کد خبر: 648510
تاریخ انتشار :

برجام جز فشار چیزی برای ایران نداشته است

ابوالفضل ظهره وند بیان کرد: نقش برجام، همان نقش زانوی پلیس آمریکایی روی گلوی جرج فلوید است. فشار برجام روی گردن ایران است و در واقع آورده برجام فقط فشار علیه ایران و هیچ ظرفیت و معامله‌ای برای ایران ندارد.

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

ابوالفضل ظهره وند با اشاره به ترک وین توسط مقامات غربی و اعلام پایان مذاکرات توسط آنها تصریح کرد: بخشی از این اقدامات غربی‌ها به ماهیت برجام بازمی‌گردد. واقعیت این است که برجام یک توافق سیاسی و نه یک توافق حقوقی بود. اساساً توافق میان غرب و ایران یک پروژه بود که بخشی از آن برجام هسته‌ای نام داشت که اهداف آن کنترل و مهار و همچنین امحای ظرفیت‌های ایران بود.

وی با تصریح بر اینکه آمریکایی‌ها حتی از بمب هسته‌ای ایران نیز نگران نیستند، اظهار کرد: آمریکا شش هزار کلاهک اتمی دارد و همچنین روسیه هم همین تعداد کلاهک هسته‌ای دارد که قابل کاربرد نیستند زیرا استفاده از آن مشخص نمی‌کند چه فرجامی برای طرفین خواهد داشت.

این دیپلمات باسابقه کشور از تلاش آمریکا برای مطیع کردن ایران گفت و عنوان کرد: نقش برجام در این میان، همان نقش زانوی پلیس آمریکایی روی گلوی جرج فلوید است. فشار برجام روی گردن ایران است و در واقع آورده برجام فقط فشار علیه ایران و هیچ ظرفیت و معامله‌ای برای ایران ندارد. در این میان آمریکا از ایران می‌خواهد تمکین کند تا پای خود را از گلوی ایران بردارد.

وی با بیان اینکه عمر برجام تا سال 2025 است گفت: کمی بیش از دو سال زمان برای برجام باقی‌مانده است. آمریکایی‌ها برای اینکه پلی به سمت ایران و تحولات منطقه داشته باشند، به برجام نیاز دارند. البته ایران خواهان رفع تحریم است اما نیاز آمریکا به برجام بیش از نیاز ایران است.

ظهره وند در مصاحبه با رادیو گفت‎وگو با بیان اینکه تحولات اوکراین کمک کرد به غربی‌ها برای امضای توافق سرعت دهند، اظهار کرد: بر اساس مواضعی که روسیه گرفته و چین هم پشتیبانی کرده است، کشورهای غربی فعلاً مذاکرات را ترک کرده‌اند تا هفته آینده گرد هم بیایند و درباره آن تصمیم‌گیری کنند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل درباره جایگاه تضمین در مذاکرات هسته‌ای تصریح کرد: در روابط بین‌الملل تضمینی جز قدرت وجود ندارد. تضمین عینی تعریف خاص خود را دارد و طرف غربی نیز این موضوع را در برجام در خصوص فعالیت هسته‌ای ایران لحاظ کرد اما نتوانستیم تضمین عینی را از آمریکایی‌ها دریافت کنیم. همین مسئله سبب شد برجام تبدیل به یک توافق نامتعادل تعهدات و برخورداری‌ها شود زیرا ایران به تعهدات خود عمل کرد اما خروجی آن برای ایران چیزی جز اعمال تحریم‌های بیشتر نبود.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها