کد خبر: 650412
تاریخ انتشار :

سهام عدالت | فروش سهام عدالت | سود سهام عدالت

خبر خوش برای جاماندگان سهام عدالت | عیدی مجلس به جاماندگان سهام عدالت

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس، گفت: پیش‌بینی ما این است که امسال با هماهنگی دولت بتوانیم حداقل کار واگذاری سهام عدالت به ۵۰ درصد از این جمعیت ۱۸ تا ۲۰ میلیون نفری مشمولین را پوشش دهیم.

خبر خوش برای جاماندگان سهام عدالت | عیدی مجلس به جاماندگان سهام عدالت
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

سهام عدالت گونه‌ای یارانه است که بنابر نظر دولت نهم (ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد)، از طریق شرکت‌های تعاونی عدالت استانی به مشمولان آن واگذار شد.در اواسط دهه ۱۳۸۰ دولت سهام خود را در ۴۹ شرکت بین مردم تقسیم کرد که با این کار بیش از ۴۹ میلیون نفر از جمعیت کشور مشمول دریافت سهام عدالت شدند. دولت، هدف از عرضه سهام عدالت را گسترش سهم بخش تعاون در اقتصاد ایران اعلام کرد. بنابر طرح سهام عدالت، بخشی از سهام شرکت‌های دولتی معین، به قشرهای کم‌درآمدتر فروخته می‌شود.در ادامه آخرین خبر از سهام عدالت را می خوانیم.

محمدرضا پورابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ، در رابطه با آخرین وضعیت پیگیری مساله تخصیص سهام به جاماندگان سهام عدالت، گفت: خوشبختانه کاری که ما در کمیسیون اقتصادی شروع و بررسی کرده بودیم، با هماهنگی که با دولت انجام شد به ثمر نشست و در نهایت به عنوان یک حکم در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ این مسأله آمد و دولت مکلف شد که به جاماندگان سهام عدالت، سهام واگذار کند.

وی ادامه داد: قرار است آیین‌نامه اجرایی هم هرچه سریع‌تر تهیه شود و ضوابط و دستورالعمل‌های مربوطه را هم وزارت اقتصاد تدوین کند تا ان‌شاءالله روند واگذاری در سال جدید هرچه زودتر آغاز شود.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس همچنین عنوان کرد: پیشنهاد ما این است که این کار بر اساس اولویت‌بندی انجام شود و اولویت هم با افراد تحت پوشش سازمان‌های حمایتی مانند کمیته امداد امام خمینی، سازمان بهزیستی و رزمندگان معسر و این‌هاست.

پورابراهیمی در رابطه با آمار و ارقام اجرای این مصوبه گفت: در کشور بین ۱۸ تا ۲۰ میلیون نفر از جمعیت ما اکنون افرادی هستند که مشمول سهام عدالت بودند و یا می‌توانند باشند اما آن را دریافت نکردند که دولت باید به این افراد سهام عدالت واگذار کند.

وی ادامه داد: از نظر گروه‌های جمعیتی هم تقریبا ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر افراد تحت پوشش کمیته امداد، ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر افراد تحت پوشش بهزیستی هستند و سایر گروه‌های جمعیتی نیز مشمول این مصوبه هستند.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس، اظهار داشت: پیش‌بینی ما این است که امسال با هماهنگی دولت بتوانیم حداقل کار واگذاری سهام به ۵۰ درصد از این جمعیت ۱۸ تا ۲۰ میلیون نفری مشمولان را پوشش دهیم.

ارزش سهام عدالت

بنابر آخرین آمارها، حدود ۲۰ میلیون نفر از افراد جامعه که واجد دریافت سهام عدالت هستند، به هر دلیلی جامانده‌اند و این سهام به آنها واگذار نشده است. همچنین،  حدود دو میلیون و ۳۰۰هزار نفر از افراد تحت پوشش کمیته امداد و بیش از یک میلیون و ۳۰۰هزار نفر از افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی، فاقد سهام عدالت هستند و این افراد نیز باید تعیین تکلیف شوند.

به گفته محمدرضا پورابراهیمی، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، برآورد این است حدود ۲۰ میلیون نفر در کشور سهام عدالت ندارند که در کمیسیون اقتصادی، طرح را تصویب کردیم و بر این اساس اشخاصی که مشمول محسوب شوند، سهام عدالت دریافت کنند.

وی افزود: بنده به رییس جمهور نامه دادم و توافقات اولیه انجام و در بودجه امسال تصویب شد. دولت باید کلیات را بپذیرد و آیین نامه اجرایی بنویسد. همچنین سامانه ثبت‌نامی ایجاد شود تا همه اقشار واجد شرایط، ثبت‌نام نمایند و فکر می‌کنم تا اردیبهشت ماه، بانک اطلاعاتی مورد نیاز را کامل کنیم و بخش عمده‌ای از واگذاری در سال جاری انجام خواهد شد.

به گفته وی، آغاز واگذاری سهام عدالت به جاماندگان در سال جاری، در دستور کار است که از خردادماه فراخوان واگذاری سهام به این مشمولان انجام می‌شود.

به گفته شجاعی، رییس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی نیز، از پیگیری ثبت‌نام مشمولان جدید سهام عدالت در کمیسیون اقتصادی مجلس خبر داد و گفت: موضوع ثبت‌نام از مشمولان جدید توسط کمیسیون اقتصادی مجلس در حال پیگیری است و باید منتظر ماند و دید خروجی تصمیمات نمایندگان در این کمیسیون چیست و تحت چه شرایطی و در چه زمانی ثبت‌نام از مشمولان جدید و جاماندگان سهام عدالت صورت می‌گیرد. در صورتی که کار ثبت‌نام از سهامداران عدالت به ثمر برسد و آغاز شود، بدون شک اعضای جدید کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی که سهام عدالت ندارند، باید در اولویت دریافت این سهام قرار گیرند.

پیش از این دولت دوازدهم اعلام کرده بود که سهامی برای اعطا به جاماندگان سهام عدالت ندارد، اما به گفته مرحبا، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، مرکز پژوهش‌های مجلس فهرستی از شرکت‌های دولتی که امکان واگذاری آنها وجود دارد، تهیه کرده است که دولت می‌تواند از این منابع برای ارائه سهام عدالت به جاماندگان اقدام کند.

حسن شجاعی، رییس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی، با اشاره به رخ دادن برخی از اشتباهات در زمان ثبت‌نام سهام عدالت گفت: یکی از اشتباهات در زمان ثبت‌نام سهام عدالت این بود که این سهام بر اساس دهک‌های جمعیتی به مشمولان داده شد و این در حالی است که باید بر اساس دهک‌های درآمدی میان افراد توزیع می‌شد؛ چراکه توزیع سهام عدالت بر اساس دهک‌های جمعیتی موجب شد که به عنوان مثال یک کارمند ساده و یک معاون وزیر، هر دو با وجود تفاوت حقوق و احتمالاً دارایی و درآمد، از سهام عدالت یکسان برخوردار شوند.

به گفته وی، موضوع ثبت‌نام از مشمولان جدید توسط کمیسیون اقتصادی مجلس در حال پیگیری است و باید منتظر ماند و دید خروجی تصمیمات نمایندگان در این کمیسیون چیست و تحت چه شرایطی و در چه زمانی ثبت‌نام از مشمولان جدید و جاماندگان سهام عدالت صورت می‌گیرد. در صورتی که کار ثبت‌نام از سهامداران عدالت به ثمر برسد و آغاز شود، بدون شک اعضای جدید کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی که سهام عدالت ندارند، باید در اولویت دریافت این سهام قرار گیرند.

۲۱ فروردین ماه، پورابراهیمی، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز، از آغاز واگذاری سهام عدالت به جاماندگان در سال جاری خبر داد و گفت: از خردادماه، فراخوان واگذاری سهام به این مشمولان انجام می‌شود.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    Markets

    دیگر رسانه ها