کد خبر: 649663
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/ گفت‌وگوی «نامه‌نیوز» با علی‌محمد نمازی

پیش‌بینی می‌کردم در انتخابات 1402 نظارت استصوابی در کار نباشد

علی‌محمد نمازی گفت: اگر به هر دلیلی در ادامه مسیر بازهم شاهد همان شیوه‌ای باشیم که در دو انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 و مجلس98 در جریان بود، اعتماد عمومی بیش از پیش مخدوش می‌شود و حتما شاهد ریزش آرائی وسیع‌تر دو انتخابات مذکور خواهیم بود.

پیش‌بینی می‌کردم در انتخابات 1402 نظارت استصوابی در کار نباشد
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه‌نیوز: گرچه هنوز زود است که درباره انتخابات مجلس دوازدهم در سال1402 سخن بگوییم اما به دلیل شرایط خاصی که در انتخابات مجلس یازدهم و البته انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم شاهد بودیم، شاید بد نباشد از حالا با فعالان سیاسی یک پرسش مهم را در میان گذاشت؛ آنکه برای ترمیم اعتماد عمومی و بازگردان مردم به صندوق‌های رأی چه باید کرد؟

علی‌محمد نمازی، فعال و تحلیلگر سیاسی درباره این موضوع به «نامه‌نیوز» گفت: «حاکمیت، احزاب و مردم باید یک تغییر جهت کلی بدهند و پیش از همه حاکمیت باید فضای انتخابات را باز کند تا احزاب و مردم بتوانند حق انتخاب‌شدن و انتخاب‌کردن داشته باشند. واقعیت این است که نظارت استصوابی باعث شده است که عملا امکان برگزاری یک انتخابات رقابتی وجود نداشته باشد و هرچه از انتخابات مجلس چهارم جلو آمدیم فضا بسته‌وبسته‌تر هم شد تا امروز که عملا انتخابات به معنای واقعی آن وجود ندارد».

او ادامه داد: «در انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 مشاهده کردیم که تعداد بسیار زیادی از نامزدها ردصلاحیت شدند و این موضوع حتما وجه جمهوریت نظام را مخدوش می‌کند. هرچند انتخابات در ایران یک مشکل زیربنایی هم دارد و آن نبود کارکرد حزبی در انتخابات است. در نظام‌های دموکراتیک دنیا احزاب عامل اِعمال جمهوریت از طریق صندوق‌های رأی هستند که در نهایت چرخش قدرت به وجود می‌آید. حزب زیاد داریم اما کارکرد حزبی نداریم».

این فعال سیاسی همچنین بیان کرد: «من پیش‌بینی می‌کردم که در سال1402 نظارت استصوابی اِعمال نشود اما با تعریفی که از دولت و مجلس ارائه شد، از این پیش‌بینی برگشتم و نگران شدم که گویا قرار است روند ردصلاحیت‌ها ادامه یابد».

او همچنین درباره ضرورت تحول در نظام حزبی ایران تصریح کرد: «احزاب هر یک از جناح‌های سیاسی باید دور هم جمع شوند و همه آنها به دو الی چهار حزب فراگیر تبدیل شوند تا مردم به خروجی احزاب اعتماد پیدا کنند. احزاب باید به سرعت به شرایط کنونی که دهه‌ها حزب بی‌اثر وجود دارد، پایان دهند. گرچه در هر انتخابات میان احزاب ائتلاف می‌شود اما این که کارکرد حزبی نیست».

او درباره آنچه مردم باید در دستور کار داشته باشند، خاطرنشان کرد: «مردم هم برای به دست‌آوردن انتخاباتی رقابتی باید تلاش خود را به کار بگیرند. آنها می‌توانند با نوشتن نامه به مراجع ذی‌صلاح، ارائه نقد و نظر در فضای مجازی و مطبوعات به حاکمیت یادآوری کنند که قرار بود انتخابات رقابتی باشد. به هر حال اگر به هر دلیلی در ادامه مسیر بازهم شاهد همان شیوه‌ای باشیم که در دو انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 و مجلس98 در جریان بود، اعتماد عمومی بیش از پیش مخدوش می‌شود و حتما شاهد ریزش آرائی وسیع‌تر دو انتخابات مذکور خواهیم بود».

این عضو حزب کارگزاران سازندگی درباره یکدست‌شدن قوا هم مطرح کرد: «زمانی می‌گفتند با روی کارآمدن نیروهای انقلابی در مجلس و دولت و در نهایت یک‌دست‌شدن حاکمیت جلوی موازی‌کاری گرفته می‌شود و مدیریت منسجمی به وجود می‌آید اما دیدیم که چنین نشد و اتفاقا مشاهده می‌کنیم که هیچ معیاری بهبود نداشته است و تورم هر روز افزایش می‌یابد و امور مردم سامان پیدا نکرده است. این شرایط ناشی از رقابتی‌نبودن انتخابات است».

نمازی در پایان در پاسخ به این پرسش که چه‌قدر این احتمال وجود دارد که انتخابات ریاست‌جمهوری حذف و بعد از شاهد نظام پارلمانی باشیم، گفت: «من تصور می‌کنم همه کشورها از جمله ایران ناچارند به سمت دموکراسی حرکت کنند زیرا تجربه نشان داده است کشورهایی که از مردم‌سالاری دور هستند، نمی‌توانند به درستی اداره شوند. بنابراین عقب‌گرد نخواهیم داشت و بسیار بعید است نظام ریاستی به پارلمانی تغییر حالت دهد زیرا در آن صورت وجه جمهوریت بیش از پیش تضعیف می‌شود».

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها