کد خبر: 650083
تاریخ انتشار :

رزمایش مهم چین همزمان با سفر مقامات آمریکایی به تایوان + جزئیات

چین امروز جمعه و همزمان با سفر یک هیات از قانونگذاران کنگره آمریکا به جزیره تایوان به منظور نشان دادن حمایتشان از تایوان، مانورهایی نظامی را در اطراف این جزیره اجرا کرده است؛ همزمان پکن این قانونگذاران را به افزایش تنش با دست زدن به سفری "تحریک آمیز" متهم کرد.

رزمایش مهم چین همزمان با سفر مقامات آمریکایی به تایوان + جزئیات
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه‌نیوز، به نقل از خبرگزاری رویترز، فرماندهی حوزه شرقی ارتش آزادیبخش خلق چین در بیانیه‌ای که همزمان با برگزاری کنفرانسی خبری از سوی قانونگذاران مذکور در تایپه منتشر کرد، گفت: ارتش چین ناوچه‌ها، بمب افکن‌ها و هواپیماهای جنگی را به دریای چین شرقی و منطقه اطراف تایوان اعزام کرد.

این بیانیه بدون اشاره به حضور هیات آمریکایی در تایوان گفت: این عملیات در پاسخ به فرستادن مکرر سیگنال‌های اشتباه در مدت اخیر از سوی آمریکا در مورد موضوع تایوان برگزار شده است.

در این بیانیه آمده است: "اقدامات و ترفندهای بد آمریکا کاملاً بیهوده و بسیار خطرناک هستند. کسانی که با آتش بازی می‌کنند خود را می‌سوزانند."

وزارت دفاع چین هم در بیانیه‌ای جداگانه اعلام کرد که سفر این نمایندگان آمریکایی "عمداً تحریک‌آمیز" بوده و "به تشدید هر چه بیشتر تنش در تنگه تایوان منجر شده است."

تایوان منبع مکرر تنش بین پکن و واشنگتن بوده است.

لیندسی گراهام، سناتور جمهوری خواه آمریکایی در جریان سفر مذکور به تسای اینگ ون، رئیس جمهور تایوان گفت که جنگ در اوکراین و رفتار تحریک آمیز چین، آراء آمریکایی‌ها را به گونه‌ای متحد کرده که قبلا نظیرش دیده نشده بود.

او اظهار کرد: رها کردن تایوان به معنای کنار گذاشتن دموکراسی و آزادی است. در دنیا واکنشی شدید نسبت به قانون شکنی و افراد بد وجود دارد.

سناتور باب منندز، رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا هم گفت که  تایوان به عنوان یک کانون فناوری "کشوری با اهمیت جهانی" است و امنیت آن پیامدهایی برای جهان دارد.

گروه شش نفره‌ای از قانونگذاران برآمده از هر دو حزب اصلی آمریکا در سفر دو روزه ای از پیش اعلام نشده روز پنجشنبه وارد تایوان شدند.

چنین سفرهایی و اشاره به تایوان به عنوان یک "کشور"، همواره پکن را خشمگین کرده در حالی که چین  هر گونه صحبت از تایوان به عنوان یک کشور را رد می‌کند و این جزیره را یکی از استان‌های خود می‌داند.

منندز اذعان کرد که دولت چین از سفر این هیات "بسیار ناراضی" است اما گفت که این امر مانع حمایت این گروه  از تایوان نمی شود.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها