کد خبر: 648935
تاریخ انتشار :

گزارش نامه نیوز از تصمیمات محرمانه دربارع توافق هسته ای؛

سیگنال ضد برجامی مایک پنس به آیپک

یکی از موضوعاتی که مایک پنس تلاش می کند در خصوص مخالفت مطلق با آن به آیپک و رژیم صهیونیستی تضمین قاطع دهد،احیای توافق هسته ای می باشد.

سیگنال ضد برجامی مایک پنس به آیپک
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست خارجی نامه نیوز : چندی پیش مایک پنس معاون سابق رییس‌جمهوری آمریکا به سرزمینهای اشغالی سفر کرد تا دیداری با مقامات این رژیم و متقاعد ساختان برخی از آنها جهت حضور در انتخابات ریاست جمهوری سال 2024 داشته باشد. اگرچه مشخص نشد نتیجه این رایزنی های غیر رسمی چه بوده است، اما مایک پنس پس از بازگشت به ایالات متحده، تبدیل به سیاستمداری فعال تر در کمپینهای مجازی و سیاسی شده است. او تلاش می کند با اعلام مواضعی تند ( به همان سبک و سیاق ترامپ)، طرفداران رئیس جمهور سابق آمریکا را قانع کند تا در انتخابات ریاست جمهوری سال 2024 از وی حمایت کنند، خصوصا آنکه برخی چهره های حزب جمهوریخواه نیز قطعا از ترامپ در این آوردگاه حمایت نخواهند کرد. فراموش نکنیم که عدم حمایت قطعی نزدیک به 20 درصد از جمهوریخواهان از ترامپ، منجر به شکست وی در برخی ایالات مهم و تعیین کننده مانند آریزونا و جورجیا شد. 

یکی از موضوعاتی که مایک پنس تلاش می کند در خصوص مخالفت مطلق با آن به آیپک و رژیم صهیونیستی تضمین قاطع دهد،احیای توافق هسته ای می باشد. وی اخیرا در گفت و گو با نشریه هیوم تاکید کرد که باتوجه به چشم‌انداز سیاسی رو به رشد جمهوری‌خواهان در آمریکا، هرگونه توافق جدید دولت جو بایدن با ایران به توافقی کوتاه مدت تبدیل خواهد شد.

پنس با یادوآوری تجربه خروج دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری پیشین آمریکا از توافق هسته‌ای گفت: «معتقدم که جمهوری‌خواهان در انتخابات پیش رو کنترل سنا و مجلس نمایندگان را در دست می‌گیرند و سال ۲۰۲۴ کاخ سفید را پس می‌گیرند و برجام با همان سرعتی که ترامپ از آن خارج شد به پایان می‌رسد.»

انتخابات میان‌دوره‌ای در نوامبر ۲۰۲۲ برگزار می‌شود و اغلب نظرسنجی‌ها حاکی از پیشتازی جمهوری‌خواهان و افت محبوبیت جو بایدن، رییس‌جمهوری کنونی آمریکا است. اغلب نظرسنجی‌ها می‌گویند در صورتی که همین امروز انتخابات ریاست‌جمهوری بین بایدن و ترامپ برگزار شود، دونالد ترامپ پیروز خواهد شد.

دونالد ترامپ پس از حدود دو سال از ورود به کاخ سفید و بی‌پاسخ ماندن درخواست‌ها از ایران برای مذاکره به منظور دستیابی به توافقی گسترده‌تر و بلندمدت‌تر، از برجام خارج شد. پنس درحالی درباره شکست دوباره برجام در دولت بعدی آمریکا هشدار داده است که هنوز واشنگتن ، تضمینهای اعتباری لازم را جهت استمرار توافق هسته ای در آینده یا جبران خسارات احتمالی خروج دوباره واشنگتن از برجام را در نظر نگرفته است. طبق قانون اساسی آمریکا، توافق‌ها باید به عنوان پیمان در کنگره به تصویب برسند و در غیر این صورت با تغییر دولت‌ها، روسای جمهور می‌توانند تصمیم‌های دیگری در مورد توافق‌ها یا قراردادهای دولت قبلی اتخاذ کنند. همانگونه که جو بایدن پس از ورود به کاخ سفید، برخی قراردادهای منعقد شده در دولت ترامپ را لغو کرد. 

مایک پنس در پشت پرده امیدوار است ترامپ به واسطه اقداماتی که منجر به حمله ششم ژانویه سال 2021 و کشته شدن 5 نفر از معترضین به نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 شد، از حضور در رقابتهای انتخابات ریاست جمهوری آتی منع شود .مایک پنس معتقد است با توجه به قطع ارتباط ترامپ با وی و نارضایتی شدیدی که اکثر طرفداران ترامپ از او بابت تایید نتایج انتخابات ریاست جمهوری 2020 دارند، قطعا در صورت بازگشت ترامپ به کاخ سفید ، وی جایگاهی در کاخ سفید و حتی دولت ایالات متحده نخواهد داشت. به عبارت بهتر، مایک پنس تنها در صورت خالی کردن میدان از سوی ترامپ یا منع قانونی وی در خصوص حضور در انتخابات، قدرت بازگشت به عرصه سیاسی و اجرایی ایالات متحده را خواهد داشت. 

نکته مهم تر اینکه در نظرسنجی های صورت گرفته در حزب جمهوریخواه، مایک پنس فعلا وضعیت مناسبی ندارد. محبوبیت پنس در نظرسنجی ها به زور از 10 درصد تجاوز می کند. با این حال معاون رئیس جمهور سابق آمریکا معتقد است که می تواند به مرور موقعیت خود را در نزد رای دهندگان بهبود بخشد. در چنین شرایطی مایک پنس تعهدات پشت پرده ای نیز به مقامات رژیم صهیونیستی و لابی آیپک داده است که یکی از آنها، خروج دوباره از توافق هسته ای می باشد.همچنین معاون ترامپ به صهیونیستها وعده داده است که انطباق تاکتیکهای سیاست خارجی واشنگتن و تل آویو را به دوران ریاست جمهوری رئیس جمهور سابق بازگرداند.

اما در چنین شرایطی بعید است ترامپ به راحتی در مقابل مایک پنس سکوت کند. از سوی دیگر، بسیاری از طرفداران رادیکال ترامپ هرگز حاضر نمی شوند در انتخاباتی که مایک پنس در آن به عنوان نامزد نهایی حزب جمهوریخواه حضور داشته باشد، آرای خود را به سود وی به گردش در بیاورند! در نتیجه، در ایالات مهم و تعیین کننده ای مانند میشیگان، پنسیلوانیا، ویسکانسین و حتی اوهایو و فلوریدا که نامزد نهایی جمهوریخواهان به حمایت مطلق طرفداران این حزب جهت پیروزی و کسب آرای الکترال نیاز دارند، با بحران مواجه خواهند شد.در هر حال، باید در انتظار تلاشهای آتی مایک پنس در رقابتهای انتخابات درون حزبی جمهوریخواهان ماند. 

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها