کد خبر: 650613
تاریخ انتشار :

دست رد ریاض به میانجیگری لندن برای خروج منصور هادی از عربستان

دولت انگلیس از طریق سفیر خود در یمن، تلاش‌های دیپلماتیک برای آزادی عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهور مستعفی یمن را که در ریاض بازداشت است رهبری می‌کند. اما مقامات سعودی تاکنون با خروج هادی از خاک این کشور مخالف کرده و در ازای آن وعده داده‌اند که پس از سلب همه امتیازات، تدابیر را برای وی کاهش دهند.

دست رد ریاض به میانجیگری لندن برای خروج منصور هادی از عربستان
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه‌نیوز، به نوشته روزنامه لبنانی الاخبار، از زمانی که عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهور مستعفی یمن اعلام کرد که تحت فشار عربستان از منصب و اختیارات کنونی خود کناره گیری کرده و در هفتم ماه جاری میلادی آن را به شورای ریاستی به رهبری رشاد العلیمی واگذار کرده، همچنان سرنوشت وی و خانواده‌اش در هاله‌ای از ابهام است.

منابع سیاسی وفادار به هادی در گفتگو با الاخبار گفتند، که هادی پس از دیدارش با رئیس شورای جدید و اعضای آن در هتل محل اقامت خود در ریاض بازداشت شد. در حالی که پسرانش ناصر و جلال به مکان نامعلومی منتقل شدند و از آن زمان ارتباط با او و همه اعضای خانواده‌اش قطع شده است.

این منابع که در رایزنی‌های اخیر ریاض شرکت داشته‌اند گفتند، عربستان تماس‌ها و اینترنت را از  محل حضور هادی قطع کرده و او را تحت محاصره و حفاظت شدید قرار داده  و مانع از ملاقات فرزندانش شده است. منابع مذکور فاش کردند، رئیس‌جمهور مستعفی درخواستی به عربستان ارائه کرده است تا او را به همراه خانواده‌اش به لندن بفرستد تا در آنجا زندگی کند، اما ریاض به او گفته که "تحت نظارتش" باقی خواهد ماند.

این منابع همچنین تاکید کردند که دو روز پس از کودتا، ریچارد اوپنهایم، سفیر انگلیس در یمن برای آزادی دو پسر بازداشت شده هادی و چند تن از اعضای خانواده او وارد عمل شد. انیس منصور، مشاور سفارت یمن در ریاض، در توئیتر نوشت، فشار انگلیس مقامات سعودی را بر آن داشت تا فرزندان، نوه‌ها و کادر رسانه‌ای هادی را پس از مصادره دستگاه‌های آنها از جمله تلفن‌هایشان آزاد کنند.

به گفته منابع نزدیک به هادی، مقامات سعودی حساب‌های بانکی پسران و بستگان رئیس‌جمهور مستعفی را مسدود و  هواپیمای ریاست جمهوری وی را مصادره کردند و آن را تحت اختیار و فرمان رئیس شورای ریاست جمهوری جدید قرار داد. به دنبال آن همه کارکنان دفتر او از جمله کادر رسانه‌ای و خدمه پرواز و غیره در چارچوب اقدامات سعودی برای مصادره دارایی‌های منصور هادی از کار برکنار شدند. ریاض در دهم  ماه جاری میلادی کمیته‌ای را برای فهرست کردن اموال وی در عربستان و مصر مأمور کرد.

مقامات سعودی طی دو هفته گذشته درخواست‌هایی از سوی سیاستمداران یمنی حاضر در ریاض برای دیدار با هادی دریافت کردند که همه آنها رد و نادیده گرفته شد. پس از انتشار اخباری مبنی بر وخامت وضعیت سلامتی وی سرویس اطلاعات عربستان تصویری را از او منتشر کرد تا گزارش‌های مربوط به مرگ یا محدودیت آزادی او را تکذیب کند و انتشار این تصاویر تردیدهای بیشتری را نسبت به حصر و گروگانگیری وی ایجاد کرد.

به گفته منابع سیاسی یمنی، انگلیس به میانجیگری خود برای خروج رئیس جمهور مستعفی از عربستان ادامه می‌دهد و تلاش‌های دیپلماتیک برای آزادی او و اعضای خانواده‌اش را رهبری می‌کند، اما ریاض تاکنون قول داده است که فقط برخی تدابیر را کاهش دهد و با خروج وی از عربستان در آینده نزدیک مخالف است.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها