ارز رایانه ای تأثیر وضعی آنچنانی در کنترل قیمت کالاهای اساسی ندارد بنابراین نه تنها اهداف حمایتی برآورده نمی شود بلکه ایجاد رانت می کند و به ذخایر ارزی کشور لطمه می زند.

وی افزود: اصل این تصمیم شجاعانه است اما اینکه سال آینده تحت تأثیر این جراحی قابل توجه اقتصادی چه شرایطی را شاهد خواهیم بود؟ معتقدم فقط متأثر از مقوله حذف ارز ترجیحی نمی توان شرایط اجتماعی و اقتصادی سال 1401 را پیش بینی کرد. چنانچه دولت بتواند ما به ازای حذف این ارز یارانه ای را با تکیه بر روش های نوین توزیع اعم از کارت اعتباری یا کوپن های الکترونیک به دست مصرف کننده برساند خواهد توانست ضمن جلوگیری از شوک قیمتی وحشتناک این کالاها، دست سودجویان و رانت خواران از بیت المال را نیز کوتاه کند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب تأکید کرد: انجام این مهم منوط به آن است که در سال 1401 با چه وضعیتی در نمایه های ملی و شاخص های اساسی اقتصادی و اجتماعی رو به رو باشیم. به عنوان مثال اگر دولت سال 1401 بتواند بر اثر لغو تحریم ها 150 میلیون بشکه نفت ذخیره شده روی دریا را بفروش برساند، بین 250 تا 300 هزار میلیارد تومان دولت می تواند از این طریق کسب درآمد کند و در کنار سایر منابع درآمدی، به بزرگترین تهدید اقتصادی یعنی کسری بودجه را جبران کند. در این صورت بار تورمی حاصل از حذف ارز ترجیحی در سال 1401 مخرب و گسترده نخواهد بود.

وی افزود: اگر به هر دلیلی مذاکرات برجام و اصلاح و بهبود روابط با همسایگان به ویژه با عربستان به نتیجه نرسد و دولت نتواند از ثمره عادی تر شدن روابط و مناسبات خارجی کشور در حوزه اقتصاد و معیشت مردم حداکثر استفاده را کند، در آن صورت دو عامل کسری بودجه و تبعات حذف ارز ترجیحی به شکل فزاینده ای نرخ تورم را در سال آینده به شدت افزایش خواهند داد.

رسولی با بیان اینکه تردیدی نیست که باید این جراحی اقتصادی اتفاق می افتاد، یادآور شد: از آنجا که دولت آقای رئیسی و مجلس یکدست تصمیم بر حذف شجاعانه ارز ترجیحی دارند، معتقدم رویکردهای مبنایی این تصمیم درباره آینده خوشبینانه بوده است. طی شش ماهه گذشته نرخ رشد اقتصادی کشور بعد از سالها منفی بودن روند مثبت به خود گرفته است که اگر آثار این روند در اقتصاد خورد نمایان شود می توان انتظار داشت که رویکردهای مبنایی این تصمیم در ابعاد پیش بینی شده محقق شوند اما اگر این اتفاق نیفتد جای نگرانی وجود دارد. باید منتظر ماند و دید در عمل چه اتفاقی می افتد.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها