کد خبر: 650283
تاریخ انتشار :

همسان سازی حقوق بازنشستگان | حقوق بازنشستگان

آخرین جزییات از همسان سازی حقوق بازنشستگان | زمان اجرای همسان سازی حقوق بازنشستگان

وحید شقاقی شهری کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به اینکه درحالی که باید حقوق بازنشستگان از کارمندان بیشتر باشد، به دلیل نیاز‌های که دارند، گفت: دریافتی آن‌ها بسیار کمتر از کارمندان فعلی است.

آخرین جزییات از همسان سازی حقوق بازنشستگان | زمان اجرای همسان سازی حقوق بازنشستگان
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

بر اساس تصمیم همسان سازی حقوق بازنشستگان، حقوق بازنشسته به ۹۰ درصد میانگین حقوق شاغلین هم‌تراز افزایش می‌یابد که تغییری نسبتا قابل توجه در حقوق بازنشستگان به حساب می‌آید.مبنای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان پرداخت ۳۰ ساله حق بیمه است که دوره کامل پرداخت حق بیمه به حساب می‌آید. در همسان سازی حقوق بازنشستگان اگر بازنشسته‌ای دوره اشتغال او بیشتر از ۳۰ سال بوده و بیش از ۳۰ سال حق بیمه پرداخت کرده باشد به ازای هر سال پرداخت حق بیمه بیش از ۳۰ سال، ۲.۵ درصد بر میزان افزایش حقوق بازنشسته افزوده می‌شود. به همین ترتیب با اجرای طرح همسان سازی حقوق بازنشستگان میزان افزایش حقوق بازنشستگان با پرداخت حق بیمه‌ای کمتر از دوره ۳۰ ساله به ازای هر سال کمتر، ۲.۵ درصد کمتر خواهد بود. در ادامه آخرین جزییات از همسان سازی حقوق بازنشستگان را می خوانید.

همسان سازی حقوق بازنشستگان

حمید حاجی‌اسماعیلی کارشناس مسائل اقتصادی گفت: در سال گذشته یک مرحله از همسان‌سازی حقوق بازنشستگان انجام شد، اما این مسئله برای کسانیکه درسطح پایین درآمدی هستند، تاثیر چندانی نداشت، به طوریکه اکنون بسیاری از مستمری‌بگیران تامین اجتماعی چهار و زیر چهار میلیون تومان دریافتی دارند که این موضوع به هیچ عنوان نمی‌تواند، مشکلی از بازنشستگان حل کند. این در حالیست افرادی که دریافتی بالایی داشتند، این طرح برای آن‌ها تاثیر زیادی داشت و حقوق آن‌ها با افزایش قابل توجهی روبرو شد.

به گفته کارشناسان اقتصادی در حال حاضر به دلیل وضعیت وخیمی که بر صندوق‌های بازنشستگی کشور و لشگری حاکم است، این صندوق‌ها بدون حمایت دولت نمی‌توانند به حیات خود ادامه دهند، در این رابطه دولت در بودجه سال آینده مبلغ ۲۰۰ هزار میلیارد تومان به این صندوق‌های اختصاص داده، این در حالی است که این روند باید اصلاح شود، زیرا ادامه فعالیت صندوق‌های بازنشستگی با وضعیت فعلی تبعات بسیاری را به دنبال دارد.

وحید شقاقی شهری کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به اینکه درحالی که باید حقوق بازنشستگان از کارمندان بیشتر باشد،  به دلیل نیاز‌های که دارند، به فرارو گفت: دریافتی آن‌ها بسیار کمتر از کارمندان فعلی است، به عنوان مثال در حال حاضر معلمان خواستار افزایش حقوق خود هستند در صورتی که بازنشستگان آموزش و پرورش نیز با مشکلات بیشتری نسبت به معلمان امروزی دست و پنجه نرم می‌کنند بنابراین در صورتی که قرار باشد حقوق معلمان اضافه شود، حقوق بازنشستگان فرهنگی نیز باید بالا برود.

این استاد دانشگاه اظهار داشت: در این راستا باید ضریب حقوق بازنشستگان بیشتر از کارمندان به عنوان مثال ۱.۵ باشد یعنی اگر حقوق کارمند ۱۰ میلیون تومان است باید حقوق بازنشسته حدود ۱۵ میلیون تومان باشد، زیرا خرج بازنشسته بیشتر است، هزینه‌های سلامت و درمان، تفریح و سفر وخرج‌های روزمره آن‌ها سبب می‌شود که هزینه هایشان بالا رود، این درحالی است که بازنشستگان تنها حقوق می‌گیرند، اما کارمندان علاوه بر حقوق، پاداش، اضافه‌کار، مزایا، حق عائله و دیگر دریافتی‌ها را دارند، بنابراین در این رابطه باید این اقدامات صورت گیرد تا شاهد همسان سازی حقوق بازنشستگان باشیم.

حمید حاجی‌اسماعیلی کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به مشکلات پیشروی بازنشستگان و مستمری بگیران در سال ۱۴۰۱ گفت: این قشر از جامعه در حال حاضر با مشکلات معیشتی شدیدی با توجه به افزایش قیمت‌ها در بازار روبرو هستند، از سویی بنا بود دولت با همسان‌سازی مستمری‌ها و حقوق بازنشستگان کشوری و لشگری به وضع اقتصادی آن‌ها رسیدگی کند، اما متاسفانه این اتفاق در عمل رخ نداد.

وی افزود: در سال گذشته یک مرحله از همسان‌سازی حقوق بازنشستگان انجام شد، اما این مسئله برای کسانی که درسطح پایین درآمدی هستند، تاثیر چندانی نداشت، به طوریکه اکنون بسیاری از مستمری‌بگیران تامین اجتماعی چهار و زیر چهار میلیون تومان دریافتی دارند که این موضوع به هیچ عنوان نمی‌تواند، مشکلی از بازنشستگان حل کند. افرادی که دریافتی بالایی داشتند، این طرح برای آن‌ها تاثیر زیادی داشت و حقوق آن‌ها با افزایش قابل توجهی روبرو شد.

حاجی‌اسماعیلی اظهار داشت: اما در مقابل طرح همسان‌سازی نتوانست، انتظارات بازنشستگان را برآورده سازد، در حال حاضر این قشر از جامعه با مشکلات بسیار زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند و با توجه به سن آن‌ها هزینه‌های سلامتی زیادی متوجه آن‌ها است، ولی به دلیل افزایش تورم افسار گسیخته‌ای که در جامعه وجود دارد، خیل عظیمی از بازنشستگان و مستمری بگیران با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند.

این عضو اسبق شورای عالی کار با اشاره به توقعات قشر بازنشسته، بیان داشت: با توجه به اینکه این عزیزان ۳۰ سال کار می‌کند، در مقابل نیز توقع دارند، در ایام بازنشستگی دولت به وضعیت آن‌ها رسیدگی کند، اما متاسفانه با اجرای طرح همسان‌سازی و با افزایش میزان مستمری، جبران تورم سر به فلک کشیده برای بازنشستگان نشده و سفره آن‌ها هر سال کوچکتر از گذشته شده و بسیاری از آن‌ها در تامین کالا‌های اساسی و مایجتاج ضروری خود با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کنند.

وی با اشاره به وضعیت وخیم صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشکری، اضافه کرد: در حال حاضر دولت در بودجه سالیانه مبلغ هنگفتی را برای حمایت از صندوق‌های بازنشستگی در نظر می‌گیرد، به طوریکه اگر حمایت دولت نباشد، با توجه به وضعیت وخیم آن‌ها این صندوق با خطر ورشکستگی روبرو هستند.

حاجی‌اسماعیلی ادامه داد: در مورد صندوق تامین اجتماعی نیز مشکلات به طریق دیگری وجود دارد، در حالی که بر اساس اساسنامه، صندوق تامین اجتماعی متعلق به کارگران است و دولت نباید در امور این صندوق دخالت کنیم، شاهد هستیم دولت‌های مختلف با انتخاب مدیران و سیاست‌گذاری‌هایی که انجام می‌دهند، عملا هزینه زیادی را بر دوش کارگران می‌گذارند، این در حالی است که صندوق تامین اجتماعی از بودجه عمومی کشور بهره نمی‌برد، اما متاسفانه با اقداماتی که در این زمینه انجام می‌شود، حقوق کارگران نادیده گرفته می‌شود.

وی با بیان اینکه دولت باید صندوق تامین اجتماعی را به تشکل‌های صنفی کارگری واگذار کند، خاطرنشان کرد: در این راستا کارگران خود باید بتوانند مدیریت صندوق بیمه اجتماعی را بر عهده بگیرند، زیرا کارگران منابع مالی این صندوق را تامین می‌کنند و طبیعتا نیز باید منافع کارگران در صندوق تامین اجتماعی حرف اول و آخر را بزند، اما متاسفانه چنین چیزی در عمل رخ نمی‌دهد.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    Markets

    دیگر رسانه ها