کد خبر: 650033
تاریخ انتشار :

حمله به مراکز هسته‌ای، جنگ با حزب الله یا فعالیت مخفیانه | نقشه جدید اسرائیل در صورت شکست مذاکرات

برخی تحلیلگران صهیونیست معتقدند در صورت شکست مذاکرات وین، اسرائیل به گزینه نظامی روی می آورد اما برخی دیگر معتقدند اسرائیل جرأت جنگ با ایران را ندارد و فعالیت مخفیانه خود را ادامه خواهد داد.

حمله به مراکز هسته‌ای، جنگ با حزب الله یا فعالیت مخفیانه | نقشه جدید اسرائیل در صورت شکست مذاکرات
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

در حالیکه مذاکرات وین مدتی است متوقف شده، برخی برآنند که مشخص نیست آینده این مذاکرات چه می شود. مساله خروج نام سپاه پاسداران از لیست گروه های تروریستی توسط آمریکا و دولت بایدن هم اکنون یکی از مهم ترین چالش های مربوط به مذاکرات است.

در این بین رسانه های عمدتا صهیونیستی در مورد فردای پایان مذاکرات، گمانه زنی های مختلفی می کنند. پایگاه صهیونیستی JNS در تحلیلی به موضوع برنامه اسرائیل در صورت به بن بست خوردن مذاکرات وین و لغو همیشگی برجام پرداخته است.

نقشه دوم اسرائیل چیست؟

نویسنده و تحلیلگر پایگاه JNS در پی این پرسش است که طرح دوم (Plan B) اسرائیل در صورت به سرانجام نرسیدن مذاکرات چیست؟ این پایگاه اسرائیلی نظرات برخی تحلیلگران اسرائیلی را ذکر می کند. در میان تحلیلگران دو نظر بیش از سایرین قابل توجه است. در یک سو تندروهایی هستند که معتقدند در صورت عدم توافق ایران و ایالات متحده، اسرائیل خود وارد میدان می شود و طرح دومش علیه ایران، فعالیت نظامی علیه این کشور است. در میان این تحلیلگران، افرایم اینبار (Efraim Inbar)، رئیس بخش استراتژی و امنیت موسسه اورشلیم قرار دارد. اینبار مدعی است بسیاری معتقدند اسرائیل باید با آمریکا همراه باشد اما آمریکا هیچ طرح و نقشه ای برای توقف ایران ندارد؛ همانطور که هیچ طرح و نقشه ای برای توقف روسیه در اوکراین نداشته است.

حمله به مراکز هسته ای یا جنگ با حزب الله؟

 افرایم اینبار معتقد است در صورت به سرانجام نرسیدن مذاکرات و ادامه فعالیت هسته ای ایران، اسرائیل باید به مراکز حساس و هسته ای ایران حمله نظامی داشته باشد. البته اینبار خود می داند که این کار عملا نشدنی است؛ چرا که اسرائیل توسط متحدان ایران محاصره شده است و این متحدان در صورت اقدام اسرائیل علیه ایران، سرزمین های اشغالی را بمباران خواهند کرد. اینبار معتقد است در میان متحدین ایران، حزب الله از سایرین قدرتمندتر و مهم تر است و به همین علت رژیم صهیونیستی پیش از هر اقدامی باید حزب الله را متوقف کند. از نظر تحلیلگر اسرائیلی، لازمه این اقدام ورود به جنگی جدی و همه جانبه با حزب الله است. از این رو، اینبار مدعی است اگر برجام به سرانجام نرسد، اسرائیل با حزب الله وارد جنگ خواهد شد.

چرا اسرائیل نمی تواند به مراکز هسته ای ایران حمله کند؟

در مقابل این تحلیل، گروهی دیگر از تحلیلگران عقیده ای دیگر دارند. راز زیمت (Raz Zimmt)، کارشناس مسائل ایران در موسسه مطالعات امنیت ملی (INSS)، معتقد است عقاید و تحلیل های افرایم اینبار به شدت غیرواقعی و خطرناک است. زیمت تاکید دارد که اسرائیل در شرایط فعلی به هیچ وجه قادر نیست با ایران وارد جنگ شود و این گزینه از همین حالا از روی میز برداشته شده است. زیمت معتقد است ارسال صدها موشک به سمت ایران برای بمباران مراکز هسته ای این کشور حتی روی کاغذ هم ممکن نیست و این باور و تحلیل به شدت غیرواقعی است.

 زیمت می گوید برای حمله به تاسیسات هسته ای ایران، اسرائیل باید سه چیز به دست آورد:  اول، توانایی نظامی برای حمله به مراکز هسته ای. دوم، کسب مجوز از آمریکا و رضایت دولت بایدن  و سوم، کسب تضمین برای موفقیت آمیز بودن عملیات. زیمت معتقد است اسرائیل قادر نیست این سه شاخص را کسب کند و به همین دلیل، حمله نظامی به ایران و مراکز هسته ای این کشور کان لم یکن است.

فعالیت مخفیانه؛ طرح اسرائیل بعد از پایان مذاکرات

تحلیلگر اسرائیلی در مصاحبه خود با JNS می گوید در صورت به سرانجام نرسیدن برجام، اسرائیل باید «فعالیت مخفیانه» خود را ادامه دهد و به هیچ وجه به صورت عیان و علنی علیه ایران فعالیت نکند. به گفته زیمت و بر اساس ادعایش، نتیجه نهایی این است که اگر توافقی حاصل نشود و بازگشتی به برجام وجود نداشته باشد تا زمانی که ایران هیچ کار خارق‌العاده‌ای (مانند غنی‌سازی اورانیوم تا 90 درصد یا تجدید پروژه تسلیحاتی خود) انجام ندهد، «تنها کاری که اسرائیل می‌ تواند انجام دهد، ادامه فعالیت مخفیانه (covert activity) خود است.»

منبع: خبر فوری

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها