کد خبر: 650333
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/ گفت‌وگوی «نامه‌نیوز» با ناصر ایمانی

اختلاف‌نظرهای دولت و مجلس کاملا طبیعی است

ایمانی اختلاف‌نظرهای اخیر بین دولت و مجلس را کاملا طبیعی و حتی نشانه حساسیت مجلس می‌داند. او معتقد است که همسویی سیاسی باعث کاهش دقت مجلس نشده و این قابل تقدیر است.

اختلاف‌نظرهای دولت و مجلس کاملا طبیعی است
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه نیوز - از آنجایی که دولت و مجلس در ماه‌های اخیر با وجود همه حرف‌های قشنگی که درباره تعامل و همکاری با هم می‌زنند، در مواردی سعی کرده مسئولیت تصمیمات مهم را به گردن هم اندازند، این گمانه تقویت شده که در آستانه یک سالگی دولت سیزدهم با بروز اختلافات جدی بین دو قوه مقننه و مجریه مواجه باشیم و همسویی سیاسی آنها نیز مانع از ایجاد چنین شرایطی نباشد.

برخی از سیاسی اما اتفاقات اخیر مثل تعامل دو قوه در قضیه حذف ارز ترجیحی، ساماندهی فضای مجازی و حتی این ماجرای پتروشیمی میانکاله که هر یک حکم هشداری جدی را دارد، نادیده گرفته و اصرار دارند که آنچه بین دو قوه می‌گذرد کاملا عادی و طبیعی است. 

ناصر ایمانی، فعال سیاسی اصولگرا در همین گروه جای می‌گیرد که حتی معتقد است رویکرد مجلس در قبال دولت جای تقدیر هم دارد. او در گفت‌وگو با «نامه نیوز» وجود اختلاف نظر بین مجلس و دولت را خیلی طبیعی دانست و گفت: «قرار نیست که چون دو قوه از نظر سیاسی همسو هستند در همه موارد با هم هم‌نظر باشند».

وی حتی زیاد شدن زمزمه استیضاح برخی وزرا را نیز جدی نگرفت و گفت: «همسویی سیاسی دولت و مجلس دلیل این نیست که  مثلا اگر رییس‌جمهور یک وزیر را برکنار نکرد، مجلس هم او را استیضاح نکند».

ایمانی البته وجود اختلاف نظر بین دولت و مجلس را تایید می‌کند. او دلیل بیشتر شدن اختلافات در هفته‌های اخیر را این می‌داند که عموما مجالس به دولتی که تازه شروع به کار می‌کند، چند ماهی فرصت می‌دهد و بعد بر اساس لوایحی که ارائه می‌شود یا اقداماتی که دولت می‌کند و عملکرد وزرا شروع به استفاده از ابزارهای نظاراتی خود می‌کنند.

این فعال سیاسی اصلولگرا با تاکید بر اینکه روابط دولت سیزدهم و مجلس یازدهم نیز در همین چارچوب است، گفت: «به نظر من اتفاق خاصی نیفتاده و روابط دولت و مجلس در شرایطی است که کاملا قابل پیش‌بینی بود. صرف نظر از اینکه مجلس و دولت چقدر توانمندی دارند، وضعیت فعلی کاملا عادی و طبیعی است. هر مجلس و دولت دیگری هم که بود همین شرایط را شاهد بودیم چون همسویی سیاسی به معنی این نیست که با هم اختلاف‌نظر نداشته باشند.»

وی این موضوع که دولت و مجلس در مواردی مثل حذف ارزترجیحی سعی دارند که مسئولیت تصمیم گیری را به گردن هم اندازند، رد کرد و گفت: «اگر قرار به بررسی جزئیات باشد باید این را گفت که مثلا درباره حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، تصمیم‌گیری درباره قیمت ارز همیشه برعهده دولت بوده است و مجلس در این باره ورود نمی‌کند. آنچه دولت می‌خواست مجوز بگیرد این بود که اگر تصمیم به تغییر قیمت ارز گرفت، اضافه درآمد حاصل شده چگونه مصرف شود.»

ایمانی در عین حال وجود اختلاف نظرهای جدی بین دولت و مجلس به خصوص درباره عملکرد برخی وزرا را تایید کرد و گفت: «مجلس درباره عملکرد برخی وزرا مجلس نقد دارد و ممکن است که دست به استیضاح بزند. درحالی که دولت با آنها مشکلی ندارد و برکنار نکرده است. به نظر من روابط فعلی دولت و مجلس کاملا طبیعی و حتی قابل تقدیر است. به هرحال اگر مجلس قصد لاپوشانی اشکالات کار دولت را داشت یا برعکس؛ این بود که مشکل داشت. اکنون اما مجلس درست یا غلط نسبت به اقدامات دولت و مدیران دولتی عکس‌العمل نشان می‌دهد و این خیلی خوب است و ثابت می‌کند که مجلس با وجود همسو بودن با دولت، استقلال خود را نشان می‌دهد و بر اساس آن نسبت به اقدامات دولت عکس‌العمل نشان می‌دهد.»

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها