کد خبر: 648397
تاریخ انتشار :

خبر آمریکا از توافق با ایران در روزهای آینده

یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد، واشنگتن در آستانه بازگشت به برجام است و به رغم مشکلات، دسترسی به توافق هسته‌ای با ایران در چند روز آینده امکان پذیر است.

خبر آمریکا از توافق با ایران در روزهای آینده
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

تارنمای "نیوزویک" روز پنجشنبه به نقل از سخنگوی وزارت خارجه آمریکا که نامش را بیان نکرد نوشت: پیشرفت قابل توجهی (در مذاکرات وین) بدست آمده است و ما به یک توافق احتمالی نزدیک هستیم. اینها مذاکرات پیچیده‌ای هستند و ما هنوز درحال کار بر روی تعدادی از مسائل مشکل هستیم. 

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا توضیح داد: ما می‌توانیم در روزهای آینده در مورد بازگشت متقابل به اجرای کامل برجام به توافق برسیم. 

وی با بکارگیری تاکتیک ضرب‌الاجل‌های ساختگی با توجه به پیشرفت‌های برنامه هسته‌ای ایران مدعی شد: با توجه به سرعت پیشرفت‌های هسته‌ای ایران زمان بسیار کمی برای دستیابی به توافق باقی مانده است. 

وی در خصوص تحریم‌های آمریکا علیه روسیه و تاثیر احتمالی آن‌ بر برجام گفت: واشنگتن اقدامات لازم را انجام خواهد داد تا اطمینان حاصل شود که تحریم‌های آمریکا بر اجرای پروژه‌ها و فعالیت‌های هسته‌ای از سوی افراد و نهادهای غیر آمریکایی که مرتبط با برجام هستند تاثیر نگذارد. ما البته مشارکت روسیه در پروژه‌های هسته‌ای (در ایران) که بخشی از اجرای کامل برجام هستند را تحریم نخواهیم کرد. 

به گزارش ایرنا، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز گذشته با بیان اینکه پیشرفت‌های قابل توجهی به دست آورده‌ایم، گفت: به توافق احتمالی نزدیک هستیم. 

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا عصر چهارشنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران درباره مسائل باقیمانده در مذاکرات وین و اینکه آیا قابل حل هستند، افزود ما فکر می‌کنیم مسائل باقیمانده قابل حل هستند و همانطور که قبلا اعلام کردیم ما پیشرفت قابل توجهی بدست آورده‌ایم و به یک توافق احتمالی نزدیک هستیم. اما هنوز به این نقطه نرسیده‌ایم.

وی در عین حال گفت که ما در مورد تعداد یا هویت این مسائل توضیح نخواهیم داد زیرا در مرحله حساسی قرار داریم و می‌خواهیم همه اقدامات لازم را انجام دهیم تا ببینیم امکان بازگشت متقابل به پایبندی وجود دارد یا خیر. 

حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان امروز در حاشیه مراسم جشن دیپلماتیک نوروز ١٤٠١ که با حضور سفرا و روسای نمایندگی‌های خارجی مقیم تهران برگزار شد، اظهار داشت: چهار موضوع به عنوان خط قرمز خودمان در مذاکرات نزدیک به نهایی خودمان پیش رو داشتیم از چهار موضوع در سه هفته گذشته دو موضوع تقریبا حل شده است و به مرحله توافق رسیدیم اما دو موضوع از جمله تضمین اقتصادی همچنان باقی مانده است. 

وزیر خارجه تصریح کرد: اگر طرف آمریکایی اراده لازم را برای حل و فصل دو موضوع باقی مانده داشته باشد آماده هستیم در نخستین فرصت با حضور وزرا در وین روز جمع‌بندی و تصمیم نهایی را داشته باشیم و به نقطه پایانی توافق برسیم. 

وی با اشاره به ضرورت برداشتن گام‌های ملموس و اعتماد ساز از سوی ایالات متحده آمریکا خاطر نشان کرد: اگر امروز طرف آمریکایی دو مطالبه باقیمانده ما را محقق کند فردا آماده حضور در وین خواهیم بود. 

وزیر امور خارجه روسیه نیز روز سه شنبه اعلام کرد مسکو از واشنگتن تضمین کتبی دریافت کرده مبنی بر اینکه تحریم‌هایی که بخاطر جنگ اوکراین علیه روسیه وضع شده است، به همکاری مسکو با تهران مربوط نمی‌شود.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها