کد خبر: 649459
تاریخ انتشار :

تحلیل ویژه نامه نیوز / چرا دموکراتها از شکست در انتخابات ۲۰۲۲ هراسان هستند؟

بازی مرگ و زندگی برای بایدن

اکنون تضمینی برای بایدن و دموکراتها، در خصوص تبدیل شدن به سومین استثنای تاریخی در انتخابات میان دوره ای کنگره وجود ندارد.

بازی مرگ و زندگی برای بایدن
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست خارجی و بین الملل نامه نیوز : رئیس جمهور آمریکا هنوز به خوبی نمی داند چه سرنوشتی در انتظار وی و حزب متبوعش پس از برگزاری انتخابات میاندوره ای کنگره خواهد بود. بررسی داده های  ثبت‌شده از انتخابات های میان دوره ای برگزار شده طی یک قرن گذشته در آمریکا نشانن می دهد که حزب حاکم معمولا بخش قابل توجهی از کرسی های خود را در کنگرهاز دست خواهد داد. البته در این خصوص استثنائاتی نیز وجود داشته است. به عنوان مثال در سال 1998 و در دوران ریاست جمهوری بیل کلینتون و در سال 2002 ( دوران ریاست جمهوری بوش پسر) این قاعده نقض شد و حزب حاکم توانست برتری خود را کنگره حفظ کند. اما اکنون تضمینی برای بایدن و دموکراتها، در خصوص تبدیل شدن به سومین استثنای تاریخی در انتخابات میان دوره ای کنگره وجود ندارد.

افزایش نارضایتی های عمومی از بایدن و کنگره، بسیاری از تحلیلگران را بر آن ساخته است تا از اکنون، جمهوریخواهان را برنده انتخابات میان دوره ای سال 2022 میلادی قلمداد کنند.این در حالیست که کمتر از یکماه تا  آغاز رای گیری های درون حزبی دموکراتها و جمهوریخواهان بر سر انتخاب سناتور یا نماینده این دو حزب سنتی در ایالات مختلف آمریکا باقی مانده است. تا روز 13 سپتامبر( شهریور ماه ) نامزدهای نهایی دو حزب در انتخابات میاندوره ای  برای هر دو مجلس نمایندگان و سنا مشخص خواهد شد و در هشتم نوامبر( آبان ماه ) انتخابات میان دوره ای به صورت رسمی برگزار خواهد شد. 

انتخابات پیش رو جنبه ای حیثیتی برای سیاستمداران هر دو حزب آمریکا دارد. دموکراتها قصد دارند برتری نسبی خود را در کنگره حفظ کنند و جمهوریخواهان به رهبری ترامپ تلاش می کنند تا با پیروزی در انتخابات اثبات کنند که در انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 تقلبی بزرگ صورت گرفته است! فراتر از آن، برخی جمهوریخواهان نیز قصد دارند با کسب اکثریت مجلس سنا و نمایندگان، زمینه و بستر لازم را جهت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری 2024 فراهم سازند. 

ایندیپندنت در یکی از گزارشهای اخیر خود به بررسی وضعیت شکننده دموکراتها در انتخابات میان دوره ای آبان ماه امسال پرداخته است. بر اساس این گزارش، جو بایدن در حال حاضر محبوبیت چندانی بین آمریکایی‌­ها ندارد. مراکز نظرسنجی از ماه اوت به این سو، میزان محبوبیت چهل‌و‌ششمین رئیس‌جمهوری آمریکا را زیر ۵۰ درصد گزارش کرده­‌اند. این رقم در ماه گذشته میلادی به پایین‌­ترین میزان دوران ریاست جمهوری­ او رسید. در ۵ آوریل ۲۰۲۲، شرایط کمی به نفع او تغییر کرد و محبوبیتش بین رای‌دهنده­‌های آمریکایی، با ۳ درصد افزایش، به ۴۵ درصد رسید. غالب ناظرها بر این باورند که تورم کم‌سابقه در آمریکا و همچنین، سیاست خارجی دولت دموکراتها در قبال افغانستان و اوکراین  جزو عواملی محسوب می شوند  که به محبوبیت جو بایدن ضربه جدی وارد کرده‌ اند. 

اما به طور متوسط 50 تا 60 درصد از رای دهندگان آمریکایی اعلام کرده اند که هنوز تصمیم نهایی خود را جهت اینکه به چه کسی در انتخابات میان دوره ای رای خواهند داد ،اتخاذ نکرده اند.همین مسئله وضعیت غیر قابل پیش بینی و سختی را برای سیاستمداران دو حزب دموکرات و جمهوریخواه ایجاد کرده است. بدون شک هر نتیجه ای که در این انتخابات حاصل شود، مولد بحرانهای پایداری در حزب بازنده خواهد بود! اگر دموکراتها در انتخابات شکست بخورند، ممکن است سران حزب حاکم آمریکا از بایدن بخواهند تا قدرت را طی سالهای 2022 تا 2024 به کامالا هریس معاون خود واگذار کند و شرکت مجدد در رقابتهای انتخابات ریاست جمهوری سال 2024 را نیز به فراموشی بسپارد.این قاعده در خصوص جمهوریخواهان نیز صادق است. اگر آنها در انتخابات میاندوره ای نیز موفق به پیروزی در انتخابات نشوند، قطعا نوک پیکان انتقادات آنها متوجه دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا خواهد شد، کسی که وجود او منجر به ایجاد شکافی معنادار میان طرفداران حزب جمهوریخواه شده است. برخی جمهوریخواهان سنتی بارها اعلام کرده اند که حاضر به حمایت از تصمیمات ترامپ در حزب متبوع خود نخواهند بود و در انتخابات ریاست جمهوری سال 2024 نیز( در صورت نامزدی ترامپ) به رقیب دموکرات وی رای خواهند داد. 

دموکراتها در چنین شرایطی دست به چاره اندیشی زده اند. یکی از اقدامات آنها ، تنظیم طرحی ۳۰ میلیارد دلاری به‌منظور بالا بردن بودجه مقابله با جرم و جنایت بوده است. جمهوریخواهان طی سالهای گذشته و اخیر بارها دموکراتها را در خصوص اتخاذ رویکردی ملایم در مواجهه با جرم و جنایت متهم کرده اند. با این حال طرح اخیر دموکراتها، ممکن است به عاملی مهم جهت تثبیت اکثریت نسبی آنها در مجلس نمایندگان و سنا تبدیل شود. در این میان، نتایج انتخابات مجلس سنا به مراتب برای دموکراتها از اهمیت بیشتری برخوردار است زیرا تصمیمات کلان و تعیین کننده حوزه داخلی و خارجی آمریکا در این مجلس صد نفره گرفته می شود. دموکراتها هنوز فراموش نکرده اند که باراک اوباما رئیس جمهور اسبق آمریکا علی رغم محبوبیت عمومی، نتوانست موجیات پیروزی حزب دموکرات را در دو انتخابات میان دوره ای کنگره( سالهای 2010 و و2014 ) فراهم آورد و در نهایت، جمهوریخواهان توانستند در این دو آوردگاه انتخاباتی پیروز شوند. امکان تکرار این ماجرا در دوران ریاست جمهوری بایدن نیز اندک نیست! 


 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها