کد خبر: 650220
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/گفتگوی نامه‌نیوز با قاسم محبعلی

ایران و آمریکا انگیزه‌ای برای ادامه مذاکره ندارند

تحلیلگر مسائل سیاست خارجی گفت: فعلا انگیزه ای در ایران و آمریکا برای بازگشت به مذاکرات به چشم نمی خورد.

ایران و آمریکا انگیزه‌ای برای ادامه مذاکره ندارند
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه‌نیوز: یک منبع نزدیک به مذاکرات گفت که دولت بایدن ظاهراً تصمیم گرفته است که در مقابل پیشنهاد ایران، پیشنهاد جدیدی را که حاوی ایده‌هایی برای چگونگی حل و فصل آخرین موضوعات باقی مانده برای احیای برجام است، به تهران ارسال نکند.

قاسم محبعلی در گفتگو با نامه‌نیوز درباره آینده مذاکرات وین گفت: مذاکرات وین فعلا متوقف و معلق است. با شروع جنگ اوکراین، طرف های غربی قدری برای دستیابی به نتیجه عجله داشتند اما با گذشت زمان وقتی مشخص شد شانسی برای پیروزی روسیه به چشم نمی خورد و رشد قیمت نفت نیز کنترل شد، اروپایی ها علاقه ای به پیگیری مذاکرات ندارند.

وی افزود: غربی ها بیشتر تمرکزشان را بر موضوع مناقشه روسیه و اوکراین گذاشته اند و فعلا تحولات خاورمیانه برای شان چندان اهمیت ندارد. ضمن آنکه دوره اجرای برجام نیز در سال 2023 یعنی کمتر از یک سال و نیم دیگر به پایان می رسد بنابراین احیای یک توافقی که مدت کوتاهی تا پایان آن زمان باقی است در اولویت غرب قرار ندارد.

تحلیلگر مسائل سیاست خارجی یادآور شد: اروپایی ها و آمریکایی ها در حال حاضر ترجیح می دهند، منتظر بمانند تا مشخص شود روند تحولات به چه سمتی میل می کند. از طرفی با توجه به افزایش قیمت نفت در بازار جهانی و گشایش هایی در فروش نفت ایران، درآمد دولت سیزدهم افزایش پیدا کرد و قدری از فشارهای اقتصادی کاسته شده است بنابراین قابل پیش بینی نیست که تعلیق مذاکرات تا چه زمانی ادامه پیدا کند.

وی با بیان اینکه آمریکایی ها فعلا علاقه ای به پیگیری مذاکرات وین ندارند، افزود: ایران در ابتدا گمان می کرد که در اوکراین وضعیت به نفع روسیه جلو می رود و این عاملی خواهد شد که غربی ها امتیازهای بیشتر برای احیای برجام بدهند، لذا تهران سطح توقعات خودش را بالا برد اما معادلات در اوکراین به نفع خواست آمریکا تغییر کرد و این مسئله سبب شد که آمریکایی ها تمایلی به دادن امتیازهای بیشتر به تهران نداشته باشند.

محبعلی با اشاره به درخواست ایران برای حذف سپاه از لیست گروه های تروریستی و تحت تحریم آمریکا اظهار کرد: اگر دولت سیزدهم بخواهد از این خواسته عقب نشینی کند، امکان دارد در داخل ایران با مشکلاتی مواجه شود و اگر هم از این خواسته عقب نشینی نکند، مذاکرات در همین سطح معلق می ماند. در مجموع فعلا انگیزه ای در ایران و آمریکا برای بازگشت به مذاکرات به چشم نمی خورد.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها