کد خبر: 649410
تاریخ انتشار :

سهام عدالتی ها بخوانند | آخرین جزییات از اصلاح آیین‌نامه سهام عدالت

رئیس هیأت مدیره کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی گفت:‌ هنوز نمایندگان دولت برای کارگروه سهام عدالت در زیر مجموعه شورای عالی بورس معرفی نشده‌اند.

سهام عدالتی ها بخوانند | آخرین جزییات از اصلاح آیین‌نامه سهام عدالت
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

سهام عدالت گونه‌ای یارانه است که بنابر نظر دولت نهم (ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد)، از طریق شرکت‌های تعاونی عدالت استانی به مشمولان آن واگذار شد.در اواسط دهه ۱۳۸۰ دولت سهام خود را در ۴۹ شرکت بین مردم تقسیم کرد که با این کار بیش از ۴۹ میلیون نفر از جمعیت کشور مشمول دریافت سهام عدالت شدند. دولت، هدف از عرضه سهام عدالت را گسترش سهم بخش تعاون در اقتصاد ایران اعلام کرد. بنابر طرح سهام عدالت، بخشی از سهام شرکت‌های دولتی معین، به قشرهای کم‌درآمدتر فروخته می‌شود.در ادامه آخرین خبر از سهام عدالت را می خوانیم.

سهام عدالت

حسین امینی‌خواه  در مورد آخرین خبرها از اصلاح آیین‌نامه سهام عدالت اظهار داشت: در این راستا کارگروهی در زیرمجموعه شورای عالی بورس تشکیل شده است که همه موضوعات سهام عدالت در این کارگروه باید دنبال شود، در این کارگروه نماینده حقیقی از شورای عالی بورس، نماینده‌ای از وزارت امور اقتصادی و دارایی و نماینده‌ای از کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی باید حضور داشته باشند که هنوز دولت نمایندگان خود برای این کارگروه را معرفی نکرده است.

وی گفت: پیشنهادات برای اصلاح آیین‌نامه معاملاتی سهام عدالت توسط کارگروه یاد شده تهیه و برای تصویب به شورای عالی بورس ارائه می‌شود.

‌امینی‌خواه می‌گوید که وی و خزائی در جلساتی که قبل از عید برگزار شد‌ شرکت کرد که حاصل آن جلسات تهیه تبصره یک ماده 3 آیین‌نامه آزادسازی سهام عدالت است که به شورای عالی بورس پیشنهاد شده است.

رئیس هیأت مدیره کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی گفت: باید بقیه آیین‌نامه هم در راستای حذف مغایریت‌ها و اصلاح امور سهام عدالت تدوین و به شورای عالی بورس پیشنهاد شود.

امینی‌خواه گفت: متأسفانه دولت هنوز نمایندگان خود را برای کارگروه سهام عدالت معرفی نکرده است باید یک نفر از وزارت اقتصاد و یک نفر عضو حقیقی از شورای عالی بورس در این کارگروه حضور داشته باشد و ما با وجود مکاتباتی هم که با  شورای عالی بورس و هم با وزارت  اقتصاد انجام داده‌ایم هنوز نمایندگان این دو مجموعه برای کارگروه معرفی نشده‌اند.

وی افزود: سهام عدالت در واقع متعلق به مردم است باید امور مربوط به آن هم به خود مردم واگذار شود و دولت باید نظارت کند اما متأسفانه بعضی از مدیران تعلل دارند و با وجود اینکه خودشان تصویب کردند کارگروه سهام عدالت تشکیل شود هنوز نمایندگان خود را معرفی نکرده‌اند.

رئیس هیأت مدیره کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی در مورد معاملاتی شدن سهام عدالت گفت: برای معاملاتی شدن و برگزاری مجامع شرکت‌های استانی سرمایه‌گذاری عدالت باید نمایندگانی برای مجامع معرفی شوند. در حال حاضر مشکلی در قانون نیست و یک عضو هیأت مدیره یا دبیرکل دبیرخانه سهام عدالت می‌تواند برای اعمال حق مردم در مجامع شرکت‌های سرمایه‌پذیر حضور داشته باشند.

امینی‌خواه در مورد اینکه مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری چه موقع برگزار می‌شود، عنوان کرد:‌ ابتدا باید آیین‌نامه سهام عدالت اصلاح شود و در آیین‌نامه جدید شرایط برگزاری مجامع مشخص شود که مجامع به چه شکلی برگزار شود. بنابراین هنوز مجامع شرکت‌های استانی برگزار نشده است.

​نزدیک به دو سال از آزادسازی سهام عدالت می‌گذرد، اما خرید و فروش این سهام برای مشمولان مستقیم آن، از آبان ماه سال ۱۳۹۹ متوقف است.

از سوی دیگر، مشمولان غیرمستقیم سهام عدالت نیز، از اسفندماه سال گذشته قادر به فروش سهام خود نیستند و نماد شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت در بازار سرمایه، متوقف شده‌اند.

فروش سهام عدالت و آزادسازی ۴۰درصد باقیمانده آن، در حالی مشروط به اصلاح آیین‌نامه اجرایی سهام عدالت و تعادل در بازار سهام شده که روند آزادسازی از همان ابتدای امر، با اشکالات زیادی همراه بوده و تنها منجر به ضرر مشمولان شده است.

با وجود اینکه آزادسازی سهام عدالت به دومین سالگرد خود نزدیک می‌شود و دولت‌ها وعده‌های فراوانی برای حل این مشکل ارائه داده‌اند، ممنوعیت فروش سهام عدالت همچنان ادامه دارد. با این آزادسازی نامعقول ابهامات بازار بیش از پیش شده و شرایط به گونه‌ای است که دست مشمولان همچنان از این سهام کوتاه است.

در شرایطی که بازار سرمایه قله‌های صعود را یکی پس از دیگری پشت سر می‌گذاشت، فرآیند آزادسازی سهام عدالت در تاریخ ۹ ادیبهشت ۱۳۹۹ اجرایی شد و سهامداران با انتخاب یکی از دو روش مستقیم و غیرمستقیم مدیریت سهام خود را به‌دست گرفتند. بر این اساس از میان ۴۹میلیون نفر مشمول سهام عدالت حدود ۱۹میلیون نفر روش مستقیم و ۳۰میلیون نفر روش غیرمستقیم را انتخاب کردند.

افشین جاوید، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگویی به بررسی روند آزاد سازی سهام عدالت پرداخت و گفت: با توجه به اینکه سهام عدالت در آستانه دومین سالگرد آزادسازی خود به سر می‌برد به نظر می‌رسد ابهامات بازار بیش از پیش شده و شرایط به گونه‌ای است که دست مشمولان همچنان از این سهام کوتاه است.

وی افزود: سهامداران مستقیم از همان ابتدا اجازه فروش سهام خود را داشتند و طی دو مرحله امکان فروش ۶۰درصد از کل سهام عدالت برای آنها فراهم شد. قرار بود ۴۰درصد باقی مانده در بهمن ماه همان سال آزاد شود اما این اتفاق به دلیل سقوط بازار هرگز تحقق نیافت. سهامداران غیر مستقیم نیز سهامدار شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت شدند و قرار بر این شد که  با برگزاری مجامع، هیات رئیسه این شرکت‌ها انتخاب شوند اما این پروژه هم به اجرا نرسید.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    Markets

    دیگر رسانه ها